Vlootuitbreiding: Walkera 4#6S

Vandaag een Walkera 4#6S binnengekregen.
Na wat hockeypukken, 2x omvallen, linkje terugplaatsen, kleine hupjes weet ik de heli in de lucht te houden en weer netjes aan de grond te zetten. Uiteraard slechts tail in hooverend en vooral niet te veel rudder geven :rolling:

Leuk oefenmateriaal, heb wel de indruk dat een krachtigere motor de heli meer doorgroeimogelijkheden zou geven. Voorlopig ben ik nog blij met wat minder vermogen :D

Deze heli is toch wel een heel verschil in moeilijkheidsgraad vergeleken met een CB100.

Edit: Heli mist wel degelijk stijgvermogen. Het lijkt of de throttle is beperkt, voorbij halfgas komt er geen vermogen meer bij.
Morgen maar eens uitzoeken..

Edit2: Toch maar even de Canopy verwijderd om te controleren of er een throttle instelling is, is er niet. Wel even naked een accu leeggevlogen en heli bleef nu wel ruim 5 minuten in de lucht met voldoende vermogen. Vermoedelijke oorzaak kunnen de stekkertjes zijn. Micro-deans liggen klaar.

Laatst bewerkt:
Oorzaak is 100% zeker de stekkerverbinding. Op de meegeleverde accu valt nog enigzins te vliegen net als op de accu van de recent geleverde CB100. Houdt niet over naar wel vliegbaar.

Op de vaker gebruikte accu's kom ik amper 50 cm hoog.

Wel jammer dat er al gesoldeerd moet worden binnen 24 uur na ingebruikname. Onbegrijpelijk dat Walkera niet standaard gebruikt maakt van (Micro)Deans..

Eerste indrukken van de 4#6S zijn goed, hangt echt stabiel in de lucht mits je niet gaat overcorrigeren zoals deze nitwit:
[URL="
- Learning to Fly the Walkera 4#6 - Hard Knocks.mov[/URL]

Heli kan dus best tegen een stootje, maar niet laten stuiteren is nog beter :rolleyes:

Verzachtende omstandigheid is dat de overcorrigerende man geen AVCS (3-axis Gyro) had, maar al had die dit wel was het resultaat hetzelfde geweest volgens mij. AVCS is een prachtoptie om een model te leren kennen en is uit te schakelen.

AVCS probeert de heli recht te houden en werkt echt zoals het bedoeld is. Net even geprobeerd om geforceerd te schudden en dolfijnen, heli gaf geen krimp en bleef netjes recht hangen :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Ah, good old Paul. De man met meer doorzettingsvermogen dan goed voor hem is, zo lijkt het wel. Als Walkera de crashbestendigheid van hun heli's wil verbeteren, moeten ze hem in dienst nemen. ;)

Ah, good old Paul. De man met meer doorzettingsvermogen dan goed voor hem is, zo lijkt het wel. Als Walkera de crashbestendigheid van hun heli's wil verbeteren, moeten ze hem in dienst nemen. ;)

Good old Paul kan beter aan zijn stickbedieningstechniek gaan werken.
Controle begint immers vanaf de eerste mm boven de grond.

Good old Paul kan beter aan zijn stickbedieningstechniek gaan werken.
Controle begint immers vanaf de eerste mm boven de grond.

Nee joh, zie je helemaal verkeerd, je geeft eerst vol gas, en dan ga je eens nadenken over sturen... :rolling:

Ik vond de "dans" op 4:23 wel vermakelijk...

Ik snap echt niet hoe die man na tientallen minuten nog steeds zo vliegt, niet de meest uitmuntende leerling :P

Misschien dat ie beter zou beginnen met een (nog) gemakkelijker bestuurbaar helikoptertje, eentje waarvan de staartrotor omhoog gericht staat:rolleyes:

Eerste vlucht met verse micro-dean connectoren ook een Paultje gedaan, gelukkig is de heli redelijk PaulProof :rolling:

Wat een verschil kunnen connectoren maken, heli vliegt nu wel hoe die bedoeld is.

