vliegtuigaccu's in wagens?

Hoi,

Een vriend van me raadt af om 20C 5000 5S in m'n brushless LST te gooien, omdat die voor vliegtuigen blijkbaar van andere makelij zijn dan die voor offroad wagens. (hard/soft even niet in achtig genomen)

Wat is de reden hiervan precies?

Groetjes!

Een lipo is een lipo ..... Lipo's specifiek voor vliegtuigen bestaan voor zover mijn kennis gaat niet , als je hard/soft buiten beschouwing laat idd.

Een 20C accu zal misschien wat mager zijn in een bak als de LST maar dat is het dan ook wel ;)

Specifieke vliegtuig en auto accu's bestaan niet , het enige is het hard of softcase verhaal .....

20C is niet echt een stroomleverancier, als je met zware motoren bezig bent is het beter om een latere generatie accu te pakken welke zeker 25C aan kunnen en tegenwoordig al oplopend tot 40C

Maar 5S kan de regelaar aan ?

En inderdaad is de kans door crashes en harde jumps veel groter dat je een softcase beschadigd en daarom hardcased gewenst is en met wedstrijden zelfs verplicht.

westrijden zijn waar ik woon helemaal niet gewoonlijk, 't is eigenlijk gewoon om te bashen, maar dan wel met voldoende power :D

regelaar moet ik ff nakijken om eerlijk te zijn :)

2 * 20C in serie ging al vlotjes, met 2 * 28C in serie gaat hij goed en met 2 * 45C in serie wordt hij gevaarlijk snel zelfs... misschien ga ik gewoon nog 2 * 45C'tjes bij aanschaffen en die 5S laten varen als idee :)

Bedankt iig voor de reacties!

westrijden zijn waar ik woon helemaal niet gewoonlijk, 't is eigenlijk gewoon om te bashen, maar dan wel met voldoende power :D

regelaar moet ik ff nakijken om eerlijk te zijn :)

2 * 20C in serie ging al vlotjes, met 2 * 28C in serie gaat hij goed en met 2 * 45C in serie wordt hij gevaarlijk snel zelfs... misschien ga ik gewoon nog 2 * 45C'tjes bij aanschaffen en die 5S laten varen als idee :)

Bedankt iig voor de reacties!

Bovenstaande volg ik niet.

De C waarde is een waarde waarmee je kunt uitreken hoeveel A je uit die accu kunt trekken.

Dus een 5 cell 5000Mah 20C kan max 100A leveren continu (5Ax20C=100A)
5 cell 5000Mah 30C kan max 150A leveren (5Ax30C=150A).

Stel de setup doet 65A dan zal hij mits de lipo,s goed zijn met beide de zelfde prestaties moeten neer zetten want de lipo,s kunnen het beide leveren.

Als je lipo beter presteerd door een hogere C dan is er meer aan de hand.

De setup met een lagere C kan alleen minder lijken te presteren als de lipo ouder is en niet goed meer presteerd of de setup meer vraagt en zodoende de boel inhoudt.
Of dat je dusdanig dicht naar de max gaat dat het voltage inzakt en de
prestatie inkakt.

Maar 20C vlotjes en 45C gevaarlijk snel dat ligt dat eerder aan een van bovenstaande punten.

Wil je een betere prestatie dan moet je kijken naar een hoger voltage, snellere motor etc.

Laatst bewerkt:
Bij 40 c lipo's zakt het voltage minder in bij belasting. Als je 100 ampere trekt en het voltage is bij 20c 3 volt en bij 40 c 3,5 volt dan heb je 50 watt meer vermogen per cell. Bij 5 cellen heb je dus 250 watt meer en 3,5 t.o.v 3 volt is ~17% meer vermogen als ik het goed uitreken.

Hoe ver het voltage zakt verschilt per lipo, je zou ze dus moeten vergelijken voor je weet hoeveel het verschilt en of je het uberhaupt zal merken.

Als je lipo beter presteerd door een hogere C dan is er meer aan de hand.

Nee hoor, dat is heel normaal.

Als je een accu (om het even welk type) overbelast, zakt de spanning in en daarmee ook de prestaties.

Als de gevraagde stroom boven hetgeen ligt wat de accu kan leveren, is het dus heel normaal dat dat ten koste van de prestaties gaat. Het gaat dan ook ten koste van je accu, de levensduur zal er fors door verkort worden, hij zal ook warm worden.

