Vliegtuig meenemen met Transavia

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door MickRS, 10 mei 2022.

  1. MickRS

    MickRS

    Lid geworden:
    22 mrt 2015
    Berichten:
    37
    Over twee weken vlieg ik van Amsterdam naar Larnaca op Cyprus en wil mijn zwever meenemen in een transportkist van 120x40x20cm.

    Nou denk je: even Transavia bellen en je weet hoe en wat. Maar inmiddels heb ik na drie keer bellen drie antwoorden:
    - extra ruimbagage bijboeken en melden bij bijzondere bagage;
    - Niet mogelijk (computer says no);
    - extra ruimbagage en gewoon inchecken bij de standaardbalie.

    Ik wil voorkomen dat ik op schiphol sta en de boel moet achterlaten.
    Heeft iemand hier ervaring mee?
     
  2. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik heb ooit mijn modellen in ski-box (sporttube) meegenomen met Transavia.
    Toen extra bagage ingecheckt en bij de balie zien ze wel dat het speciaal is, het wordt gelabeld en geef je het af bij de band voor speciale formaat bagage (zoals golftassen e.d.).
    En dan maar duimen dat het aankomt . Maar dat ging goed
     
    MickRS vindt dit leuk.
  3. MickRS

    MickRS

    Lid geworden:
    22 mrt 2015
    Berichten:
    37
    net voor de 4e keer Transavia service aan de lijn gehad. nu heb ik 2 x ja en 2 x nee...

    Nee, omdat de kist/koffer de maximale afmetingen overschreidt en er geen RC vliegtuig bij de bijzondere bagage omschreven staat. Je kunt wel je fiets, contrabas, surfplank of je 3 meter 60 lange deltavlieger meenemen. Schiet mij maar lek...
     
  4. MickRS

    MickRS

    Lid geworden:
    22 mrt 2015
    Berichten:
    37
    De klucht gaat verder:
    Via WhatsApp contact gehad en daar is mij verteld dat de regels aangescherpt zijn en het niet mee kan. Dezelfde vraag ook via hun fb pagina op messenger gesteld en ja hoor. Geen probleem meneer. Kunt u gewoon meenemen als ruimbagage...
     
  5. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat lijkt mij niet zo handig.

    Volgens de spelregelmakers is een modelvliegtuig een drone.

    Deze informatie heb ik gepikt vanaf hun site.
    Bron: https://www.transavia.com/nl-NL/veelgestelde-vragen/bijzondere-bagage

    Drone
    Je mag je drone meenemen aan boord van onze vluchten, behalve op vluchten naar Marokko. Hiervoor gelden de volgende voorwaarden:
    • Je drone mag mee als handbagage als deze niet groter is dan 55 x 35 x 25 en zwaarder dan 10 kg.
    • Heb je een drone met lithiumbatterijen? Dan moet je de batterijen vervoeren in de handbagage, ook als je de drone zelf mee gaat als ruimbagage.
    • Je mag maximaal 2 batterijen meenemen. De capaciteit per batterij is maximaal 160 Wh.
    De batterijen moeten worden vervoerd in de originele verpakking. Heb je deze niet meer? Isoleer dan de polen met tape en verpak de batterijen apart in plastic zakken.


    Alles wat op het lijstje staat is via gereduceerd tarief te vervoeren.
    Valt het daar buiten, geld het gewone ruimbagage tarief.

    Alvast een fijne vakantie.
     
    MickRS vindt dit leuk.
  6. MickRS

    MickRS

    Lid geworden:
    22 mrt 2015
    Berichten:
    37
    Ja, dat heb ik hun ook verteld. Dat het een drone is. Maar dan mag ie niet mee omdat het groter is dan die drone maten...

