Vliegtuig wrappen?

Hoi allemaal,
Zijn hier ook bouwers die ervaring hebben met een groot toestel te wrappen zoals ze met bijvoorbeeld auto's doen?
 
nu weet ik niet wat je onder "groot" verstaat?
1 meter, 2 meter of nog veel groter?
De keuze hoe je een toestel behandeld, is maar net wat je wilt, wat handig is.
en wat qua gewicht goed uitkomt.

de gemiddelde toestellen worden met krimpfolie ingepakt.
feitelijk is dat ongeveer hetzelfde als "wrappen"
zoek op oracover, 1 van de bekendere merken als het over RC krimpfolie gaat.
 
Ja , ik weet het het, zit al ongeveer 40 jaar in de vliegtuigen, ik vroeg me gewoon af of er ervaring mee was, en of het wellicht makkelijker werkt oid, het is in ieder makkelijker te krijgen!
 
Ja het kan.

Mijn Krill Extra 3.1 was ook gewrapt.

Bleef goed zitten.

Had een professioneel bedrijf in show cars aangebracht

Screenshot_20211126-153834_WhatsApp.jpg
Screenshot_20211126-153845_WhatsApp.jpg
Screenshot_20211126-153859_WhatsApp.jpg

Screenshot_20211126-153922_WhatsApp.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja , ik weet het het, zit al ongeveer 40 jaar in de vliegtuigen, ik vroeg me gewoon af of er ervaring mee was, en of het wellicht makkelijker werkt oid, het is in ieder makkelijker te krijgen!

ik ken je niet, dan is het wel eens lastig gokken :D

het spul heb ik wel eens in handen gehad.
het zou er heel goed voor gebruikt kunnen worden

mijn verwachting is wel dat het een tikkie zwaarder is.
een auto heeft meer te verduren dan een vliegtuigje.
op een 100cc kist misschien minder belangrijk, op een 500 gram kist wel.
zowieso gedraagt het spul zich enigszins anders.
spanfolie spant, altijd. spant het niet, fladdert het.
wrap materiaal (merkafhankelijk, typeafhankelijk) heeft in dat punt iets meer kunststof kwaliteiten.
houd iets vorm vast na het afkoelen.

voordeel van wrap tov spanfolie, een echte wrap specialist kan printen op het wrap materiaal.
makkelijker om hele leuke plaatjes op de kist te krijgen.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Ik heb wel eens wat gewrapt en het is heel ander materiaal dan bespan folie en het lijkt mij geen geschikt materiaal als vervanging van bespanfolie.

Zoals iemand al eerder aangaf, het spant niet op zoals oracover en het geeft ook geen constructieve sterkte in die zin. Als he het alleen gebruikt als afwerking kan het prima gebruikt worden, maar een open ribbenvleugel zal veel minder sterk zijn met wrap folie.
 
Ligt aan het wrapmateriaal.
het ene spant wel als spanfolie. het andere een stuk minder.
anders kom je bij een auto nooit kreukloos om die ronde hoeken heen.

constructief weet ik het niet. of de veerkracht erin blijft en zo.
maar, dat zou een testje waard kunnen zijn voor de mensen die het op voorraad hebben:D
 
Zou het absoluut niet ter vervanging van folie gebruiken.

Maar bij een grote kist ipv spuiten kan het prima.

Nu was mijn kist onderhuids al gespoten. Dus ik hoefde me niet sowieso druk te maken om eventuele brandstof en olie resten die onder de folie gingen kruipen, het wrap materiaal en lijm was ongevoelig voor de residuen. Het kon ook prima tegen de smoke olie restanten.

Maar ik zou het echt niet op een folie kist plakken. Ook niet ter vervanging van.
 
Laatst bewerkt:
Waar je mee zit is de hittebestendigheid.
Oracover is een polyesterfolie, en wrap een zelfklevend vinyl (of tortilla)
Heb je folie met er overheen Oracal autofolie... dan beschadigd deze al rap tegen de 100 ºC
En is gladstrijken er niet meer bij...

Met bout oppassen en met de föhn al helemaal.
Een 100% folie-kist geheel in wrap zetten... zou ik niet doen
Alles GFK ander verhaal... het wegnemen voor aanpassing of fix moet met beleid gebeuren.

Een balsa vleugel ingedekt en gesealt met glasdoek... epoxy of G4 etc... de bekende veredeling...
Het balsa in ieder geval gesealt, zodat de houtstructuur gedicht is.
Balsa blijft stofferig voor zelfklevend en een sticker heeft eigenlijk slechte hechting op onbehandeld hout.
Zeker als het iets ruw is. Wegtrekken... en de kleeflaag blijft verzadigd met houtstof... kleven lukt daarna niet meer.

Maar had een fors aantal jaren een Ugly Stikje afgewrakt.
Het midden van de vleugel had ik versterkt met glasweefsel en epoxy om het stijver te maken.
En dat gelamineerde stuk maar afgelapt met Oracal autobeletteringsfolie. Mooi snel effect en methanol vast.
Daaroverheen een overlap/overgang met Oracolver van zo een 1,5 cm gestreken, met beleid! Dat ging keurig.
De Oracover hechte loei vast aan de vinyl, en prima met het opvoeren van de temperatuur, nimmer de vinyl direct rakend.
En aangezien dezelfde fabriek... kwamen de kleuren ook overeen..
Ging uitstekend genoeg...

Na de klapper lag de ARF vleugel in twee helften. Van de slechtste vleugel de folie er af... dat ging...

Maar bij de vinyl gebeurde iets aparts... bij het lospellen van die folie trok het de hele glasmat mee,
rats van de balsa indekking.
Epoxy en vinyl waren als het ware gefuseerd... door de zeer sterke folielijm... en veel sterker dan de verlijming van
de epoxy op het balsahout... Balsa de zwakste schakel in de optelsom van hechtlagen...

Heb je een volledig gefoliede ARF houtbouwkist, en wrapt die nog eens... dan zit je met extra gewicht...
En het is onmogelijk geworden slap hangende spanfolie nog in het gareel te brengen.
Je kan de hitte er niet meer in stoken die je nodig hebt om te kunnen krimpen.
Te heet en de vinyl smelt weg... De treksterkte van de vinyl is niet hoog, je prikt er pardoes doorheen.
Als kleur deklaag op een vaste ondergrond, zoals bij lakopbouw bij autoplaat, werkt het prima..
Maar blijft nog steeds doordingbaar voor scherpe voorwerpen...
 
Ik heb wel eens met wrapfolie ge-experimenteerd.
Het is echt veel zwaarder dan Oracover folie en ook veel dikker.
Technisch gezien is het mogelijk maar je voegt enorm veel gewicht toe, ik gok dat het zeker 4x zo zwaar is als Oracover.
Dus ja, het kan maar niet bij elk model.

GJ
 
Back
Top