Vlucht logboek

• Topicstarter Topicstarter ilveros
  • Startdatum Startdatum
I

ilveros

Guest
Is er zoiets als een vluchtlogboek waar ik mijn vluchtgegevens in kan vastleggen?

Groet,
Klaas

Ik heb zoiets bij medevliegers nog nooit gezien, ik geloof niet dat het gebruikelijk is. Maar je kunt het natuurlijk altijd zelf maken :) .

in de heli wereld is het meer gebruikelijk om te loggen dan in de vliegtuigwereld.

ilveros zei:
Is er zoiets als een vluchtlogboek waar ik mijn vluchtgegevens in kan vastleggen?

Groet,
Klaas

Ben ooit wel eens bij een club wezen kijken waar ze dat hebben!!!
Weet alleen niet meer waar, maar iemand die een leerling begeleide zij: schrijf maar in je logboek dat ......
Er is vast wel iemand van deze club aanwezig, dus ik denk dat die er meer over gaan vertellen.

mathijs

Er zijn idd vliegclubs die met persoonlijke logboeken werken. Vooral bij beginners is dit handig als men van verschillende instructeurs gebruik maakt. Op die manier kan iedere instructeur snel zien op welk niveau de leerling is. Ik zal altijd vragen aan een beginner om een schrift hiervoor te gebruiken en de instruteur hierin de vorderingen te laten opschrijven.

Op de club waar ik nu vlieg hebben ze een club logboek waar iedereen voordat hij naar huis gaat zijn naam, model, datum, aantal vluchten en eventuele bijzonderheden in opschrijft.

Vluchtlogboek

Indien er behofte is zou ik wel een digitale versie kunnen maken, maar dan wil ik wel weten wat er zoal in vastgelegd moet worden.

Groet,
Klaas :lol:

Ook een hoop mensen die met vliegtuigen vliegen loggen al hun vluchtgegevens... Vooral als je wat bijzondere modellen gaat vliegen... Het is best belangrijk om bijvoorbeeld het aantal draaiuren van een turbine o.i.d. in de gaten te houden!

Hierin wordt het volgende opgeschreven:

- Welk model
- Vliegduur
- Aantal vluchten/dag
- Lesprogramma: Welke figuren behandeld
- Bijzonderheden
- Eventueel hoeveelheid brandstof

Je kunt het zelf zo gek maken als je wilt door zelfs de weestomstandigheden te omschrijven. Die dag zoveel Bft. etc etc.. Maar ehm.. Los daarvan.. Ik hoef niet per sé te weten hoe lang je gevlogen hebt op een bepaalde dag... :)

Hoi,

Ik hou voor mijzelf een logboek bij.
Waarom??? gewoon omdat ik het leuk vindt om bij te houden hoeveel ik met welke kist vlieg.

Het is eenvoudig gemaakt in Exel en ik vul het met de hand in op het veld waarna ik het verder bijwerk in de computer.

Hier een voorbeeldje:
afb2209.jpg

ff een kleine toelichting,
-326 / dit is dus mijn 326ste vlucht vanaf de begin van het bijhouden,
-vliegdatum / spreekt voor zich,
-modelvliegtuig / met de kist die ik vloog, mijn grote P51 dus,
-aantal landingen / tijdens een normale vlucht min 1 + het aantal "touch & go`s"
-vliegtijd / de vliegtijd van deze vlucht, 4min in dit geval,
-tot. vluchten op dit model / P-51 dus 33 in totaal,
-tot. vliegtijd / totale vliegtijd van de P-51 gedurende die 33 vluchten,
-tot. vliegtijd / totale vliegtijden van alle vluchten en modellen bij elkaar opgeteld (op 2min na dus 40uur),
opmerkingen / in dit geval een crash van mijn lekkerste kist, snif.

de kleuren houden in:
-rood / crash,
-blauw / eerste vlucht,
-groen / verkocht.

de kisten waar Onno achter staat zijn de vliegtuigen van mijn vliegmaat waar ik ook nog wel eens een rondje meevlieg (deze tel ik dus ook mee).