Edit: Ben er nog niet helemaal kapot van, heli trekt nu wel de accu's goed leeg en is dan wel weer een leuke voorbereiding op een Align250. Is dezelfde maat volgens mij (25cm rotordiameter).

Laatst bewerkt:
Eerste vlucht met verse micro-dean connectoren ook een Paultje gedaan, gelukkig is de heli redelijk PaulProof :rolling:

Wat een verschil kunnen connectoren maken, heli vliegt nu wel hoe die bedoeld is.

Edit: Ben er nog niet helemaal kapot van, heli trekt nu wel de accu's goed leeg en is dan wel weer een leuke voorbereiding op een Align250. Is dezelfde maat volgens mij (25cm rotordiameter).

Trex 250 is bijna het dubbele ;)

Een 250 is echt een heel andere klasse. Strak maar erg nerveus en snel. Willem.

Blijft gewoon een kwestie van oefenen en vlieg uren maken.
Zelf de stap van CB100 naar 4G6s gemaakt en vlieg nog steeds met het origineel....en inmiddels zonder ondersteuning van AVCS in de woonkamer. Elke crash is wel gegarandeerd sleutelen en afstellen met een CP, maar dat houd je scherp en gefocust. Even met je ogen knipperen kan fataal zijn.

Net weer even gevlogen met AVCS en de balance helemaal op max, en moet zeggen dat het opeens erg makkelijk wordt gemaakt. Veel te leren met dit formaat micro en stoomt je absoluut klaar voor het grotere werk aangezien het vlieggedrag daar ook veel meer bij in de buurt komt dan de CB100. Hij is ook nog eens aardig binnenshuis te vliegen als je geen gekke dingen doet.

Fer

Ondertussen staat de 4#6S in de hangar wachtend op onderdelen, bovenste linkjes krom en 1 van die linkjes past ook niet meer op de swashplate vanwege afgebroken "knobbel".

Zender dus maar weer omgezet naar CB100 instelling. Leuk voor de vaardigheid zo'n 4#6S, maar voor de betere binnenshuispret echt wel een CB100.

Hard knocking Paul is ingehuurd door Walkera, 4#6 kan echt niet zoveel klappen handelen zonder kapot te gaan :D

Heli is weer airborne

4#6S Heli vliegt weer maar kwam wel wat extra narigheid tegen:
- Ring om mainshaft op zijn plek te houden gaat niet los
- verkeerde eindstukken op de linkjes in de onderdelenset
- Flybar link begeleiding op de kop krom

Met kunst en vliegwerk wel weer vliegend gekregen, dat wordt een nieuwe kop bestellen en niet teveel aileron naar rechts geven :cool:

Het probleem van de korte vliegduur wordt veroorzaakt door de motor, ben er nog niet uit of dit exemplarisch is en het op te lossen is met een nieuwe WK-WS-012-003 motor of dat de enige oplossing een vervangingset is..

Laatst bewerkt:
Problemen met stijgvermogen en vliegduur opgelost

Oorzaak bleek een niet goed vastgezette / geplaatste motor.

Na een Paultje gedaan te hebben vanwege onvoldoende vermogen leek het tandwiel beschadigd, viel geen beschadiging aan te zien maar had niet overal meer voldoende raakvlak met het motortandwiel. Tandwiel vervangen en bij het begin van de 2e run weer een slippend tandwiel.

Motor iets losgedraaid, gericht en weer vastgezet.

Heli vliegt nu zoals Walkera het bedoelt heeft :D

Het oude tandwiel dus maar opgegraven uit de vuilnisbak en in de vaatwasser gestopt:rolling:

Niet verkeerd opvatten, maar gaat er een dag voorbij dat je niet iets aan je heli moet versleutelen of een probleem wat vanaf de fabriek erin zit aan het oplossen bent?

Niet verkeerd opvatten, maar gaat er een dag voorbij dat je niet iets aan je heli moet versleutelen of een probleem wat vanaf de fabriek erin zit aan het oplossen bent?

