Vliegtuig compleet uit balsa

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door patrick paans, 24 okt 2017.

  1. patrick paans

    patrick paans

    Lid geworden:
    18 okt 2017
    Berichten:
    19
    Locatie:
    limburg
    Geachte heren, ik ben geintereseerd in de bouwwijze om vliegtuigen conpleet uit balsahout te bouwen en ik weet dat het kan. Wie o wie kan me aan een link helpen van een gedetailleerd bouwverslag van hoe dit moet bvd
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
  3. patrick paans

    patrick paans

    Lid geworden:
    18 okt 2017
    Berichten:
    19
    Locatie:
    limburg
    Ja dat snap ik maar ik kom niet verder dus ik dacht
     
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    hoezo kom je niet verder? dit hele forum staat vol van bouwverslagen van vliegtuigen opgebouwd uit balsa/ply/vuren
    wat wil je precies dat we je aanleveren? bouwtekening? stap-voor-stap instructies?
    wil je een vliegend model maken? of statisch? als het vliegend moet worden: wat is je vliegervaring? wat voor type model wil je maken?
     
  5. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
  6. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Tja..........
    Volgens mij heeft dit weinig met de vraag in dit topic te maken en vraag ik mij af of de vragensteller hiermee is geholpen. Eerlijk gezegd heb ik het idee dat het antwoord al eerder in dit draadje gegeven is:Ja, het is mogelijk om een model te maken van balsa en dit te versterken met een combi van glasdoek en hars. Maar polyester is hiervoor minder geschikt en epoxy heeft de voorkeur. Polyurethaan (G4 lak) is een goed alternatief en heeft voordelen t.a.v. Gezondheid en verwerking.

    T.a.v. het bouwen met balsa: dit lijkt sterk op de bouwwijze van de scherpsrompen. Ook bij modelvliegtuigen worden rompen opgebouwd uit smalle balsa latten op een frame van spanten, vaak met vuren lijsten in langsrichting. Beplanken met plaatjes balsa of vliegtuigtriplex komt voor. De ervaring van de bouwer en de mate van kromming van de romp geven meestal de doorslag voor de ene, of de andere, methode.
     
  7. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Begin hier maar is mee.

    Lekker goedkoop.U zult snel resultaat hebben.

    Begin nog niet aan al die moeilijke dingetjes.


    Groet:Robin
     
  8. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Hallo Patrick,
    Speciaal voor beginnende houtbouwers heb ik enige tijd geleden een modelletje ontworpen waarover je HIER kunt lezen.
    In dat artikel staat een linkje naar een uitgebreide en geïllustreerde handleiding, HIER kun je er direkt naartoe. De moeite waard om eens door te lezen en te kijken hoe je zelf een balsa (en triplex) vliegtuig bouwt.

    De informatie in het artikel over de verkrijgbaarheid bij RBCkits is niet helemaal up to date, het vliegtuig is tegenwoordig onder de naam "Jimmy" als volledige of semi-bouwkit te koop.

    Groeten,
    Max.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    mig 3 vindt dit leuk.
  10. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Als het goed is heeft Patrick al mijn mail adres en mijn GSM nummer, en hij heeft zich al aangemeld bij MBC Weert nu kan hij snel op de goede weg geholpen worden.
     
    flymax en wvr vinden dit leuk.
  11. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Naar een club gaan is natuurlijk de beste oplossing om te beginnen met het bouwen en vliegen van modelvliegtuigen.

    Modelvliegtuigen helemaal zelf bouwen wordt tegenwoordig niet veel meer gedaan.
    80% - 90% van de huidige modelvliegers koopt ARF modellen en vliegt hiermee. Aan deze modellen is vrijwel niets te bouwen. Apparatuur en motor inbouwen is alles. Soms een vleugel tegen elkaar lijmen en een staartvlak inlijmen. Je kunt het geen “bouwen” noemen, “assembleren” is een betere term.

    Vanaf dag 1 dat ik begon met RC-modelvliegen bouw ik al mijn modellen zelf. Eerst uit een bouwdoos, maar al heel snel een eigen ontwerp. Soms een model van tekening.
    Hoe begin je met een eigen ontwerp :

    1.) Bepalen waar het model aan moet voldoen.
    2.) Bepaal de vormgeving, afmetingen en de constructie.
    3.) Tekening maken.
    4.) Het model bouwen.

    Dit lijkt misschien moeilijk maar na ruim 30 jaar RC bouwen en vliegen zijn de vele mogelijkheden inmiddels wel bekent.
    Een eigen gebouwd model geeft een extra dimensie, je denkt veel dieper en vooral anders na over de hobby. De voldoening is heel groot als het model ,dat je zelf gebouwd hebt, dan ook nog goed vliegt.

    Voor inspiratie moet je maar eens kijken op “the outerzone”. Er staan daar heel veel tekeningen die je gratis kunt downloaden. Vele bouwtechnieken en constructies kun je dan op de tekeningen bekijken. Probeer te begrijpen waarom een model volgens een bepaalde constructie is gebouwd.

    De nadruk van bijna ieder modelvliegtuig licht op “sterk” en vooral “licht” bouwen, dat is de basis van ieder ontwerp.

    Een modelvliegtuig zelf bouwen is echt geen “rocket science”. Iedereen met een beetje technisch inzicht kan zelf een eigen ontwerp modelvliegtuig bouwen.

    Succes en Grt,

    Arnoud.
     
    JHvdK vindt dit leuk.
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal

Deel Deze Pagina