Vloeibaar aluminium??

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door zondermarc, 24 okt 2009.

  1. zondermarc

    zondermarc

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Arnhem
    Lezers MBF,

    Ik ben bezig met een motorblok van een motorfiets (schaal 1:1 ;-) ) , ik polijst het blok tot een glimmend geheel maar ik heb op het blok enkele giet foutjes, nu wil ik deze plekken vullen met een vloeibaar aluminium om deze het na het uitharden ook zo glimmend mogelijk te krijgen, bestaat zoiets??
    Ik heb ook tijdens het grove werk alu vijlsel opgevangen om hier iets van vulmiddel van te kunnen maken maar welke lijm of hars is hiervoor geschikt? het moet wel kleurloos zijn!
    Ik dacht hier op MBF is vast wel kennis over dit dus vandaar mijn vraag hier op het forum
    Groeten,
    Marc
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2009
  2. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Ik denk dat het nauwelijks mogelijk is de gietfouten te herstellen. Vloeibaar aluminum (alu is makkelijk te smelten) zal niet hechten.

    Je kan wellicht een hoog temperatuurbestendige epoxyhars vullen met aluminiumflakes, maar het vijlsel wat je hebt is veel te grof.
     
  3. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Je zou epoxy hars kunnen proberen. Dus de gewone twee componenten in een tube of een tweedelige spuit.

    Aluminiumpoeder er door en het lijkt wel op aluminium. Dat werkt goed.
    Ik zou alleen niet weten hoe je aan een beetje aluminiumpoeder kunt komen?
    De scheikundeafdeling van een middelbare school misschien??:confused:

    Een druppel soldeertin??
     
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    gietfouten zitten laten . is minder storend dan opvullen met lijm en alu gruis .
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Een kleine gietfout zou ik gewoon uitschuren.

    Een grotere gietfout zou ik een heel klein beetje uitfrezen zodat je een reproduceerbare vorm hebt. Deze uit alu maken en daarna inlijmen en afwerken.

    Met poeders oid gaan werken, lijkt mij geen kant die je op wil.. dat komt weer losgetrild en zal op termijn alleen maar lelijker worden, denk ik.
     
  6. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Ekeren
    HTS-2000
    N-cv3R4fWZc[/media] - HTS-2000 Aluminium Repair For The New Millenium

    Eerlijk ik ken het goedje niet. Maar 10jr geleden zag ik op een beurs een standhouder demo's geven over alu solderen met soortgelijk product.
    Nu zie je het niet meer. Laatst had ik het wel kunnen gebruiken en ben ik wat gaan google'en.
    Het zat dus nog vers in het geheugen.

    TM
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik heb met Castolin 190 aluminium gesoldeerd, uitlaatbochtje op alu spruitstuk, werkte perfect. Maar hoe goed werkt aluminium-soldeer op spuitgietaluminium (meer silicium in de legering) van een motor? Anderzijds, er komen geen krachten op te staan.

    Is twee-componenten metaal epoxy van Bison een optie? Geen idee hoe het qua kleurverschil is na polijsten, ik zou eerst een testje doen.

    Is het voor een Yamaha Marc?
     
  8. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik zou een 24 uurs epoxy nemen omdat de fouten niet groot zullen zijn en de andere 1:1 epoxies te dik zijn .

    En hier dan alupoeder door mixen wat je bij Ebay kan kopen .
    500g Aluminiumpulver < 45 µm Alu Puder / Staub bei eBay.de: Labor, Mess- Prüftechnik (endet 22.11.09 12:13:21 MEZ)

    De kant en klare 2 komponenten plamuur met alu drin is alleen geschikt als je het daarna gaat lakken .

    Mvg Johan
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Is dat een werkend 1:1 motorblok?
    Als je iemand kent die aluminium kan lassen... dan is het misschien mogelijk de oneffenheden op te vullen en vervolgens af te slijpen tot de gewenste dikte. Ik heb er geen ervaring mee hoor, ik roep maar wat... ik weet bijvoorbeeld niet of alu lasnaden wel te slijpen zijn. Op mijn fiets hebben ze die moeite in elk geval niet genomen :rolleyes:
     
  10. alfagek

    alfagek Guest

    Dit goedje werkt super heb er mijn Mielke huricane uitlaat voor de
    1:5 toerwagen mee gemaakt, werkt echt.

    Moet wel alle vuil er goed afhalen voor de hechting ervan.
    Scheurd inderdaad niet op de las zelf maar ernaast.

