Vliegtuig F3A-C/ beginnen met kunstvlucht

Vliegtuigen F3A-C

F3A/Kunstvlucht: De Perfecte Start

Precisie kunstvliegen, ook wel F3A genoemd, is een van de meest uitdagende en leerzame disciplines binnen de modelvliegsport. Het stelt piloten in staat om hun toestel tot in de kleinste details te leren kennen en hun stuurvaardigheden naar een hoger niveau te tillen. Een goed afgesteld vliegtuig is essentieel. Dit vraagt om precisie en geduld.

Trainen met een coach of helper wordt sterk aangeraden. Kunstvliegen lijkt op het eerste gezicht een individuele sport, maar in werkelijkheid is het een teaminspanning waarbij feedback en samenwerking leiden tot perfectie.

08fa7d79-8af9-405b-af84-3eed2b605dbf-768x363.jpg

Het Juiste Vliegtuig voor F3A

Je bent geïnteresseerd in F3A, maar je beschikt nog niet over een geschikt vliegtuig? Geen zorgen! In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, hoef je niet direct een groot en kostbaar 2x2 meter model aan te schaffen. Er zijn diverse modellen die uitstekend geschikt zijn voor F3A, zelfs als je net je brevet hebt gehaald.

Wanneer je begint, is het vliegtuig waarmee je je brevet hebt behaald vaak al een prima keuze voor F3A-C. Meestal is dit een standaard aileron-trainer, een sterk en vergevingsgezind toestel waarmee je eenvoudig de basis van precisievliegen onder de knie krijgt.

upload_2025-3-5_8-42-11.jpeg

Meer Geschikte F3A Modellen

Merken zoals Extreme Flight, Pilot RC en Flex Innovations bieden uitstekende 3D-modellen zoals de Extra 330, Edge 540 en Slick. Deze toestellen kunnen met kleine uitslagen en een correct zwaartepunt uiterst precies vliegen. Het mooie is dat je met een simpele aanpassing – bijvoorbeeld via een drie-standen schakelaar of een flight-modus op je zender kunt schakelen tussen F3A en agressieve 3D-manoeuvres.
upload_2025-3-5_8-42-11-jpeg.611637

De Sebart Angel, Mythos , Wind s zijn ook uitstekende modellen om het kunstvlucht mee te leren.

Regels voor F3A-C

Voor de F3A-C klasse gelden enkele belangrijke regels:

• Maximaal 2 meter spanwijdte
  • Maximaal 2 meter lengte
  • Aangedreven door maximaal een 10s LiPo-accu
  • Gebruik van een gyro is toegestaan

Conclusie

Kunstvlucht is toegankelijker dan vaak wordt gedacht. Vrijwel elk goed afgesteld vliegtuig kan geschikt zijn, zolang het maar recht en stabiel vliegt. Uiteraard maken sommige modellen het eenvoudiger dan andere, maar met de juiste afstelling en oefening kun je met diverse toestellen indrukwekkende precisievluchten uitvoeren. Dus, stel je vliegtuig goed af, trim het perfect uit en ervaar de ultieme uitdaging van F3A!

Heb je moeite met het afstellen van een vliegtuig? Nneem hem mee naar de F3A wedstrijd en vraag aan de vliegers of ze je willen helpen, er zijn er genoeg. Dan kun je gelijk de fijne wedstrijd sfeer proeven!
Op 03-05-2025 hebben we een F3A clinic in Ter Apel, iedereen is van harte welkom. Daar word veel informatie gegeven over vliegtuigen en hoe je je kist kan afstellen.

Bijlagen

• upload_2025-3-5_8-42-11.jpeg
    17,2 KB · Weergaven: 39
  • upload_2025-3-5_8-42-11.jpeg
    35,6 KB · Weergaven: 438
Laatst bewerkt:
Ik wil mijzelf binnenkort gaan inschrijven voor mijn eerste F3A seizoen (moet eerst een KNVvL lidmaatschap aanvragen).
Op het inschrijfformulier kan je de aanwezigheid aangeven voor wedstrijden 2, 3, en 4; maar niet voor wedstrijd 1.
Ik neem aan dat dit een foutje is?

