Vliegtuig kwijt help

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Afiso, 28 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Afiso

    Afiso

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Amsterdam
    Hallo,

    Vandaag ben ik in de omgeving van zandvoort mijn vliegtuig Mini Talon kwijt geraakt.
    Uren aan gebouwd en geinvesteerd :(
    Door de sterke wind kwam ik zowat in de problemen.
    Mocht een eerlijke vinder hem vinden hoor ik het graag.
    Alvast bedankt.

    Mvg,

    Ulrich
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Contactgegevens in/op het vliegtuig? (Ook verplicht door/voor verzekering.)
     
  3. Afiso

    Afiso

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Amsterdam
    Helaas vergeten dat te doen. Kwam in me op toen ik hem pas kwijt was. Stom stom stom
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  4. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Vanaf waar gevlogen? Dat geeft een idee, gelet op de windrichting (ZW), waar het model naar toe is afgedreven.
    Foto van eigen model?

    Erik
     
  5. Afiso

    Afiso

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Amsterdam
    Is die grote. Hier was ie op 40 meter hoogte, bleef dalen en toen poef beeld weg.
    Geplaatste speld
    vlak bij Vogelenzang
    https://goo.gl/maps/iv73tGbYFoo
    Lang gezocht in de buurt.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  6. pierreke

    pierreke

    Lid geworden:
    26 okt 2010
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Maastricht
    Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hier iemand fpv gevlogen heeft binnen de ctr van schiphol, op enkele kilometers afstand van langevelderslag, de plek waar enkele weken geleden een incident gemeld is.

    Als mijn indruk klopt: dank je wel voor het om zeep helpen van onze hobby
     
  7. Afiso

    Afiso

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Amsterdam
    Zandvoort ctr gebied van Schiphol? Km's verwijdert van Schiphol. Heb alleen meeuwen zien vliegen.
    Maar dacht alleen aan km's zee strand en duinen toen ik er naar toeging. Als het zo is mijn excuus.
     
  8. pierreke

    pierreke

    Lid geworden:
    26 okt 2010
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Maastricht
    Dan nodig ik je uit om eens op https://drone.aeret.nl/ te kijek en te vergelijken met de locatie de je hierboven opgeeft
     
  9. Afiso

    Afiso

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Amsterdam
    Ok ik zat dus net aan de grens en niet in het ctr gebied. Iemand van waternet zei ook nog dat ik er mocht vliegen.
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  10. pierreke

    pierreke

    Lid geworden:
    26 okt 2010
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Maastricht
    O gelukkig. Ik dacht dat lvnl hierover ging, maar godzeidank neemt waternet dit over :yes:. En als ik niet te ver over de grens ga, ben ik niet in het buitenland :hammer:

    Waarom kun je wel uren besteden aan het bouwen, maar geen half uurtje om de regelgeving te bekijken.
     
    delta-X vindt dit leuk.
  11. Afiso

    Afiso

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Amsterdam
    Conclusie ik zat niet in het ctr gebied. Ik hoor het wel als iemand het heeft gevonden.
    Alvast bedankt.
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  12. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Hi Ulrich,

    Pierreke is wat sarcastisch maar hij heeft wel een punt lijkt het. In jouw reactie laat jij zelf merken je niet verdiept te hebben in de regelgeving rond RC vliegen. 'Schiphol is kilometers ver weg', zeg je. Het feit dat je net op de rand vloog (of er net buiten) was dus meer geluk dan wijsheid. Verder heb je geen contactgegevens opgenomen in je model. Is toch in ieder geval wat slordig.

    Die dingen bij elkaar maken dat langjarige modelvliegers die merken dat de regelgeving steeds stringenter wordt veroorzaakt door de toename van 'slordige' modelvliegers steeds ongeruster worden over juist de toename van het aantal RC vliegers. Ik heb expres de term drone vliegers niet gebruikt. Qua model zijn er veel meer overeenkomsten dan verschillen. Zo ziet de buitenwereld het zeker, die maken nauwelijks onderscheid. Ik maak wel onderscheid tussen verstandige en geïnformeerde en de niet verstandige vliegers. Velen lijken maar wat te doen zonder enig gevaar te zien of verantwoordelijkheid te accepteren.

    Ik hoop dat jij een verstandige vlieger bent/wordt. En voor nu: eerst maar hopen dat je model weer gevonden wordt ........ en geen schade heeft veroorzaakt.