    Gr,
    Bob.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. zondermarc

    zondermarc

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Arnhem
    Jammer, want dit lijkt me de oplossing. Ik heb ook wel eens zo'n oortje gehad van een ophangbeugel die afbrak.
    Maar de brander is nog een probleem ik heb alleen van die hobby/verf branders zou dat warm genoeg zijn??? Ik kan er geen acetyleen brander voor gaan kopen...

    @Ron, nee geen Yamaha een oude Duitser uit Beireren.

    Marc
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik heb 2 lasapparaten voor aluminium, zowel TIG als MIG.
    TIG is perfect voor 1 tot 3 mm aluminium, Mig voor 3 tot 10 mm dikte.
    Maar ik las alleen aan motoronderdelen als ik die helemaal kaal op de werkbank heb.
    Moet nog steeds een gescheurde Hewland versnellingsbak lassen.
    Voorverwarmen met TIG (olie uit de scheur stoken).
    Lassen denk ik met MIG (meer warmte in een groot deel)

    Dit is een hoop werk wat ik voor eeen gietfoutje niet zou doen!
    (ook risico kromtrekken)

    In de praktijk zie je vaak:
    1) opvullen met epoxy en eventueel verven.
    2) opvullen met epoxy en afdekken met aluminium plakband (soort dat de Gamma verkoopt voor vloerisolatie aan elkaar te plakken).
    Oppoetsen met Bergon en heeft zelfde kleur als alu.

    Succes Willem
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Je hebt toch ook kneedbaar staal wat in de meeste bouwmarkten te krijgen is. Dat wordt zo hard dat je het kan slijpen en vijlen. Wellicht is dat een optie.
     
  14. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Dit bestaat zeker in kneedbaar aluminium
    Is een 2 componenten product. Heb dit ooit nog gebruikt om alluminium velgen te herstellen. Is ongeveer tot 130 graden celcius hittebestendig.
    Te verkrijgen in elke zaak voor autoonderdelen.
    Mvg Wes.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Temperatuur is hoog genoeg maar het duurt (te) lang voor het werkstuk de goede temperatuur heeft, je stookt het hele alu-deel heet. Geen probleem in mijn geval, een kleine spruitstukje en bochtje voor een OS 50 FSR. Met een zuurstofset verhit je snel en lokaal. Of dat weer tot krimpspanningen leidt hier??? Denk er ook aan dat alu moeilijk is qua juiste temperatuur, het verkleurt niet bij verhitting, je hebt geen enkele indicatie van temperatuur. Tot opeens 'ploef', een gat in het alu valt.

    Als je gaat werken met een epoxy, zou ik de lijm bakken in de oven, zodat deze hogere temperaturen aan kan.

    Informeer eventueel ook eens op een forum als www.motor-forum.nl
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2009
  16. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Als buig indicator , weet ik dat je afwasmiddel kan gebruiken, zodra dit bruin kleurt heeft het de juiste temp. om te buigen....
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Maar dan ben je er nog niet qua temperatuur. Buigtemperatuur kun je ook 'voelen' door aan werkstuk (pijp) te trekken tijdens verhitten, op gegeven moment voel je de weerstand afnemen.
    Het is weer wel zo dat het las-aluminium een lagere smelttemperatuur heeft dan het werkstuk. Ik bracht vloeimiddelpapje aan, met daarin paar stukjes alu-soldeer, dan kan het nooit misgaan, je ziet vanzelf hoe/wanneer het (mooi :) ) gaat vloeien, altijd veilig.
     
  18. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik heb er nog een stuk van, het heette alutite.
    je moet wel een fatsoenlijke brander hebben en de truuk is de oxidelaag steeds voor te zijn.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. zondermarc

    zondermarc

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Arnhem
    Sorry, late reactie maar mijn beeldscherm had het begeven..
    Allereerst iedereen bedankt!
    Van alle aangeboden opties ga ik eerst eens aan de gang met tin, de giet misbaksels zijn voornamelijk luchtbellen en 1 grotere plek mocht dat niet lukken probeer ik iets met alupoeder en lijm.
    Het product HTC lijkt me wel het beste maar is voor het doel mij net iets te kostbaar ($ 65 ex verzenden)
    Wel een beetje huiverig ben ik voor de tekst " iets te lang en te heet en ploef een gat erin" want dan ben ik nog verder van huis... maar ik probeer het.
    Dank.

    Marc
     
  20. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    hey, ik lees dat sommige er toch verstand van hebben...
    ik heb het volgende probleem: de uitlaat van mijn os FS70 is losgekomen en ik weet niet of lassen zal helpen (ik hoop het toch) want met metaal epoxy lukt het niet

    [​IMG]

    kan er iemand mij helpen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015

Deel Deze Pagina