Vliegverschil 1.20 span vs 1.55 span.

Als je een beetje kwalitief model sport/3d vliegtuig wil hebben.
Dan heeft zowel

Extreme Flight als sebart leuke modellen.

Maar nu vraag ik mij af wat de verschillen vooral zijn als je b.v vliegt met een sebart sukhoi 30 vs 50.

Zowel sebart als extreme flight heeft +- de zelfde kisten in 1.2 en 1.5 span.

* groter= stabieler vliegen neem ik aan.
* groter=duurder vliegen ivm. duurdere lipo's, kist etc.

Zijn er nu verder echt punten om voor een slag groter te kiezen?

Groter vliegt makkelijker, maar is kwetsbaarder met landen door het hogere gewicht. Verder is groter duurder en lastiger te vervoeren.

De grotere versie zal beter vliegen maar kost meer. Heb je er het geld voor over of niet moet je jezelf afvragen.

Groter vliegt makkelijker, maar is kwetsbaarder met landen door het hogere gewicht. Verder is groter duurder en lastiger te vervoeren.
Een groter toestel is niet kwetsbaarder, het weegt idd meer maar is in verhouding zeker even sterk of zelfs sterker. En lastig te vervoeren is het ook nog niet, een 1.5m kist past nog met gemak in elke auto.

Dus eigenlijk is het enige echte punt:

groter= Vliegt stabieler maar ook duurder.

Aan de andere kant is een sebart sukhoi van 1.3M ook al niet echt klein te noemen meer.

erg klein is ook duur hoor. die indoor modellekes zijn bij elkaar ook best stevig aan de prijs. Zie het maar als een aanschaf van een elektro calmato sports,calmato.40sport of een .60 sport, De grootste vliegt het superst. daar hangt een kaartje aan maar regelaars en motoren en servos zijn onverslijtbaar als je er normaal mee landt en de trap mee afloopt kan je er erg lang plezier van hebben.

Dat stabiele is wel een heel groot pluspunt hoor, zeker als het een beetje waait. Ik heb diverse kisten van 80 tot 400 cm. De kleintjes zijn de eersten die aan de grond blijven als het gaat waaien. Daarna de grootsen omdat die bij start en landing te lastig te hanteren zijn. Ik heb een Cardinal van 1.50m en dat is eigenlijk de enige die ik onder alle weersomstandigheden durf te vliegen.

Groter is beter, dat weet iedereen :-)

Bij de aanschaf is het even slikken maar je hebt er heel lang en veel plezier van. Dan ben je die aanschaf allang vergeten. Als je het budget hebt zou ik voor de grotere gaan.

Laatst mijn easy met dat storm achtige weer ook gevlogen :o

Vliegt niet zo lekker als windstil+ een zonnetje maar het ging goed.

Buiten de eenmalige aanschaf zijn lipo,s voor een sebart 50 wel een stuk prijziger dan voor een 30.

3cell 2500 vs 5cell 4000.

Toestel zelf is naar verhouding maar iets duurder.

Is de vleugel los te halen in 2 delen voor vervoer of heb je bij dit soort modellen 1.50 meter aan vleugel in je auto liggen...?

Is de vleugel los te halen in 2 delen voor vervoer of heb je bij dit soort modellen 1.50 meter aan vleugel in je auto liggen...?
Ik heb gisteren "toevallig" eens in de doos gekeken van een 58" EF Extra. De vleugels zijn uiteraard deelbaar. In de doos zitten zelfs een paar vleugelzakken voor extra bescherming tijdens het transport; dit zit niet bij de kleinere EF-toestelllen. Veel plaats nemen de vleugels dus niet in beslag. De romp (57" = 1450mm) is wel niet deelbaar ;)

Back