Vliegtuig Crashes ;)

Discussie in 'Foto-Album' gestart door Azrael, 11 okt 2002.

  1. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Het borgmoertje zat er niet op, maar dit had denk ik ook niets uitgemaakt. Ik heb zelf enkele kwiklinks waarvan de "naad" iets openstaat en deze zitten heel los op de schroefdraad van de soldeerhulzen en dan kun je hem er zo weer aftrekken of er nu een moertje opzit of niet. Als je de naad dicht knijpt dan past de schroefdraad niet meer.
     
  2. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Ik ben het met theo eens. Toevallig was ik ook op dat veld als gastvlieger en de kwiklink maakte niet eens de indruk te zijn uitgebogen. Daarentegen was de schroefdraad inwendig wel erg ondiep.....
    Hoewel een moertje best kan helpen tegen "uitslaan" en uitbuigen van kwiklinks was dat duidelijk hier niet de oorzaak van de crash. Het leek meer een produktiefout of iets dergelijks

    Wel lullig, een crash direct na het behalen van een brevet... (weet je opeens niet meer of je iemand nu moet feliciteren of juist niet). Succes met bouwen van die Puma Dennis.
     
  3. Sja misschien toch feliciteren, zaterdag me brevet gehaald en zondag me eerste echte crash gemaakt (er komt tog een keer dat het goed misgaat en het was een goedkoop kistje dus over over een paar weken vlieg ik weer verder). :twisted:
    Ik heb trouwens weer een nieuwe stick, hij vloog toch wel goed dus kan ik lekker met zelfde soort toestel doorvliegen.
    En de schade aan de ontvanger was niet alleen de antenne maaa iets inwendigs, dus die is opgestuurd en nou met geduld wachten tot hij terug komt. :x
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    effe een andere ontvanger lenen voor als je hem nog niet terug hebt als je het model klaar hebt?
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Was het een stuurfout? Nee het was een mechanisch falen. En voordat je gaat zeggen : dat moet iemand met een brevet beter nakijken, veel mensen vergeten wel eens iets of zien ergens niet meteen een probleem. Het is gewoon slecht materiaal en iemand met nog niet veel ervaring zal dat niet meteen als gevaarlijk probleem zien.
     
  6. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Tadango daar heb je helemaal gelijk bij. Feitelijk had de ervaren instructeur die dit model gecontroleerd heeft dit moeten zien, maar ook die zien deze dingen wel eens over het hoofd. Je kan namelijk niet direct zien of een kwiklink wel goed is of niet, net zoals je vrijwel niet kan zien dat een soldeerhuls slecht is of niet.
    Ik als zijn vlieginstructeur heb dit ook niet gezien en ik heb met zijn model ook al veel verschillende figuren gevlogen en soms het model effe flink uitgewrongen.
     
  7. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik bouw mijn modellen altijd, maak de kwiklinks op maat, dan vliegen en als alles juist is afgesteld soldeer ik de kwiklinks op de naad aan de scroefdraad vast, ze hoeven daarna toch niet meer bijgesteld te worden en als dat wel moet even verhitten met de bout en eraf draaien.

    ben tot die maatregel gekomen met eenzelfde slechte link ooit op mijn rudder.

    overigens zie ik ook nogal eens mensen niet metrische kwiklinks op metrische draad draaien, wat ongeveer hetzelfde eindresultaat zal geven als bij dennis, let hiet bij dus op.

    @dennis, herbouwen en vliegen maar, je eerste crash is achter de rug.
     
  8. ik zag inderdaad het probleem niet dat de kwiklink er eigenllijk niet ver genoeg opzat

    en theo zie pb :wink:
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ach Dennis & Theo,

    wat dachten jullie van 10x opstijgen, crashen en weer repareren omdat de aillerons de verkeerde kant opgaan?
    Ik was erbij (jaren '70) en zag het ook niet. :oops: Nobody is perfect :wink:
    Veel succes met de Puma! :D
     
  10. Arvid

    Arvid Guest

    Gisteren een bijna crash meegemaakt. Was lekker aan het vliegen, ging het vliegtuig opeens uit zijn bol, niet meer reageren of opeens extreem door (waarschijnlijk omdat het opeens weer ontvangst had en door mijn overgecorrigeerde uitslagen omdat het in eerste instantie niet had gereageerd). Er kwam maar 1 ding in mij op LANDEN!!! Dit ging verder goed zonder crash. Half bewust nam ik waar dat er een trein langs kwam. En na de landing bleek dit inderdaad te kloppen. Omdat treinen nogal de eigenschappen hebben veel storing in hun omgeving te verstrooien, meteen even een testje van de functionaliteiten gedaan op de grond. Deze leken goed, motor gestart en weer in de lucht. En zoals het gister was, geen vuiltje aan de lucht.
    Heeft een van jullie hier ook ervaring mee en kan het zijn dat die dingen zoveel storing veroorzaken?
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Waar was dit?
     