    Erik
     
    jve en ron van sommeren vinden dit leuk.
  13. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop

    Ik heb daar eigenlijk weinig aan toe te voegen.... :(
     
    delta-X vindt dit leuk.
  15. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Maar goed, dus veel nut heb je niet gehad aan je spotter dan??
    En op hoeveel afstand afstand was dit van je startplaats....?
     
    pierreke vindt dit leuk.
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    De diameter van de CRT van Schiphol is 15 zeemijl gecentreerd op het vliegveld zelf. Voor zo ver ik weet is het centrum van die cirkel de verkeerstoren maar dat weet ik niet 100% zeker. Dit betekend dat de rand van die cirkel op 7,5 zeemijl, dat is bijna 14km, afstand van Schiphol ligt. In dit geval komt die grens tot ongeveer 1km vanaf Zandvoort en valt de plek waar gevlogen is dus duidelijk binnen die cirkel.

    Die "iemand van waternet" kan dan wel toestemming gegeven hebben maar dat kan hij niet eens. Vanuit het oogpunt van waternet zag hij geen bezwaren en dat heeft hij dus ook gezegd. Helaas maar er zijn andere regels die dit verbieden en om duidelijke redenen. Zo kan een boer je toestemming geven om op zijn land te vliegen maar als dat binnen een CRT van een vliegveld ligt mag je daar absoluut niet vliegen zonder medeweten en toestemming van de verkeersleiding van dat vliegveld. Zou je dus toestemming krijgen van de verkeersleiding op Schiphol dan zou je daar wel mogen vliegen. De kans dat je die toestemming krijgt is echter zo goed als zeker 0%. Bij andere (militaire?) vliegvelden zou het soms wel kunnen lukken. Je moet het echter altijd van te voren (schriftelijk) aanvragen en wanneer je (schriftelijke) toestemming hebt moet je op het moment dat je daadwerkelijk gaat vliegen de verkeersleiding daarvan op de hoogte stellen.

    Nog een extra punt is dat je FPV aan het vliegen was. Dat is pertinent verboden in Nederland! Lees DIT eens goed door. Je moet te allen tijde zicht op je vliegtuig hebben en houden en je mag niet verder dan 200m (of was het 150m) van je weg vliegen. Wanneer dit zo zou zijn geweest zou je het vliegtuig (vrij) makkelijk moeten kunnen vinden.

    Het komt misschien allemaal negatief over maar dit zijn de regels en die zijn de laatste jaren steeds strikter geworden omdat er steeds meer mensen met dit soort vliegtuigen en drones gingen vliegen en daarbij de reeds bestaande regels overtreden. Sommige mensen lapten de regels willens en wetens aan hun laars om diverse redenen, daar ga ik hier niet op in. Anderen weten (of wisten) het niet en weer anderen zijn verkeerd voorgelicht. Wanneer we toch door blijven gaan met het vliegen op plaatsen waar het niet mag en op manieren die niet zijn toegestaan worden de regels nog strikter en is de kans op een totaal verbod zelfs heel groot. Dat willen we toch ook niet?!
    Zwartkijken? Echt niet, ga maar eens lezen op dit forum dan zal je zien wat er allemaal al is gedaan door een aantal mensen en instellingen om juist die heel strikte regels minder strikt te maken. Er is zelfs sprake geweest van een totaal verbod maar dat is, gelukkig, niet doorgegaan.

    Denk dus heel goed na bij wat je doet en neem de moeite om je echt goed op de hoogte te stellen. Op het internet is heel veel te vinden maar je kan beter als eerste je licht opsteken bij een lokale club. Je kan ook navraag doen bij b.v. de KNVvL of de Lvnl (vroeger de RijksLuchtvaartDienst).
    Succes en ik hoop dat je je vliegtuigje terug vindt.
     
  17. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Misschien maar weer terug naar het onderwerp.

    Als Ulrich wil weten wat waar wel en niet mag heeft hij voldoende info om dat op te zoeken. Hij wil graag zijn mini Talon terug. Als dit draadje af en toe 'naar boven' komt wordt het gelezen en krijgt hij hopelijk reactie als iemand het ding gevonden is.

    Ulrich laat eens horen of je al nieuws hebt!

    Erik
     
  18. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
  19. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    P.L. vindt dit leuk.
  20. Afiso

    Afiso

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Amsterdam
    Hallo mensen,

    Ik ken de de regels voor alle duidelijkheid. Ik vlieg al sinds de DJI f450 quadcopter uit was. De Skywalker 1900 ook gevlogen. Zelf word ik ook boos op mensen die boven bebouwd gebied of hoger dan 120 meter gaan vliegen.
    Erik ik ga wat brieven op de post doen en naar de adressen in de omgeving sturen. Beloning is 150euro voor de eerlijk vinder. En een gps tracker gaat in me volgende build.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina