Hoi Eugene,
Ik weet niet of je in Belgie of Nederland woont, ikzelf ben van Belgie en haal al m'n glasmat en toebehoren bij Vosschemie. Die glasmatten zijn verkrijgebaar in verschillende diktes, van 40gr/m² tot 400gr/m² ofzo, 40 gr is echt erg licht, terwijl bvb 300gr al zwaar wordt om in een schaalmodel netjes in vorm te krijgen in de kantjes.(
http://www.vosschemie.be)
In Nederland heb je denk ik polyservice ofzo kan dat? Dat laat ik even aan mijn noorderburen over...
Als plamuur gebruik is polyester fijnplamuur, dit is een witte plamuur, 2-component ook, die zeer snel uithard en dus ook snel schuurbaar is. Is ook erg goed schuurbaar.
Spuitplamuur uit spuitbussen is veel te fijn om alles egaal te krijgen. Dit is enkel geschikt om de hele fijne krasjes van het schuren weg te krijgen. Het gaat nl. zo: eerst breng je polyester plamuur aan, welke je eerst met een wat groffer schuurpapier min of meer gelijk schuurt. Daarna ga je met fijner schuurpapier (korrel 300-400) deze plamuur erg fijn schuren, zodat deze erg glad wordt. Vervolgens elke voelbare oneffenheid opnieuw bijplamuren, tot heel je romp strak en glad is.
Dan komt de spuitplamuur pas te voorschijn, waarmee je het hele model bijspuit. Zo vullen die hele fijne krasjes van je schuurpapier zich ook op.
Daarna ga je met een erg fijn schuurpapier, korrel 600 of zelfs 800, nat schuren op je laag spuitplamuur. Het resultaat is een perfect gladde romp zonder enig krasje.
Succes ermee!