Voeding electronische ontsteking

PH_AJH

Forum veteraan
Ha,
Ik heb mijn eerste benzinemotor gister in gebruik genomen, een RCG 26cc en daar heb ik een vraag over.
De boordspanning voor servo's en ontvanger doe ik met een 2s lipo en een 5V BEC; de electronische ontsteking heeft een eigen 4,8v accu. Mijn vraag; kan die onsteking zijn stroom niet ook gewoon van de boordspanning halen? Dat scheelt een accu en diverse aansluitingen. Of moet dat per sé gescheiden zijn? (en waarom dan?)

Het onsteken van een bougie geeft/neemt een stroom vande voeding.
De frequentie van deze stroom varieerd met het toerental.
Je krijgt hierdoor vervuiling op de voedingsbron (accu)
Andere apparatuur gevoed door diezelfde voedingsbron moet overweg kunnen met deze variabele storingen.
Deze verstoringen kunnen (lees hebben)invloed op andere apperatuur welke met frequentie`s werken.

Zelf`s draadloos kan een bougie al storing veroorzaken op andere apparatuur, laat staan verbonden met een koperdraadje!!!!

Niet doen.

Mvg. Richard

Als je de ruimte ervoor hebt laat dan alsjeblieft die aparte accu voor de ontsteking zitten. De ontsteking voor een verbrandingsmotor is een enorme bron van storingen waar heel veel elektronica last van heeft of kan hebben. In een model met een afstandsbesturing is het meestal de grootste bron van storingen.
Zoals Arjan al schreef zal een draad verbinding tussen de ontsteking en de besturing bijna zeker een recept voor problemen zijn.

Okay helder, dan laat ik het zo zitten.
Is er een begrijpelijke manier om uit te leggen waar die storingen vandaan komen? Wat ik namelijk niet helemaal begrijp is waarom het optreden van storing samenhangt met het gebruik van een gemeenschappelijke voeding.

Je idee is niet vreemd, en het kan gewoon.
Daarvoor heb je een zgn IBEF nodig. Ignition Battery Eliminator & Filter.
Heb deze zelf ook bij meerdere kisten in gebruik zonder problemen.
In het volgende draadje staat uitleg en van de ruis op de batterij voeding agv van de ontsteking met gebruik van IBEF. Het grootste deel van de ruis komt nu uit de ontvanger zelf. De ontsteking gooit niets terug in de voeding van de besturing. Plaatjes staan op pagina 2 van het draadje.

rcexl-ontsteking-eigenschappen-1

Lees het draadje eens vanaf het begin, en je zult begrijpen dat het geen eng of vreemd idee is, het kan alleen niet zonder een filter.
De toegevoegde waarde van het filter is ook dat dit via een kanaal de ontsteking aan/uit kan zettten, dat is een zeer waardevolle verhoging van de veiligheid.

Het stroomverbruik is laag en staat ook uitgelegd in het ontstekingdraadje hierboven.

De filters zijn o.a. hier te bestellen:
IBEF Ignition Battery Elimination Filter

Laatst bewerkt door een moderator:
Aaaaah precies nu snap ik het een beetje. Mooi apparaatje, ik was van plan een SM Zundschalter te halen maar deze is ook wel fijn.
Dank!

Back