Vliegtuig wil niet booten (opstarten)

Hey allemaal,

Na heel wat problemen (en nog steeds niet gevlogen te hebben) met mijn Protech Cessna 400 heb ik eindelijk alles in elkaar zitten, onderdeel voor onderdeel. Na alle roeren uitvoerig getest te hebben bedacht ik me opeens dat ik helemaal geen piepjes had gehoord dat de motor aan het booten was...

Ik heb dan nu ook van alles gedaan om het toestel te laten booten: gashendel helemaal omhoog bij aanzetten, helemaal omlaag; het maakt allemaal niets uit. Alle roeren werken naar behoren, alleen de motor dus niet!

Nou heeft mijn toestel wel maanden lang stil gelegen, dus zou het misschien zo kunnen zijn dat de batterij niet voldoende spanning heeft en dat de motor slim genoeg is om niet te gaan booten? Voor de zekerheid ben ik de (originele) batterij maar even gaan opladen met de (originele) bijgeleverde lader... ik hoor alleen een enorm irritante hoge piep bij het laden uit de lader zelf komen :S Geen idee of dat goed is; kan me niet herinneren dat ik dat eerder heb gehoord.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Alvast bedankt,
Raymond

Raymond,

Lijkt mij verstandig te vermelden welke lader je gebruikt, het type accu ((Lipxx, Nimh of Nicat) en de motor regelaar.

Misschien ten overvloede.........accu laden en het manual lezen............;)

Als je een volt meter hebt kun je even controleren of er in iedergeval spanning uit de accu komt.

Heb je de regelaar op het juiste kanaal aangesloten? Controleren met een servo.

Gr Harry

De accu ben ik nu aan het opladen, dus als het lampje uitgaat zal ik het nog eens proberen. Wat betreft de bekabeling zit het zo:

Op de ontvanger heb ik 1, 2, 3, 4 en 6/B. De rudder en elevator heb ik op 1 en 2, de flaps heb ik op 4 en de motor (met schakelaar) op 6/B. Ik dacht ook dat ik misschien de +/- verkeerd om had, maar andersom werkte het helemaal niet.

Ik kan weinig vertellen over de onderdelen omdat ik daar vrij weinig verstand van heb. Het zat allemaal in het pakket en het heeft ook allemaal gewerkt, een aantal maanden terug.

Raymond

Raymond,

Misschien een vervelende vraag........maar heb je al eens gevlogen?

Ik vraag dit omdat je de regelaar op kanaal 6/B zet.

Welke mode (ga je) vlieg(en) je?

In mode 1 vlieg je met gas rechts
In mode 2 vlieg je met gas links.

Gr Harry

Ik heb alleen gevlogen met mijn simpele toestel van 40 euro, die had gas links. Mijn nieuwe Cessna heb ik alleen via mijn zender op de computer gevlogen, ook met gas links.

Hoe hebben de modi te maken met de aansluiting? Wat doe ik (mogelijk) fout?

Bedankt,
Raymond

Jesse, ik heb jouw antwoord over het hoofd gezien!
Ik heb de motor op kanaal 3 aangesloten en... ja hoor! Het werkt.

Stupid me!

Heel erg bedankt voor alle hulp, ik ga de motor programmeren/instellen en weer verder testen.

Groetjes,
Raymond

Raymond,

Dat bedoel ik...........je vliegt dus mode 2.

kanaal 6/B is een "extra" kanaal waar je ook de accu kunt opzetten.

Succes!!

Gr Harry

Is het nou zo dat je een extra accu kunt aansluiten op kanaal 6/B? Dus stel je vliegt met je vliegtuig en je accu is "opeens" leeg of doet het niet meer, dus AL je functies vallen uit; zou dan met de extra accu alleen de motor uitvallen zodat je nog wel stuurfuncties hebt?

Dit is dus puur hypotetisch hoor... ben niet van plan met twee accu's te vliegen, maar was gewoon benieuwd of het mogelijk is, want alle servo's kun je namelijk wel besturen via kanaal 6/B.

Is het nou zo dat je een extra accu kunt aansluiten op kanaal 6/B? Dus stel je vliegt met je vliegtuig en je accu is "opeens" leeg of doet het niet meer, dus AL je functies vallen uit; zou dan met de extra accu alleen de motor uitvallen zodat je nog wel stuurfuncties hebt?