    Ze weten het zelf gewoon niet. De dame die achter de knoppen zit bij messenger bevestigt na mijn verhaal van tegenstrijdige informatie nogmaals aan dat het meekan als ruimbagage. De dame bij whatsapp stuurt mij nu naar de douane. :hammer:

    Het is niet voor vakantie. Ik woon ook op Cyprus en daarom wil ik hier mijn zwever hebben. Voor 2 weken had ik het nu maar opgegeven...

    Laatste optie is versturen als pakket, maar dat kost mij minstens 4 x zoveel.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    in principe gaat het niet over het toestel.
    Dat toestel is, excuseer, een bonk hout/schuim wat verder niet spannend kan gaan doen tijdens een vlucht.
    als jij een golftas/surfplank mee mag nemen.. waarom dan geen stuk onschuldig hout/schuim
    desnoods geef je het op als souvenier, om aan het plafond te hangen (wat in principe ook zo is, als je geen accu's erbij hebt)

    de mensen op een helpdesk moeten van hun scherm uit gaan...
    en modelvliegtuig is nou niet bepaald een veelvoorkomend ding, dus zal niet in hun standaardrijtje staan.
    dan is "nee" voor de persoon van de helpdesk heel makkelijk.
    voor "ja" moeten ze nadenken, en je de restricties meegeven.

    Het meest uitdagende zijn de accu's, daar moeten ze met het laden wel rekening mee houden.
    en uit die hoek komen ook de regels rond drones aan boord van vliegtuigen.

    daarbij, groter dan drone maten..
    Hoe doet een professioneel dronevlieger dat?
    zo'n prof ding is echt wel groter dan die maten...
    en die maten zijn voor handbagage.. jij moet echt naar het ruim met het apparaat.

    je zou de regels voor de accu's op moeten vragen..
    extra ruimte boeken voor het toestel, toestel in een goede verpakking aanleveren..
    moet het goed gaan
     
    MickRS vindt dit leuk.
  8. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Bij de bagage afdeling op Schiphol kan/kon ik altijd een GROTE kartonnen fietsdoos voor mijn mountainbike aanschaffen…
    Of er nu een fiets of zwever in zit…Boeien!

    Ik twijfel over de 40 centimeter breedte van de doos(checken)
    De fietsdoos is natuurlijk behoorlijk hoog.
    Kort hem on de spot in,neem plakband/tape mee.
    Batterijen alvast bestellen,en laten bezorgen op het slaapadres?
    (neem eventueel 2 eigen hoofdkussens mee om het geheel te beschermen,heb je ook nog een goede,vertrouwde nachtrust)

    Groet:Robin
     
    MickRS vindt dit leuk.
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ik ben meerdere keren met toestellen op reis geweest met koffers tot 1.56 m lang.
    Nooit een echt probleem gehad, wel moet er soms, ook ter plekke over nagedacht worden.
    De accu's (ook vroeger de NiCad's) als handbaggage. Dit heeft als bijkomend voordeel dat ze niet worden meegewogen.
    Moet er wel bij zeggen dat ik nooit met Transavia heb gevlogen.

    Misschien even een PB naar @Fotor (Raymond) hij is piloot, of in ieder geval geweest, bij Transavia.
     
    MickRS vindt dit leuk.
  10. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    De lipo's had ik idd ook in de handbagage in een speciale lipobag. Geen probleem.
    Maar ik neem aan dat je deze op je Cyprus adres laat leveren.
    Verder extra bagage boeken (bijv golftas) en netjes verpakt afleveren. Dan gaat het gewoon mee.
     
  11. MickRS

    MickRS

    Lid geworden:
    22 mrt 2015
    Berichten:
    37
    Inmiddels heb ik iig zwart op wit en met extra bevestiging een antwoord via messenger dat ik m mee kan nemen. Beetje overdreven qua waarde voor de goede zaak...
    Dat neemt niet weg dat ik ook nog steeds een aantal keer 'nee' gehoord heb. Op de website van Schiphol zelf staat ook dat het mee kan. Die heb ik ook nog maar even om een schriftelijke bevestiging gevraagd.
    De messenger conversatie:
    11.05.2022_11.07.40_REC.png
    11.05.2022_11.08.19_REC.png
    11.05.2022_11.08.44_REC.png

    Ben bang dat het een beetje van het humeur van degene achter de incheckbalie afhangt hoe moeilijk het wordt...