  12. Arvid

    Arvid Guest

    Bij Loenen, afstand tot de trein was 200-300 meter.
     
  13. Phoenix

    Phoenix Guest

    Twee weken terug m'n eerste crash gehad. Ik was van plan m'n Hurricane slowflyer (depron) voor het eerst buiten te gaan vliegen. Geprobeerd van het gras los te komen dat ging (net) niet. Toen maar opgooien. Ik achter de sticks en m'n vliegmaatje zou hem opgooien. Maar ja die is alleen zware brandstofkisten gewend. Vol gas en hij gooit hem, en nog voor ik kon zeggen niet zo schuin omhoog! was het al te laat. 8O De kist ging vertikaal, maar was totaal onbestuurbaar, maakte een tipturn en kwam recht met de neus naar beneden....kraaak! De hele neus lag er af en de batterijhouder lag aan diggelen. :evil:

    Ik dacht inpakken die zooi en weggooien, maar na alle parts weer te hebben opgeraapt bleek alles er nog te zijn. Dus gelukkig had ik epoxy bij me en ben meteen gaan plakken. 20 minuten later was ie weer vliegklaar! 8) Daarna mocht m'n vliegmaatje het nog eens proberen en dit keer hield ie het horizontaal en rende een stukje met de kist mee en liet vervolgens de kist los... dit ging prima. Daarna gewoon lekker gevlogen in een behoorlijk pittig windje. Overigens bleek na de eerste vlucht dat ik met een stukke prop aan het vliegen was...ik hoorde al zo'n raar geluid.

    Hier zijn twee filmpjes die m'n vliegmaatje gemaakt heeft.

    Help het lukt niet via ftp://modelbouwforum.computerdokter-groenlo.nl/ Windows cannot acces this folder, nog een andere mogelijkheid?
     
  14. Phoenix

    Phoenix Guest

  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
  16. Paul

    Paul

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    152
    Locatie:
    almere
    Lijkt mij een stuurfout
     
  17. Mathijs

    Mathijs Guest

    Da's dan weer een paar avondjes plakken... :twisted:
    Nee even serieus, zonde van die kist. Maar ik heb wel eens vliegtuigen gezien die veeel meer in elkaar zaten. Als ik het zo bekijk is het wel weer te repareren toch??
    Groeten,
    Mathijs
     
  18. wilco1985

    wilco1985

    Lid geworden:
    11 feb 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Elspeet
    zal zeker wel weer te repareren zijn maar toch is het vaak weer erger dan je zo kunt zien. zal ongetwijfeld inwendige schade zijn.
    @paul
    lijkt inderdaad op een stuurfout het zag er uit als up geven ipv down drukken. vooral door de onverwachte beweging van die kist vlak boven de grond. mischien fout ingeschatte hoogte en dan paniek. wie zalt zeggen :roll:
     
  19. Ben Postmus

    Ben Postmus

    Lid geworden:
    29 jan 2003
    Berichten:
    817
    Locatie:
    Nijeholtpade
    Lijkt ook wel op de eigenaardigheden van een Pitts.
     
  20. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.558
    Locatie:
    Oegstgeest
    Het was vandaag zulk mooi weer dus dacht ik even lekker mijn nieuwe kisje in te gaan vliegen.
    Nadat ik het motortje lopen had en een beetje afgesteld had ging hij de lucht in.
    En ik stond er zelf van te kijken hoe goed de ME-163 vloog.
    Maar tijden de 3e vlucht sloeg het nootlot ff toe.................. hij begon te rollen :( :( en boem krak 8O . :cry:
    Het gebeurde in een duikvlucht op hoge snelheid, het stukje schroefdraad waar het kwiklinkje aan zat brak af en het roer stuurde dus niet meer.
    En toen ik up wilde geven begon het kisje een beetje slordig te rollen en dook daarna de grond in.
    Gelukkig is alle besturing nog heel maar de Me-163 heeft iets meer nodig dan een potje secondelijm.
    Hopenlijk was dit de laatste crash van het jaar!!!!!



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten Martijn
     

Deel Deze Pagina