Vliegtuig tekening vergroten

Heeft er iemand ervaring in het vergroten van een tekening?
Kan ik alles op schaal vergroten of is er een andere regel van toepassing.
Gr. Rob

Hallo Rob,

ik weet niet om welke tekeningen het gaat maar je kan ze meestal bij de copy schop laten vergroten naar de maat die jij wilt hebben.

Voordeel hiervan is dat je niet meer hoeft om te rekenen waardoor je een kleinere kans op fouten hebt. Nadeel is dat je dan wel een flinke hoeveelheid papier in je hobbyruimte krijgt.

André

Dag Andre,

De tekening van een ugly stick heb ik al 200 % vergroot. Ik wil weten hoever ik motor vermogen en vleugeldikte moet vergroten/verkleinen.

Gr. Rob

Hoi Rob,

helaas heb ik geen vlieg ervaringen, buiten 1 x een poging om een electro modelzwever de lucht in te krijgen :oops: :oops: En yep hij kwam heeeel erg snel weer naar beneden.

Dus hou ik het voorlopig op boten en auto's.

Tip: wijzig je topic in vliegtuiig tekeningen vergroten, en de rest ??
Dan krijg je vanzelf reacties van vliegers.

André

Is dat de little stick ????????

Bij on in de club heeft die zelf vergroot en daar zit nu een OS91 op.
normal_Middel%20Stick%20klein.jpg

Middel Stick

Dag Guus,

Het is inderdaad z'n vliegtuig. Hij krijgt een span. van 210 cm. met een vlieggewicht ca. 6.5 kg. Er komt een 22 cc. motor voor.

Gr. Rob

Ik zal wel eens vragen wat voor berekening hij er op los heeft gelaten

PS vlieg je in leeuwarden ????

Ha die Guus,

Als je dat wil doen: heel graag.
Ik twijfel heel erg over de motor keuze. Het is een zware motor en ik denk met niet genoeg vermogen. Ik wil hem uiteindelijk ook gaan gebruiken om zwevers mee om hoog te brengen. En met de genoemde motor denk ik niet snel genoeg te kunnen vliegen. En dan word ik ingehaald door de zwever!!!!.
Ik vlieg inderdaad op Leeuwarden. Lekker de ruimte en geen problemen met evt. geluidsoverlast.

Gr. Rob

ik stuur je een PB tje van hem dan kun hem zelf mailen das makelijker en hij is bekent bij jullie op de club

DreBo zei:
... ik weet niet om welke tekeningen het gaat maar je kan ze meestal bij de copy schop laten vergroten naar de maat die jij wilt hebben...
Zet twee lijnen van 10cm haaks op elkaar en maak een proefafdruk van de vergroting. Meet de lijnen op de kopie, zij moeten beiden even lang zijn anders is de vergroting in de horizontale richting anders dan in de verticale richting.

Back