    Lipo's heb ik al eerder meegenomen in handbagage. Die moeten of in een speciale zak, of de contacten moeten afgeplakt. Dat is geen probleem.
     
    AHoogendijk en jve vinden dit leuk.
  12. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    En als het helemaal niet lukt laat je @Fotor je kist naar Cyprus brengen, doet ie best wel :yes:
     
    MickRS vindt dit leuk.
  13. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik zie als vlieger ook niet in waarom een modelvliegtuig niet mee zou mogen. Enige restrictie is dat de accu's in de handbagage mee moeten en niet in het ruim mogen (zodat we er iets mee kunnen als ze in de hens zouden gaan).
     
    jve en MickRS vinden dit leuk.
  14. MickRS

    MickRS

    Lid geworden:
    22 mrt 2015
    Berichten:
    37
    @Fotor het probleem zou de afmeting van de transportkist zijn. Volgens de nee-zeggers kunnen alleen de genoemd bijzondere bagage categorieën andere afmetingen hebben.
     
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Dat zijn dan weer figuren die alleen maar denken in beperkingen in plaats van mogelijkheden. Waarom zou je wel een (grotere) surfplank mee mogen nemen en geen koffer met modelvliegtuig.
    De berichten van de 'ja' zeggers bij je hebben en op het vliegveld laten zien dat je de risico's kent ('accu's zitten in mijn handbagage') en dan zou het goed moeten komen. Maar ik snap dat het niet helemaal lekker voelt tot het gelukt is. Je zal maar net zo'n beperkingendenker treffen op het vliegveld :frustie:.
     
    MickRS vindt dit leuk.
  16. MickRS

    MickRS

    Lid geworden:
    22 mrt 2015
    Berichten:
    37
    Dank @Fotor
    Inmiddels zowel door Schiphol als douane terugverwezen naar Transavia. WT ik ook heel logisch vind. Ik heb gelukkig via messenger zwart op wit dat het geen probleem zou zijn.
    Op WhatsApp, waar ze mij naar de douane stuurden, inmiddels gemeld dat ik naar hun teruggestuurd ben. Met de korte vraag: En nu?

    We wachten af.
    Het alternatief is versturen met pakketpost. Die optie wordt steeds aantrekkelijker, ook al kost het mij minstens vier a vijf keer zoveel...
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gerben heeft f5b kisten meegenomen naar Japan.
    Odd size baggage.
    Zelf heb ik hengels meegenomen naar de usa en bali, ook geen probleem.
    Het gaat er helemaal niet om wat erin zit maar om gewicht en buitenmaten.
    Accus mogen maar een bepaalde hoeveelheid energie bevatten maar is voor normale modellen ook geen probleem.

    GJ
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik heb dezelfde ervaring met een grote gig bag met trombone naar de VS. Ja, nee, ja, nee ..............
    Op Schiphol gewoon mee doorgelopen.
    Van de stewardessen mocht ik hem ook in hun eigen speciale ruimte in het vliegtuig zetten.
    Maar hij paste gewoon in de bergruimte boven de stoelen.
    Er was dus geen probleem.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup... Ze hoeven niet eens te weten wat er in die kist zit. Accu's er uit (in de handbaggage) en als het een brandstof-aangedreven model is er HÉÉL goed voor zorgen dat er geen brandstoflucht aan zit (er wordt soms gescand op chemische stoffen).

    Dan mag het gewoon mee zolang je maar betaalt voor de extra bagage.
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Als het binnen je max gewicht valt mag het gewoon mee. Krijgt een speciaal plekje in het vliegtuig, net als een buggy of kinderwagen.
     

Deel Deze Pagina