Zowieso.. als je goed kijkt zie je wel dat voor de landing de wind toeneemt.. als de threshold al gepaseerd is, zie je dat er ineens meer rudder nodig is en dat er zelfs iets gerold wordt om op het midden te blijven. Tijdens het landen kun je aan het linkerwiel goed zien dat het toestel tijdens het rechttrekken nog helemaal niet wegwaait en op dat moment rolt hij ook niet. Het linkerwiel blijft tot aan het plotselinge rollen grofweg boven de rij lichten in het midden van de baan.
Dan komt ineens die rol en tegelijk met die rol waait de handel weg.
Zou dus, wederom zonder er verstand van te hebben en op boerenlogica geredeneerd, er nog niet uithalen wat er hier gesuggereerd wordt.. komt op mij over alsof de fout wel erg makkelijk en snel bij de piloot neergelegd wordt..
Als eerste: De beste stuurlui staan natuurlijk aan wal en achteraf praten is erg gemakkelijk
Maar, De juiste x-wind landing techniek met een "control-wheel" (stuurwiel) toestel is:
-
Net voor touchdown het toestel met rudder wegtrappen.
-
tegelijkertijd met ailerons het toestel op centerline houden.
wat gebeurd er: door de yaw van de rudder krijgt de ene vleugel meer snelheid dus meer lift dus gaat omhoog >> toestel krijgt een "bank". Doordat er nu geen opstuurhoek meer is wordt het toestel "weggezet" door de x-wind, hierdoor
MOET er aileron worden gegeven. (hou ook rekening met de inertia van het vliegtuig)
Toestellen met sidestick schijnen het anders te moeten doen , doordat de input van de sidestick alleen maar een "rollrate" kan geven en geen "bank" (toestel blijft rollen als de stick weer neutraal staat),moet een dergelijk toestel schuin op de baan worden gezet.
Dit laatste is geen ervaring , maar heeft een instructeur me gezegd toen ik ff met een A321 sim een half uurtje mocht spelen. Dit is erg lang geleden , dus ik kan het wat mishebben wat betreft sidestick techniek.
Daarnaast wordt in de kranten gezegd dat het een onervaren copi is, waardoor het aannemelijk is dat ze toch het vliegtuig heeft weg willen rechttrappen. (en bijvoorbeeld geen rekening heeft gehouden met inertia)
Maar zoals gezegd.... achteraf is makkelijk praten en op het moment gaat alles erg snel en ik kam me voorstellen met een Gust van 38 knopen cross dat ze flink aan het zweten was.
Toestel is later zonder menselijk letsel geland.... dus missie volbracht
Cor