Voeding 13,8 Volt raar probleem!

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Puffin, 23 sep 2013.

  1. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Mijn 13,8 volt voeding klapte er uit, een luide tik en uit. De zekering achter was eruit. het is een 10A voeding en bij aanzetten ging het fout. De 2x 5A laders waren niet in bedrijf. De avond er voor nog prima.

    Nu het rare, nieuwe zekering erin en loskoppelen, zien wat er gebeurt. Een zachte plof en een hoop witte rook uit de zijkanten.... Niet goed dacht ik.
    Okay schroevendraaier erbij. Binnen niets te zien een grote trafo en een print plaat met niet echt veel componenten, diodes, spanningsregelaar en twee grote condensators oid. Niets te zien of te ruiken, geen kortsluitings lucht of ergens iets zwart, zekering nog heel???? Achterop een groot koel blok ook daar niets vreemds te ruiken of te zien, alles lijkt nieuw.

    Het enige wat ik dacht dat vreemd zou kunnen zijn is dat op de grote condensatoren (oid) de boven kant iets bol staan, meestal is het vlak.
    Ik praat over een 0,5 mm hooguit. 3 metalen vlakjes staan iets omhoog.

    Toch weer aangezet kijken waar de rook begint...........niets te zien.
    Spanning is gewoon 13,8 Volt. Nog niet onder belasting getest, maar hij doet het. Mijn vermoeden is dus die twee condensatoren (4cm groot) maar hij doet het. Niet veilig lijkt me om alleen te laten.

    Wat zou het kunnen zijn geweest en kan ik die condensatoren vervangen en dan is alles weer okay?? Meestal is rook einde oefening raar dus?
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Die condensatoren kunnen kapot zijn en nu een hele lage capaciteit hebben. Zolang je de voeding niet belast zal hij netjes 13,8V zijn. De kans is zeer groot dat bij belasting de spanning inzakt en heel veel rimpel gaat krijgen. Je lader zal dat niet fijn vinden!
    Die condensatoren gaan kapot door verschillende dingen. De belangrijkste zijn, te warm worden, te hoge spanning erover en teveel stroom erdoor.
    Als het een schakelende voeding is vermoed ik dat de waarde van die twee condensatoren tussen de 100µF en 470µF zal zijn. De werkspanning moet minimaal 450V zijn. Vervang de condensatoren voor precies de zelfde waardes. De werkspanning mag wel hoger zijn maar echt niet lager. Als het kan kies dan voor condensatoren die 105°C als maximale temperatuur hebben. Die gaan minder snel kapot dan 85°C types. Probeer ook condensatoren te kopen met een lage ESR. Die kunnen lastiger te krijgen zijn en ook iets duurder maar ze gaan in dit soort toepassingen echt langer mee. Door die lage ESR zijn de verliezen minder dus wordt er minder warmte in de condensatoren opgewekt door de hoge stroom pieken die er doorheen gaan.
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2013
  3. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    thanks! ga ik eens mee shoppen!
     
  4. bgjbrok

    bgjbrok

    Lid geworden:
    30 mei 2008
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Melderslo (pittoresk en immer zon overgoten)
    Als er een grote trafo inzit, met weinig componenten en een koelblok achter op: durf ik te gokken dat het GEEN geschakelde, maar een conventionele voeding is.

    Van elektronica weet ik net genoeg om nu te stoppen met mijn adviezen.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Ok, het zou inderdaad ook kunnen zijn dat het geen schakelende voeding is. Een stroom van 10A kan ook nog wel door een lineaire voeding geleverd worden.
    In het geval dat het geen schakelende voeding is vermoed ik dat de waarde van die twee condensatoren tussen de 4700µF en 6800µF zal zijn. De werkspanning moet minimaal 25V zijn.
    Verder veranderd er eigenlijk niets aan mijn advies:
     
  6. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Opgelost! De twee condensatoren 4700uF 35V vervangen door dezelfde met een hogere temperatuur bestendigheid, 6,- euri en hij werkt weer als een zonnetje! De vraag blijft wat deed het kapot gaan, moet ik een koeling aanbrengen (computer ventilator oid)?
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dit soort grote elco's hebben nu eenmaal een beperkte levensduur. Als ze dan ook nog eens behoorlijk warm worden gaat die levensduur flink achteruit.
    Je hebt nu 35V types en een hoge temperatuur bestendigheid dus dat zal al voordeel opleveren.
    Extra koeling zal enige verbetering geven. Vaak is zorgen dat de warme lucht weg kan, de behuizing uit, al voldoende. Een ventilator is dan niet echt nodig.

    Ik heb zelf een LAB voeding gemaakt die 2x 30V bij 3A kan leveren. De regeltransistoren zitten op twee stevige koelplaten met een ventilator. Op de koelplaten zit een temperatuur sensor die de ventilator aanstuurt. Tijdens gebruik gebeurt het niet vaak dat de ventilator snel gaat draaien. Hij staat vaak stil of draait slechts langzaam. Dat komt doordat ik de koelplaat zo heb gemonteerd dat de lucht er op natuurlijke wijze doorheen stroomt. Boven en onder de koelplaat zit een rooster zodat koude lucht van onder naar binnen kan en de warme lucht er van boven uit.
    Dit werkt dus heel goed, natuurlijk komt dat ook door dat ik vrij grote koelplaten heb gebruikt. De transistoren kunnen hun warmte zo makkelijk kwijt.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nog een verbetering: meerdere kleine condensatoren parallel schakelen i.p.v. 1 grote. Een klein volume kan warmte beter kwijt dan een groot volume. En door de parallelschakeling verminderen zowel zelf-inductie als ESR van het geheel.


    Op onderstaande foto's een kudde elco'tjes bij een soortgelijke toepassing, het onderdrukken van spanningspieken hoger dan accu-spanning bij langere draden tussen accu en borstelloze regelaar.
    Meer foto's
    www.yge.de/caps2.php

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    De voeding stond redelijk ingebouwd in een open kast, denk dat hij de warmte niet goed kwijt kon, betere plek gevonden, en waarschijnlijk bouw ik nog een kleine fan in voor de zekerheid, hele doos vol van die dingen.
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Zo'n fan is alleen zinvol als de warme lucht ook echt de kast uit kan. Domweg meer lucht de kast in blazen is weinig zinvol. Als er problemen met koeling zijn ontstaan die meestal niet doordat er te weinig koude lucht naar binnen kan maar omdat de warme lucht er niet (snel genoeg) uit kan!
     

Deel Deze Pagina