vliegtuig balanseren

Hallo

Heb vandaag alle FPV benodigdheden in mijn nine eagle sky climber gebouwd maar nu kom ik met een probleem te zitten...

Als ik de accu's in het toestel doe dan is mijn toestel uit balans, heb namenlijk last van kopzwaarte...

Hoe kan ik dit het beste verhelpen?

Als ik denk aan contra-gewicht dan wordt het hele toestel zo zwaar en ben ik bang dat die de lucht niet meer in komt...

Mvg egrouve

Hallo...

Heb je tijdens de bouw de verdeling in de gaten gehouden? Probeer het zo te verdelen dat je met het verplaatsen/schuiven van je lipo nog de laatste gewichtsverdeling kunt beinvloeden...

Heb je foto's? Wat weegt je FPV setje dan? Waar zit CG?

gr. Rob

Hallo

Heb ,
Met inbouwen niet bepaal gelet op de verdeling qua gewicht...
Nu is het wel zo dat al het gewicht midden onder de vleugels zit en ik zonder lipo's de balans wel redelijk tot goed heb maar zodra ik er de 2 lipo's in doe dan creeer ik top zwaarte...

Foto's volgen nog

Helemaal midden van de vleugels zal het niet zijn, waarschijnlijk iets meer naar de voorzijde van de vleugelrand...staat als het goed is in je bouwmanual beschreven.

Een paar centimeter mag het nog wel schelen overigens, tot 2 of 3 centimeter. Je weet het pas als je je eerste vlucht met complete FPV gear maakt. Een beetje meer gewicht voorin is meestal niet erg...

full
full

Heb de FY-31AP en de Hornet OSD aan boord en deze zitten beide net iets voor de vleugels gemonteerd aan de binnenzijde...
Daar weer achter heb ik de futaba ontvanger zitten met de video transmitter...

Dus deze heb ik naar mijn mening wel goed verdeeld en tevens krijg ik goed signaal binnen wat betreft het beeld....

Het is puur de lipo's wat het moeilijk maakt...

Laatst bewerkt door een moderator:
Aha...duidelijk....

Ik zie dat je je camera ook voor de CG hebt geplaatst. Die kan gerust nog iets naar achter. Als ik het goed zie zit de camera gemonteerd aan twee metalen hoekjes. Onnodig gewicht, maak iets van hout of foam...stukken lichter.

Je Vtx kan nog een stuk naar achter....veel vliegers plaatsen de Vtx achterop de fuselage, net voor je rudder/staartvlak...gewoon bovenop plaatsen. De Vtx moet gekoeld worden en daar waar ie nu zit wordt ie dat zeker niet....

Door deze twee verplaatsingen kun je al wat meer gewicht naar achter krijgen...je zou zelfs je bekabeling en ontvanger buiten het vliegtuig en naar achter kunnen plaatsen, mocht het nog niet voldoende zijn.

gr. Rob

zit er ook aan te denken om andere lipo's er in te doen...

zoals 1x een zwaare en 1x een lichtere voor de FPV spullen(dat vreet niet zoveel power)

want moet toch de hele tijd de motor laten lopen want het zweven is wel afgelopen...... haal daarvoor een andere plane waarmee ik dat nog wel kan.....

nu is het wachten op mooi weer om hem de lucht in te stuwen..

Dat zal wel meevallen. Een paar 100 gram extra kunnen de meeste modellen heus wel hebben.
2 accu's niet doen. Beter 1 grotere. Die is in verhouding lichter.
Tenzij je die 2e accu achterin wil gooien als ballast.
Beetje safe zou 1000mAh 3s zijn om 1 uur je fpv gear aan de praat te houden met wat buffer.
Zeker voor een zwever van belang.
VID zender achterin zal al wat schelen. Gewoon wat proberen. Als je echt zoveel gewicht in de staart moet doen klopt er iets niet. Waar heb je het zwaartepunt genomen ca 1/3 vanaf neuslijst.

Accu met minder C's kan ook. Bv nu 30C 2200 naar 20c2600. Kom je waarschijnlijk lichter uit en is ruim voldoende

Back