Voeding advies .

Ik hebt een vraag over een voeding voor mijn lader .
Ik hebt een turnigy Reaktor lader deze nl ,

De input voltage is 10 - 28 volt .
Hebt er op dit moment deze 12 volt 575 watt voeding aan hangen .

Nu wil ik de input voltage van de lader opschroeven naar 24 volt .
nu dacht ik , ik koop er nog een hp voeding bij , dan zit ik op plus minus 24 volt maar ook op een hoge wattage ,
ongeveer 1000 watt .
aangezien mijn lader maar 300 watt is .

Kan dit kwaad ?
En wat is het alternatief .

Gr , Wim

Je kan inderdaad twee voedingen van 12V in serie zetten om zo 24V te krijgen. Toch zitten daar wel de nodige haken en ogen aan. Wat daar allemaal bij komt kijken is al ruim op dit forum besproken. Ga even zoeken dan zal je die draadjes makkelijk moeten kunnen vinden. Daar kan je alle informatie in vinden die je nodig hebt.
Kijk bijvoorbeeld eens naar DIT draadje.
Er is één heel belangrijk punt dat ik hier al vast wil melden. Je moet de aarde of de min van één van de voedingen los maken van de behuizing. Als je dat niet doet zal de voeding waarvan je de min gebruikt kortgesloten worden en niet werken!

Als de voeding van je lader meer energie kan leveren dan de lader nodig heeft kan dat geen kwaad. Het is niet zo dat de voeding dat vermogen in de lader stopt. De lader vraagt een bepaald vermogen van de voeding en zolang de voeding dat (of meer) kan leveren is er niets aan de hand.

Kwaad kan het niet om meer spanning, d.w.z. 24 Volt, te hebben dan wordt de stroom die de lader vraagt lager en haal je 'meer' uit de voedingen. Waar je wel op moet letten is dat één van de voedingen aangepast moet worden omdat de aarde ook aan de 'min-pool' hangt en je dan een voeding zou kortsluiten bij het in serie schakelen. Zou even googlen voor de details.

Of het zinvol is, is echter de vraag. Haal je nu niet het maximale ampèrage uit de lader? Waar je rekening mee moet houden is dat de maximale stroom ook beperkt wordt door het maximale vermogen. Als je bijvoorbeeld 6S wilt laden heb je maximaal 25,2V te laden en dan is de maximale stroom 300/25,2=11,9A. Een krachtiger voeding (of combinatie van twee voedingen) zal dit maximale vermogen dan niet verhogen. Bij 4S zit je op 16,8V en daarmee wordt de maximale stroom 300/16,8=17,86A. Bij 3S zul je wel op 20A kunnen laden (wat ook gelijk de max is qua stroom).

Hoi Ernst en alm ,
Hoe ik de twee voedingen met elkaar moet koppelen is bij mij bekend vooral de aarde van een voeding ontkoppelen .
Maar alvast bedankt .

Gr Wim

Nu heb ik deze voeding ATSN-7001044-Y000
ik heb al een en ander doorverbonden ,de lader gaat aan ,maar zodra ik er een lipo aandoe zakt de spanning in elkaar en geeft de lader aan low voltage
heeft iemand hier ervaring mee of moeten er toch 2 voedingen aan elkaar gekoppeld worden , het zou toch moeten kunnen 1 voeding daar heb ik voorlopig genoeg aan?

HP voeding 2.gif

HP voeding.jpg

Deze heb ik ook geprobeerd maar dan gebeurd er wat ik beschreven had , dus de spanning valt in elkaar
bij het onderstaand plaatje gebeurd er niets alleen als ik de 220v stekker eruit haal dan hoor ik nog even de fans draaien dus deze

HP voeding 2.gif

Bijlagen

• HP voeding 2.gif
    HP voeding 2.gif
    9,5 KB · Weergaven: 188
ik heb de weerstand nu verwijderd en alleen 31-34 doorverbonden mijn HK Reactor 4x300watt gaat gewoon aan (heb geen autolamp)
ik meet 12,65volt indien ik een lipo wil laden lijkt het erop dat er geen vermogen uitkomt ik zie heel even de amp omhoog gaan voor het laden
maar die zakt inelkaar tot 0 daarna geeft de lader aan te lage spanning terwijl ik 12,45volt meet op dat moment

Gewone lipo's met een normale voeding of accu werkt hij gewoon, voor de zekerheid net getest begon ook te twijfelen

Zou toch eens proberen met een vaste load (weerstand of 12V lamp) aangesloten op de voeding en dan de lader erbij, kijken of hij dan nog steeds inzakt.

Gevonden de reactor had ik op een minimale ingangsspanning gezet van 12,8volt dit ivm met het laden vanaf een 16000mah 4S lipo en daar kwam hij net onder zoals gemeten
toen je zei
Doet de lader het wel vanaf een auto-accu?
ging bij mij een lampje branden stom stom stom maar goed bedankt voor het meedenken ALM het werkt dus toch met de volgende aansluiting
al die instellingen erg mooi veilig enz maar goed om over na te denken nogmaals bedankt!!!!

DPS-800GB-A.png

Mooi! :feli:Eventueel kun je de spanning nog iets verhogen met de weerstand, maar die kan ook weer niet te hoog worden i.v.m. overspanningsbeveiliging in de voeding las ik. Je weet nu tenslotte dat hij werkt.

Het bewijs er zitten 2 van die 16000mah nu op niet helemaal leeg en in test stand normaal sluit ik de balanceerstekkers wel aan, achteraf erg simpel maar goed nu nog voor de juiste afwerking, voor weinig een goede zware voeding!!

HP voeding 2.jpg

De volle 4x300W zul je er niet mee uit deze voeding halen, maar wellicht is dat ook niet nodig. Mocht het wel nodig zijn dan kun je twee van deze voedingen in serie zetten (waarbij bij eentje de GND/Massa losgehaald moet worden van de afscherming), Dan haal je grofweg 1968 W maximaal vermogen (24V x 82A), waarbij de lader dit beperkt tot 1200 W. Maar da's jou wel bekend denk ik.:)

Ja zoiets had ik al gelezen, ik heb er nog zo een dus ik zou dat kunnen doen maar voorlopig niet nodig, de fans hoor je wel bij hogere belasting en bij 2 stuks nog meer lawaai, dit is al weer een hele stap vergeleken met mijn vorige lader.
het is wel mooi dat het allemaal kan , de lader ben ik erg tevreden mee ,nu met de 2x 16000mah 4S kan ik een dag laden ik gebruik dan 2200mah 3S, 4S en 3000mah 4S door elkaar heen , zeker aan te raden zoiets,
en kom je thuis dan zijn binnen het uurtje de grote lipo's nu met deze voeding ook weer geladen:yes:

Back