Voeding kapot (BMI ultrapower 10A)

Hij is zonder slag of stoot er mee gestopt.
is het rendabel om te repareren (kostte 65 euro). Ben zelf dus een leek wat electronica betreft.
Jeroen

jmwolters zei:
Hij is zonder slag of stoot er mee gestopt.
is het rendabel om te repareren (kostte 65 euro). Ben zelf dus een leek wat electronica betreft.
Jeroen
Als je geen geknetter, vonken, vreemde luchtjes of een huis zonder elektriciteit gemerkt hebt, zou het kunnen zijn dat er enkel een zekering gesneuveld is. In dat geval is het natuurlijk de moeite om eventjes snel te herstellen.

Wat ook tot de mogelijkheden behoort is:
- een los draadje
- een seriespoeltje doorgebrand
- een stabilisator doorgebrand
allemaal goedkoop te herstellen

Duurder dan al weer is:
- transistor voor stroomuitbreiding heeft geen zin meer
- transformatorspoel doorgebrand (maar dat ging je wel ruiken)
- ...

Moeilijk te zeggen dus vanop afstand :|
Toevallig nergens een neef van je broer zijn zus zijn buur die iets van elektronica kent? Over het algemeen zou hij met een simpele multimeter in een paar minuten tijd de fout moeten zien te localiseren, zelfs iemand die nog niet verderstudeert vindt meestal zijn weg wel in een voeding hoor.

@DidierS Ik heb dus inderdaad niks gezien of gehoord. Maar nee, in de familie geen electro man of vrouw te vinden. Heb zelf wel een multimetertje maar zou absoluut niet weten waar wat te meten.
Misschien kun je me een eindje op weg helpen??
groetjes Jeroen

Als de voeding minder dan 2 jaar oud is, zit er nog garantie op. Is 't ie ouder, dan kun je zelf even kijken of er een zekeringetje stuk is of dat er misschien een losse soldering aanwezig is. Als er niets te vinden is, zal er waarschijnlijk niets anders op zitten, dan een nieuwe aan te schaffen. Iemand vinden, die een geschakelde voeding kan/wil repareren zal namelijk nogal een probleem worden.

Metingen zelf uitvoeren als je elektronicaleek bent, is praktisch onhaalbaar. Ik heb wat zitten rondzoeken naar schema's maar kwam die niet direct tegen. Bovendien, zoals Corrien zegt: alles binnen garantie moet je niet zelf aan gaan prutsen, je hebt betaald voor je garantie maak er dus gebruik van :wink:.
Ik ging er bovendien niet van uit dat het een geschakelde voeding is... die ga je inderdaad niet zomaar kwijtraken bij gelijk wie :|

Probeer eens of je hulp vindt op www.circuitsonline.nl
Foto's ginds posten en vriendelijk vragen ;-)
Die houden wel van een (eenvoudige) uitdaging, zolang het maar niet voor de herstelling van een tv is lol

Ja dan ben ik dus klaar, want de voeding is ouder dan 2 jaar, heb nutuurlijk ook geen bonnetje meer en ja het is een geschakelde voeding.
"DC 12V 10 A SWitching Power Supply" staat er op!! Als ik dus geen leek was geweest dan had ik dit natuurlijk wel vermeld dat ie geschakeld is.
maar er zijn nog 2 opties;
Raptor Rulez kent nog iemand die "hobbyt"
of dat forum.
Nou ja ik zie wel wie er als eerste aan bod komt.
in ieder geval bedankt voor de hulp allen.
Ps nog geen man overboord want ik kan ook nog via m'n startkist 12V bemachtigen. alleen de scanner zal even in ruste moeten blijven.

Jeroen,
Als je in de buurt zou wonen zou ik zeggen breng die voeding even langs. Voor m'n werk heb ik schakelende voedingen gerepareerd. Ik weet er dus wel het één en ander van. Garanderen kan ik niets maar kijken kan ik wel voor je.

Back