Dit is dus puur hypotetisch hoor... ben niet van plan met twee accu's te vliegen, maar was gewoon benieuwd of het mogelijk is, want alle servo's kun je namelijk wel besturen via kanaal 6/B.

je regelaar schakelt vrijwel altijd je motor uit als de accu te leeg raakt, dus
dat je totaal geen controle over je vliegtuig hebt doordat je accu leeg is is vrijwel
onmogelijk

Skyhigh

De rudder en elevator heb ik op 1 en 2, de flaps heb ik op 4 en de motor (met schakelaar) op 6/B.
Flaps? Op zo'n licht model? Dan toch wel gemixed met hoogteroer mag ik hopen? Anders maak je er een galopperend monster van....
Ik kan weinig vertellen over de onderdelen omdat ik daar vrij weinig verstand van heb.
Die indruk wekte je inderdaad wel een beetje, dus vraag ik me meteen af: waar wilde je er mee gaan vliegen?

Flaps? Op zo'n licht model? Dan toch wel gemixed met hoogteroer mag ik hopen?

Bedoel je automatisch gemixed of dat er überhaupt hoogteroeren op zitten?! De elevator zit op de staartvleugel, dus ja hoogteroeren heb ik, ik moet ze alleen handmatig besturen als ik ook de flaps gebruik.

En ja, wat is licht? Het model is zo'n 500 gram, dus ja... in vergelijking met een grote houtkist van 2,5 kilo is het licht, in vergelijking met toy vliegtuigen is het zwaar.

Die indruk wekte je inderdaad wel een beetje, dus vraag ik me meteen af: waar wilde je er mee gaan vliegen?

Vliegen kan ik in de weilanden hier in de omgeving doen, waar ik ook vaker met een vlieger of boemerang bezig ben geweest. Verder kan ik ook gaan vliegen bij de modelvliegclub op de luchtmachtbasis.

Laatst bewerkt:
Bedoel je automatisch gemixed of dat er überhaupt hoogteroeren op zitten?! De elevator zit op de staartvleugel, dus ja hoogteroeren heb ik, ik moet ze alleen handmatig besturen als ik ook de flaps gebruik.
Laat ik het anders vragen, waarom denk je flaps nodig te hebben? Als ik naast richting, hoogte en motor nog een functie over heb dan zou ik eerder aillerons gebruiken. En bij 5 functies misschien flaps, maar dan alleen als het model voor z'n afmeting aan de zware kant is. En dan moet je al verrekt goed kunnen sturen, wil je ze effectief kunnen gebruiken.
Vandaar dat ik niet begrijp wat je er als beginner mee wilt....

En ja, wat is licht? Het model is zo'n 500 gram, dus ja... in vergelijking met een grote houtkist van 2,5 kilo is het licht, in vergelijking met toy vliegtuigen is het zwaar.
Ja, het gaat ook meer om de vleugelbelasting, die maakt een model tot een goedmoedige dwarrel of een gemeen, snel kreng, ongeschikt voor beginners.

Vliegen kan ik in de weilanden hier in de omgeving doen, waar ik ook vaker met een vlieger of boemerang bezig ben geweest. Verder kan ik ook gaan vliegen bij de modelvliegclub op de luchtmachtbasis.
Doe dat laatste (op eigen houtje lopen klooien is allang geen goed idee meer), en als dat probleemloos gaat kun je het altijd nog alleen gaan proberen.

Als ik in de handleiding van dat ding kijk, staat er nergens iets over flaps.

Voor zover ik eruit opmaak, heeft de protech cessna 400 geen flaps, maar rolroeren (ailerons).

http://www.protech.be/Manuals/T0440manual web.pdf

53814a2ee8892da49.jpg

53814a2ee8890f5b0.jpg

Mogelijk dat flaps en ailerons verward werden?

Hoe dan ook, als je e.e.a. aangesloten hebt zoals in de handleiding, en je accu's geladen hebt/volle batterijen ehbt, zou het moeten werken zoals hierboven staat.

Neem ook de tijd de uitslagen van de roeren goed in te stellen, en controleer goed het zwaartepunt (met accu, compleet vliegklaar).

Volgens Protech zou het toestel wel geschikt zijn voor een beginner.

Het is een hoogdekker met een span van 96cm, vleugelopp. 15,3 dm^2, 430 gram vliegklaar.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je de ailerons gescheiden aanstuurt middels aparte servo's en kabels, kun je op bepaalde zenders deze ook als flaps programmeren, zoals bijvoorbeeld bij de MX12.
Als je ze met een Y-kabel aansluit werkt dat natuurlijk niet.

Willem.

Back