vliegtuigmotor

full
hallo
full
modelbouwers

Ik heb een vliegtuig op electro nu zit daar nogal grote en zware motor in voor dit model. Wel standaard maar nu had ik pas iemand hier en die zei dat je er nu veel makkelijker een klein brussles motoretje in kan zetten die is een kwart van de grote is van wat er nu in zit.
Kost maar een paar euro en had dan meer vermogen en was dan lichter met een lipo accu erachter.
Nu is mijn vraag wat voor type motor moet ik nu hebben om genoeg vermogen te hebben om er mee te kunnen vliegen,
Spanwijdte is 2 meter.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wanneer je in dit draadje kijkt kun je een schat aan info vinden :)
In mijn eigen 2 asser zwever heb ik een 128 gram motor van 900kV zitten als prop een 10x6 klapprop. Dit in combinatie met een 3 cel 2200mAh lipo en 40 amp regelaar. Vliegklaar gewicht van dit toestel is zo'n 1400 gram en stijgvermogen is uitstekend, in mijn BOT zit iets gelijkwaardigs en bij een totaal gewicht van 1800 gram werkt dit ook nog prima.

Laatst bewerkt:
Dit is een Spectra van Great Planes. Een goede beginners E-zwever. Om optimaal van de zweefeigenschappen gebruik te maken heb je een klappropeller nodig in plaats van een vaste. Tijdens het zweven klapt de propeller tegen de romp en veroorzaakt (bijna) geen luchtweerstand.

Als je kiest voor een borstelloze motor heb je een hiervoor geschikte snelheidsregelaar (ESC) bij voorkeur met BEC nodig. Dan vervalt ook de ontvangeraccu.

Ga je de Ni-** accu vervangen door een Li-Po dan heb je nog een voor Li-Po geschikte lader nodig.

Je gebruikt ook het originele "schakelharnas" met een microswitch bedient door een servo. Dat is wel heel erg jaren 90. Het zelfde geldt voor de gebruikte connectoren. Niet meer gebruiken en vervangen door moderner materiaal.

Het toestel ziet er uit of het jaren in de opslag heeft gelegen. Als dat ook geldt voor de zender en de ontvanger dan is de zenderaccu waarschijnlijk defect en verdienen de zender en ontvanger een professionele controle.

Laatst bewerkt:
Getallen voor modelbouwers

Je kunt het benodigde vermogen ook min of meer uitrekenen, maar testen in de praktijk geeft het beste resultaat.
Er is een document (getallen voor modelbouwers) dat een aantal vuistregels bevat die je kunnen helpen met het kiezen van een setup.
Getallen voor modelbouwers

Één van de vuistregels is bijvoorbeeld het benodigde vermogen per kilo vlieggewicht.
Foamie, motorzwever, Piper Cub: 100 watt per kilogram
Trainer: 150 watt per kilogram
Sport, warbird: 200/ 250 watt per kilogram
3D, Racer: 300 watt per kilogram
EDF (Electric Ducted Fan) Jet: 400 watt per kilogram

Ja, je kan die "oude" borstelmotor vervangen door een moderne brushless motor.

Maar, je komt dan gelijk in de problemen met het zwaartepunt. Die brushless motor en een lipo accu zijn ruim 60% lichter in gewicht dan die borstelmotor met zijn nicad's.
Je zal dat gewicht dus moeten vervangen door lood...... of je moet de gehele indeling in de romp gaan veranderen zoals de plek waar de servo's gemonteerd worden. Alles moet dan naar voren en liefst helemaal in de neus van het model.........

Op dit moment zeg ik dat de beste tip die van een klapprop is....... dat scheelt al heel veel in het vlieggedrag. Het ombouwen naar een brushless motor is dus meer dan alleen maar een motor wisselen in dit model, een beginner heeft daar vaak geen kaas van gegeten en weet niet wat hij hiervoor allemaal moet doen.

Oke bedankt voor jullie reactie ik ga er eens even over nadenken.
Mocht het niet willen kan ik er misschien nog een ander blij mee maken.
Dan misschien nog maar een keer een ready to fly kopen want mijn ervaring
met vliegen is nog niet zo`n succes geweest.

Back