Vind het lekker om elke dag een paar accu's leeg te vliegen, helaas moet daar wel eens voor gesleuteld worden.

Sommige heli's (Walkera 4#6S) hebben nu eenmaal meer kinderziektes dan andere.

Maar elk nadeel heb ze voordeel, vanwege het gezeik met de 4#6 1 van de CB100's van een al weken klaarliggende micro-dean voorzien om te testen of het aan de accu's ligt. Accu's zijn in orde en de micro-deaned CB100 is niet meer uit de lucht te krijgen :rolleyes:

4#6s vliegt nog steeds niet lekker (maakt accu's niet goed leeg / weinig vermogen), voor de zekerheid morgen de micro-dean opnieuw aansolderen...

Het 4#6S model is een leuke volgende stap heb ik gemerkt aan de keren dattie het wel goed deed. Voor ik ga investeren in een vervangingsmotor (+ESC) eerst zeker weten waar het probleem zit.

Nee, dat klopt, maar begrijp mij ook niet verkeerd in mijn volgende statement.

Velen van ons vinden het sleutelen aan, en het verbeteren van een heli, een belangrijk onderdeel van de hobby. Je kan natuurlijk 1500 euro uitgeven aan een heli en dan kan je, en mag je ook verwachten, dat je kwaliteit in huis haalt. Je hoeft aan zo'n heli niets te modden om toch lekker te kunnen vliegen.

Voor een tiende van die prijs koop je een Chinese heli, verwacht dan geen topkwaliteit. Je hebt dan voor dat geld tegenwoordig een heel behoorlijk vliegende heli, waar prima mee te vliegen is, maar waar ook nog het een en ander aan te verbeteren valt.

Vroeger bestond voor mij de modelbouw-hobby uit het bouwen en daarna het besturen van het model, of het nou een boot, een auto, of een vliegtuig was. Met helicopters is zelfbouw eigenlijk ondoenlijk, maar met dit soort Chinese helies kun je nog wat aan "zelfbouw" doen door allerlei mods op je model aan te brengen, waardoor deze gemakkelijker vliegt, of er mooier uitziet.

Wat mij betreft dus voldoende uitdaging in deze hobby en sleutelen aan een heli is voor mij ook nog steeds 1 van die uitdagingen.

Groeten,

Paul

Geen probleem, sleutelen om iets te verbeteren, dus een goed product nog beter maken, kan best leuk zijn. Maar sleutelen om fabrieksfouten op te lossen en te zorgen dat je een "vliegbare" heli krijgt, lijkt me wat minder prettig, zeker als je soms flink moet zoeken naar wat er mis is.

Ik heb zelf trouwens ook chinese "kwaliteitsproducten" zoals de Solo Pro, en heb ook wel eens hier en daar iets moeten vervangen. Maar als je bedenkt dat ik zeker ook een paar accu's per dag vlieg, en hem ook wel eens buiten de sporen geef, vallen de sleutelmomenten enorm mee, zeker vergeleken met het verhaal over deze Walkera.

Klopt,

De kwaliteit van chinese helies is de afgelopen 2 jaar enorm verbeterd. Het lijkt wel of ze dit soort forums lezen, om hun producten te verbeteren.

Paul

Heb de 4#6S nu een paar dagen, wist vantevoren dat het niet de meest beste Walkera heli was en kon deze toch echt niet laten staan voor 8 tientjes incl verzending.

Welk ander merk levert een dergelijke 90 graden brushless FP heli met uitschakelbare 3-assen gyro en shaftdriven tailrotor voor < 150?

Het "probleem" ga ik er wel uit krijgen :D

Voor het niet-sleutelwerk heb ik 2 CB100's, waarvan de reserve al weken werkloos staat te wachten wanneer die weer mag vliegen.

Zwak punt van de CB100 is de carbon staart, maar zelfs met brakke staart kan je nog honderden accu's leegvliegen.
Goed tips en truuks topic over de CB100 is hier te vinden:
Walkera CB100 Consolidated Hints and Tricks - RC Groups

Back