Volgens mij mag je ook als niet KNVvL lid deelnemen, je komt dan alleen niet op de NK-uitslag te staan.... toch Yme?

hoi,

3-mei is er ook een oefenen / kennismakingsdag voor F3A vliegen in Ter Apel.
Hier kom nog een nieuwbrief en topic op het modelbouwforum over.

Als je zin hebt ben je welkom

Groeten
Ruud

• Like
Reactions: wvr
Mathijs ben je al ingeschreven voor de nieuwsbrief? Hier staat belangrijk info in.
Ik stond op de F3P maillijst maar nog niet op F3A; daar heb ik mij net voor ingeschreven.
Ik weet dat KNVvL niet verplicht is, maar het is wel zo leuk om “echt” mee te doen.

• Like
Reactions: Yme
Regels voor F3A-C

Voor de F3A-C klasse gelden enkele belangrijke regels:

• Maximaal 2 meter spanwijdte
  • Maximaal 2 meter lengte
  • Aangedreven door maximaal een 10s LiPo-accu
  • Gebruik van een gyro is toegestaan
Sommige gyroscopen (zoals mijn Spektrum ontvanger) hebben de mogelijkheid om een heading hold mode in te stellen; dus niet alleen windvlaag correcties.
Ik heb het zelf (nog) niet geprobeerd maar het lijkt me dat dit de moeilijkheid weghaald uit sommige manoeuvres (zoals inverted, slow roll, stijgende rol)

Zijn (of komen) er nog specifieke regels voor het gebruik van een gyroscoop?

Goeie vraag, ik denk dat zelf dat HeadingHold je flink in de weg gaat zitten en dat dit het doel van 'toestaan' voorbij schiet.

De AS3X zal voor in 'demping' mode veel kunnen helpen, een kleiner model voelt dan rustiger aan.
Na verloop van tijd zal ook de asx3 je in de weg gaan zitten omdat je model dan vooral rond 0 te onnauwkeurig wordt. Je wilt immers met hele kleine correcties kunnen sturen, als de gyro dan in grijpt is dat niet fijn.

Het is ook de vraag of je het zover wilt instellen, een gyro vooral om een klein model minder gevoelig te maken is niet erg en zal niet kwaat doen. maar doe je daar allemaal dingen bij om het je zelf makkelijk te maken krijg je dus de 'echte' ervaring niet mee.
daarmee bedoel ik:
kist op diepte houden
wind correcties maken
Als je dit niet vanaf het begin gaat leren kom je er later mee in de knoop ( in de B klasse bijvoorbeeld want daar zijn Gyro's niet toegestaan)
Je wil jezelf verbeteren of je zoekt een uitdaging als je begint met Kunstvlucht, als je het jezelf makkelijk gaat maken is misschien snel de lol weg.
Ik zou gewoon lekker vliegen en trainen (weet niet met welke kist je mee wilt doen) met de meeste vliegtuigen heb je echt geen gyro nodig.

• Like
Waarom zo afwijzend over gyro s.
Simpel in de C klasse zijn gyro s toegestaan om de instapdrempel te verlagen.
Heading of niet.
Gisteren nog met een koopschuimpje gevlogen met windkracht 3-4 cross met gyro. heading en vlieghoek correctie. Met alle toeters en bellen, er zit zelfs een functie in om de stand van het vliegtuig in te stellen als je gebruik maakt van de heading functie.
Om een gyro goed in te stellen zodat deze werkelijk helpt is redelijk veel kennis nodig.
Het is een hulpmiddel wat je niet zomaar even hup monteert en dan goed vliegt.
Een gyro bedien je met een 3 standen schakelaar met ook een uit stand.
Het kan ook een hulpmiddel zijn in training om eerst een figuur te vliegen met gyro en daarna de gyro uit te zetten en de figuur zonder gyro te vliegen. Heading voelt in het begin heel raar aan.
Je kan bijna geen bocht vliegen, het model wil alleen rechtuit. En halve cubaanse 8 als keerlus is de aangewezen manier om van vliegrichting te veranderen.

