vliegtuig-motor riggertje?

ik heb al gelezen dat het mogelijk zou zijn om een vliegtuig motor te gebruiken mits hij goed gekoeld wordt, maar ik wou weten wat allemaal nodig hebt voor zo'n bootje.
natuurlijk heb je de motor, balsa, triplex, tankje, slangen prop, startset en brandstof maar wat zijn nou de specifieke onderdelen die je nog meer nodig moet hebben?

als je beginner bent in de boten zou ik niet beginnen met een rigger.
een rigger is een boot voor de gevorderde mensen.

je kan beter een mono bouwen.
dat vaart beter voor beginner's
en is minder gevoelig op de afstelingen.

als je bij een rigger iets verkeert heb afgestelt dan kan het varen je zeer zwaar tegen vallen.

greetz jaimy

ik zou het niet doen want een vliegtuig motor heb minder vermogen dan watergekoeldblok maar je wou weten of het kon ja dat kan maar je heb minder vermogen

als ie de motor heeft liggen en niet veel wil besteden geef ik hem gelijk om die motor te gebruiken.

en in een mono kan het als nog erg leuk varen.

vlieg tuig motoren kan je ook gewoon water koelen.

heel simpel door een alu buis om de cilinder kop te trekken.

greetz jaimy

ja dat weet ik maar een watergekoeld blok loopt gewoon harder ik weet ook dat een vliegtuig blok lekker loopt maar vind watergekoeld gewoon beter

dat is een niet onderbouwd statement.

specs van de os32 heli motor:

SPECIFICATIONS
Stock Numbers:
OSMG1940 .32 SX-H Non-Ringed
OSMG1942 .32 SX-HX Ringed
Displacement: 0.319 cu in (5.23 cc)
Bore: 0.768 in (19.5 mm)
Stroke: 0.689 in (17.5 mm)
Practical RPM: 2,000-21,000
Output: 1.2 hp @ 17,000 rpm
Weight w/o pullstart: 10.2 oz (289 g)
Weight w/pullstart: 13.6 oz (387 g)
Requires: muffler; glow plug

en van de marine :

SPECIFICATIONS
Stock Number: OSMG1636
Displacement: 0.319 cu in (5.23 cc)
Bore: 0.769 in (20 mm)
Stroke: 0.689 in (18 mm)
Practical rpm: 2,500-21,000
Power Output: 1.1 hp @ 17,000 rpm
Weight: 4.92 oz (425 g)

goh , tiende pk meer en 40 gram lichter.
weg uitspraak.

pak je ook wel een tamme motor
over het algemeen heb je met het zelfde aantal cc's een hoger toerental en meer vermogen uitzonderingen daargelaten natuurlijk

heb hier een os blokje staan die 1.5pk doet tegen de 30.000 toeren en dat met 3.5 cc
heb tijdje terug een picco p5 motor gehad die deed meer dan 2 pk en tegen de 40.000 toeren

enig nadeel van de kleine monstertjes is dat de afstelling veel nauwkeuriger komt dan bij een vliegtuigmotor

net als een auto motor loopt over het algemeen ook harder dan een vliegtuig motor

maar net wat de toepassing vereist

Groeten Gerjan

gegevens alleen zeggen ook niet veel,

heb je ook de grafiek erbij met koppel vermogen tegenover toerental,

deze verschillen vaak een hoop

stare assen gebruiken we van graupner (gelagert)
en felx assen worden van verschillende merken gebruikt

greetz jaimy

nog een vraagje: ik wil hem van balsa maken hoe kan ik het motor compartiment dan het beste versterken en hoe zal ik de motor steun moeten maken? En dan nog iets op de site van quartel staat dat de avmetingen van een triplex plaat 20x20x1,0 mm zijn ik hoop dat dat een foutje is, want een plaatje van 2 cmx2 cmx0,1 cm lijkt me erg klein...........

vraagje zijn hydro's erg lastig????? Ik vind de atomos hydro van www.microhydros en erg cool ontwerp zou dat mogelijk zijn qua ruimte en gewicht het is de bedoeling dat ik mijn afgeleiden ontwerp vergroot tot zo'n 60 cm voor een 15. of 21. motortje

een atomos na bouwen gaat erg moeilijk worden..
bouw dan een hydromite van 70 cm.

ik heb hier ook nog een hydro te koop staan maar daar moet een 7,5cc in

greetz jaimy

Back