Ik leer twee dingen uit bovenstaande posts.

1. Ik moet volledige info leren geven. m'n 20C's zijn 5000's, dus 100A. M'n 28C's zijn 5300's, dus die leveren +/- 150A, en m'n 45C's zijn 5400's, dus die leveren 270A.

2. En deze is even voorzichtig: M'n setup vraagt blijkbaar meer dan de 100A die geleverd werd door de 20C's?

Maar wat ik ook lees: een 5S zal SOWIESO betere presaties geven aan m'n setup dan m'n "4"S 45C 5400?

Sorry voor eventuele domme vragen, ik ben nog steeds redelijk nieuw in al die zaken :D

hoe meer cellen hoe meer V en hoe meer power, kort gezegt.
meer mAh = langere tijd voordat hij leeg is
meer C = meer A (hangt ook af van het aantal mAh)

als het vermogen inkakt, zal hij waarschijnlijk meer A trekken dan de 100A van je accu
5C is meer volt dan 4 cellen, dus zal inderdaad betere prestaties geven.

Denk ik;)

Nee hoor, dat is heel normaal.

Als je een accu (om het even welk type) overbelast, zakt de spanning in en daarmee ook de prestaties.

Als de gevraagde stroom boven hetgeen ligt wat de accu kan leveren, is het dus heel normaal dat dat ten koste van de prestaties gaat. Het gaat dan ook ten koste van je accu, de levensduur zal er fors door verkort worden, hij zal ook warm worden.

Lees mijn bericht nog eens goed.....

De setup met een lagere C kan alleen minder lijken te presteren als de lipo ouder is en niet goed meer presteerd of de setup meer vraagt en zodoende de boel inhoudt.
Of dat je dusdanig dicht naar de max gaat dat het voltage inzakt en de
prestatie inkakt.

Maar 20C vlotjes en 45C gevaarlijk snel dat ligt dat eerder aan een van bovenstaande punten.
.

En natuurlijk is een lipo met een hogere C instaat om het voltage beter vast te houden.
Een 25C 4000mAh zal bij 65A verbruik niet veel onder doen voor een 30C 4000mAh
Als ik er dan 100A uit ga trekken wel.
En dat zal hier het geval ook wel zijn waardoor zijn
5000mAh 20C niet lang zal leven zo.

Laatst bewerkt:
Ik leer twee dingen uit bovenstaande posts.

1. Ik moet volledige info leren geven. m'n 20C's zijn 5000's, dus 100A. M'n 28C's zijn 5300's, dus die leveren +/- 150A, en m'n 45C's zijn 5400's, dus die leveren 270A.

2. En deze is even voorzichtig: M'n setup vraagt blijkbaar meer dan de 100A die geleverd werd door de 20C's?

Maar wat ik ook lees: een 5S zal SOWIESO betere presaties geven aan m'n setup dan m'n "4"S 45C 5400?

Sorry voor eventuele domme vragen, ik ben nog steeds redelijk nieuw in al die zaken :D

Als je gaat vergelijken moet je dit wel eerlijk doen.
Een nieuwe pakket tegen een oud pakket zal prestatie verschil geven in nadeel van het oudere pakket.

Als die:
20C 100A kan leveren
28C 148A kan leveren
45C 243A kan leveren.

En je setup doet 100A max dan snap je dat die 20C op de max zit en het voltage inkakt waardoor de prestatie minder is.
Kan zelfs zijn dat de setup inhoud, dit merk je bij volgas.

Tussen die 28C en 45C zou weinig verschil moeten zitten mits beide pakketten gelijk zijn in misbruik, ouderdom etc.
28C levert 148A continu en zal ook nog een burst hebben die nog hoger ligt, die 45C zou het voltage nog iets beter vast kunnen houden maar groot mag het verschil niet zijn.

Kwa levensduur is het wel zo dat die 45C langer mee moet gaan in theorie.
Die lipo heeft het nog makkelijker.

In het algemeen moet je gewoon zorgen dat je lipo een stukje meer kan leveren dan je setup verbruikt.
Zeg minimaal 25% extra continu.
Zo zorg je er voor dat je setup gewoon maximaal presteerd.

Voor prestatie verbetering moet je inderdaad zijn bij voltage verhoging, snellere motor, gewicht vermindering.

Back