Mijn bericht was niet bedoeld om afwijzend over gyro's te zijn.
het bericht was bedoeld om je niet zoek te raken in gyro's welke het beste is en wat hij allemaal moet doen en welke instelllingen het 'beste'zijn maar om veel te trainen en daar van te leren. ( want zonder veel trainen kan zelfs de beste gyro niet tegen op :)
Kwam misschien dus verkeerd over.

• Like
Ik gebruik wel eens een gyro (AS3X, geen heading) omdat wij veel turbulentie hebben op ons veld (tussen de bomen, dicht bij de zee) en mijn toestellen te licht en langzaam zijn om goed door de wind heen te snijden (3D kisten; geen F3A).
Ik ging er van uit dat de "gyro toegestaan" regel in de C klasse bedoelt is voor dit geval: mensen die geen geschikt toestel hebben (klein, licht, langzaam) en anders niet met veel wind kunnen vliegen.

Zoals Ed aangeeft kan je behoorlijk wat tijd stoppen in het optimaal instellen en gebruik van de gyro waardoor je toestel automatisch perfecte rechte lijnen vliegt (specifiek met heading hold).
Los van hoe moeilijk het is om in te stellen, gaat het in mijn ogen in tegen de "spirit of regulations" van het precisie vliegen.
Ik zou persoonlijk behoorlijk chagrijnig zijn als ik een wedstrijd verlies van iemand die de gyro gebruikt om bepaalde figuren makkelijker te maken.
Vandaar dat ik die vraag stelde: niet omdat ik het zelf wil doen, maar omdat ik bang ben dat anderen het doen (en dan gedwongen wordt om er in mee te gaan).

In het wedstrijdreglement staat enkel dat "elektronische stabilisatie" is toegestaan en dat laat open tot interpretatie.
1. Mag heading hold gebruikt worden?
2. Wat als dat gecombineerd wordt met een GPS module die track meet ipv heading (waar het toestel heen gaat ipv waar de neus heen wijst)?
3. Als ik een compleet vliegprogramma inprogrammeer op een (drone) flight controller, valt het dan ook nog onder "elektronische stabilisatie"?

Als ik uit het reglement interpreteer dat de elektronica alleen mag stabiliseren maar niet mag sturen, dan zou heading hold verboden zijn, toch?

Er wordt in het algemeen sceptich gereageerd op het gebruik van een gyro. Ervaringen delen van gebruik van speciale toepassingen als gyro s is wat de mensen willen lezen.
Heb in 2016 een WK schaalvliegen in Zwitserland bezocht en mij verbaasd wat een landing met een super gedetailleerd schaalmodel voor een stress veroorzaakt. Bij elke landing stond eenieder met samengeknepen ledematen te hopen dat het goed ging.
Natuurlijk , deze modellen hebben een hoge vleugelbelasting en vaak een profiel wat ook schaal is.
Een simpele gyro is voor zo een model bijna een must. Weet niet of dit in de schaalklasse is toegestaan het helpt wel met veilig landen.
Al sinds de vroege RC jaren is de wedstrijd regel dat er geen terug communicatie mag zijn vanuit het model.
Maar ja de ontwikkeling gaat door, wij hebben nu flight coach een vlucht pad registrerend systeem wat al je fouten grafisch laat zien.
Een mooi hulpmiddel bij trainingen, als dit verplicht wordt tijdens wedstrijden is jury niet meer nodig.
Het woord gyro is blijven bestaan, terwijl er al lang geen gebruik meer wordt gemaakt van ronddraaiende schijfjes met gyroscopische effecten.
In 1985 tijden het WK F3A in Flevoland was er speciaal iemand aangesteld die zodra het model was geland met een soort detector het model controleerde met een meetinstrument. Ik zie hem nog rennen.

