Leuk idee maar het gaat van een ding uit: tijdens de afdaling wekken de turbines, weer energie op om lucht te comprimeren dat gebruikt wordt om diverse dingen te doen met vacuum pomps zodat ie weer gaat stijgen.
Aangezien je nooit energie kado krijgt zal dit gebeuren met de pompen en het het voorzien van het vliegtuig van elektronica via gecomprimeerde lucht minimaal net zoveel energie kosten als er wordt opgewekt tijdens de afdaling door de turbines.
Met andere woorden. Dit gaat alleen werken als je windturbines kan verzinnen die 100% rendement halen en je deze energie 100% efficient op kan slaan. En dit kan niet (je zou dan ook een elektromotor aangesloten op een dynamo oneindig kunnen laten draaien). Daarnaast remmen windturbines een vliegtuig af (weerstand) en neemt daarmee ook de snelheid van het vliegtuig af. De enige manier voor een zweefvliegtuig (want dat is het op dat moment) om dezelfde snelheid te behouden is om steeds meer hoogte te verliezen. (hierbij gaat ook weer energie verloren in wrijving en geinduceerde weerstand door het opwekken van lift).
Je zal uiteindelijk dus altijd na een vlucht lucht moeten toevoegen aan het geheel (je verbruikt meer lucht dan je weer opwekt) dus gecomprimeerde lucht is je brandstof/energiebron.
Lucht onder druk krijg je ook niet gratis dus je zal elektriciteit en/of fossiele brandstoffen nodig hebben om dit te maken.
Mark