Je ziet hier ook dat ik in 2002 maar 4 keer ben weggeweest, dit jqar wordt het iets meer maar het zal niet veel meer worden ben ik bang.

Mijn gemiddelde vliegtijden van alle kisten die ik eens gehad heb.
afb2210.jpg

Dit spreekt denk ik wel voor zichzelf.

Momenteel zit ik op de 358 vluchten totaal en een vliegtijd van 42uur en 31min sinds eind 1996 toen ik net met modelvliegen was begonnen.

Groeten,
Berto.

Bij ons op de club wordt een logboek bijgehouden.
Iedereen die een middag vliegt schrijft daar zijn naam, naam van het vliegtuig, registratie nummer van het vliegtuig, aantal cc en vluchtduur op.

En dat vanaf ongeveer 1955... 8O

berto,

die ziet er heel interessant uit. ik was zelf ook bezig zoiets te bedenken. inclusief de statiestieken per model e.d.

Ik durf het bijna niet te vragen....

zou ik een leeg kopietje van jou spreadsheet mogen?

groet,

vinze

Zo lang het maar beperkt blijft tot het lessen en verder vrijwillig blijft vind ik het oké.

Ik wil iever niet dat nagezocht kan worden hoe lang ik wanneer gevlogen heb...............het is een vrijetijdbesteding en dat is één van de weinige dingen die ik niet van moment tot moment wil bij houden. Het is namelijjk vrije tijd en liever geen geregistreerde tijd.

Niet doordrijven dus, wordt zo snel regelzucht.

Ik hoorde van het weekend van een vereniging rond het zoetermeerse dat die elke dag dat je gaat vliegen in een logboek moet in vullen.. niet alleen voor b.v. kanaal controle maar ook nog eens als controle of je wel genoeg vliegt ... indien je zeg maar een jaar niet meer (daar) hebt gevlogen. mag je nog eens voor vliegen om te laten zien dat je het nog wel kan.

lijkt me geen fijne bedoeling

groet,

vinze

het enigste wat wij op de club inschrijven is het toestel waarmee gevlogen is en de datums.
dit is om als we later klachten krijgen dat er te laat of te ver buiten de zone is gevlogen, we nog kunnen achterhalen wie het is geweest.

Vluchtlogboek

Berto, Bedank voor je sheet, ziet er goed uit.
Momenteel ben ik bezig om, op basis van de velden uit je sheet, een Acces database te maken met daarin alle gegevens.

Zodra ik iets concreets heb gemaakt zal ik dit hier posten.

Momenteel ben i zover dat ik vluchtgegevens kan verwerken, maar ook vlieglokaties en modelgegevens.

Wordt vervolgd.

Groet,
Klaas 8) [/i]

Alweer een jaartje of 2 verder maar dat maakt niet uit toch?

Ik heb mijn logboek momenteel on-line staan via onze site BosModelAir en deze wordt dan ook trouw geupdate na een daggie vliegen.
Zie hier Berto`s logboek

bij ons op de club mag vanwege de vergunning maar een maximaal aantal aan uren gevlogen worden met brandstof en daarom schrijven wij allen de tijd op in het club logboek tevens worden de electro vluchten ook opgeschreven hoewel daar geen noodzaak voor is

Ik houd al sinds ik begon met vliegen een logboekje bij omdat ik het leuk/handig vindt om te weten hoeveel ik gevlogen heb etc.
Mijn logboek is gewoon een schrift wat ik altijd meeneem met vliegen en het volgende in schrijf:
Vluchtnr. windkracht vliegtuigtype vliegtijd specialiteiten datum
En af en toe typ ik het over in excel zodat ik alles netjes op een rijtje heb.
Ik heb na 3eneenhalf jaar 417 vluchten en ruim 80 vlieguren 8)

Back