Ik gebruik wel eens een gyro (AS3X, geen heading) omdat wij veel turbulentie hebben op ons veld (tussen de bomen, dicht bij de zee) en mijn toestellen te licht en langzaam zijn om goed door de wind heen te snijden (3D kisten; geen F3A).
Ik ging er van uit dat de "gyro toegestaan" regel in de C klasse bedoelt is voor dit geval: mensen die geen geschikt toestel hebben (klein, licht, langzaam) en anders niet met veel wind kunnen vliegen.

Zoals Ed aangeeft kan je behoorlijk wat tijd stoppen in het optimaal instellen en gebruik van de gyro waardoor je toestel automatisch perfecte rechte lijnen vliegt (specifiek met heading hold).
Los van hoe moeilijk het is om in te stellen, gaat het in mijn ogen in tegen de "spirit of regulations" van het precisie vliegen.
Ik zou persoonlijk behoorlijk chagrijnig zijn als ik een wedstrijd verlies van iemand die de gyro gebruikt om bepaalde figuren makkelijker te maken.
Vandaar dat ik die vraag stelde: niet omdat ik het zelf wil doen, maar omdat ik bang ben dat anderen het doen (en dan gedwongen wordt om er in mee te gaan).

In het wedstrijdreglement staat enkel dat "elektronische stabilisatie" is toegestaan en dat laat open tot interpretatie.
1. Mag heading hold gebruikt worden?
2. Wat als dat gecombineerd wordt met een GPS module die track meet ipv heading (waar het toestel heen gaat ipv waar de neus heen wijst)?
3. Als ik een compleet vliegprogramma inprogrammeer op een (drone) flight controller, valt het dan ook nog onder "elektronische stabilisatie"?

Als ik uit het reglement interpreteer dat de elektronica alleen mag stabiliseren maar niet mag sturen, dan zou heading hold verboden zijn, toch?
Ja het is meer bedoeld voor mensen die geen geschikt toestel hebben (klein, licht, langzaam) en anders niet met veel wind kunnen vliegen.
wat jezelf ook al aangaf.
Ik zou zelf ook chagrijnig zijn als iemand met gyro vliegt om alles makkelijk te maken, MAAR kom je om een wedtsrijd te winnen of kom je voor plezier en zelf ontwikkeling. tuurlijk winnen is leuk maar is niet prio 1 bij mij.
Ik vraag mezelf af waarom mensen zo willen winnen, de lol is er dan wel van af.

om je vraag te beantwoorden:
1. Elektrische stabilistatie is om je kist stabiel te maken, wat de naam dus al zegt. heading hold is niet het stabiel maken van je vliegtuig (vind ik en jij ook uit deze zin te maken: Als ik uit het reglement interpreteer dat de elektronica alleen mag stabiliseren maar niet mag sturen, dan zou heading hold verboden zijn, toch?)
2. Dat mag dus niet want het is geen stabalisatie
3. Geld het zelfde als voor 2.
De vraag is meer waarom zou je dat willen doen, word je er blij van als je dan hebt gewonnen wetende dat je eigenlijk hebt vals gespeeld.
aangezien ik ook vaak jury ben bij C programma zie je echt wel of iemand een vliegprogramma heeft ingeprogrammerd je ziet soms toch nog fouten bij het C programma en ik heb het nog nooit iemand perfect zien vliegen (wat ik zeker niet lullig bedoel want het word soms ook erg strak gevlogen waar ik veel respect voor heb wetende hoe moeilijk het is)

Ik denk dat je jezelf er niet zo druk om moet maken de kans dat het gebeurd is denk ik 0.0000000001%
Toen ik op het EK vloog werd er ook niet gecontroleerd op gyro's waarom hier dan wel doen.
op het WK 2023 wel. misschien het WK 2025 ook wel weer.
Maarja je mag ook geen drugs doen(om even een lullig voorbeeld te geven), controleerd ook niemand (je moet wel een formulier invullen dat je niet onder invloed bent van drugs en dat moet ondertekend worden door de team manager)

Laatst bewerkt:
Back