Voeding/lader kuren??

Beste technikers onder ons,

Na een dikke winterslaap te hebben gehad wil ik me laadkoffer weer gebruiken om mijn 6S 5000Mah lipo's te laden

Laadkoffer bestaat uit Robbe Powerpeak 1000W twin lader en de gemodificeerde 2x HP dsp600 12V 47A voedingen gekoppeld 24V

De lader kan je instellen op ingaande stroom/spanning 24V-47A staat ie nu ingesteld en zo heb ik hem ook altijd gebruikt....

Als ik nu gaat laden op 2C per uitgang en de voedingen krijgen het een beetje zwaar lijkt het wel dan slaat de voeding kompleet uit.
Telkens als ik 2 lipo's er aan hang en ze gaan laden en komen richting de ingestelde waarde van 10A per slot dan tussen de 7,5/9A slaat de voeding compleet uit.....

Zijn deze voedingen stuk? worden deze te zwaar belast?? kan je die na meten?? of moet ik toch maar andere voedingen aan gaan schaffen??

De voedingen hebben het goed gedaan en de fans staan op volle snelheid te draaien (is nog niet aangepast met de jumper stekkers en onbelast en vollast draaien deze net zo hard...totdat de lader er goed aan moet trekken dan gaan de Fans iets langzamer draaien tenminste dat hoor je dan en dan gaat het display van de lader zwakker branden en de voeding en lader stopt er dan mee)

Graag jullie mening/advies

Jeroen

De laders kan je afzonderlijk testen en het spreekt voor zich dat ze het meeste presteren tegen hun maximum input spanning.
Als dat goed werkt dan zijn die in ieder geval ok.
Ga je twee laders aansluiten en vol belasten dan is het belangrijk dat de input spanning toch op niveau blijft en stabiel is anders protesteren de laders en vallen uit met een storingsmelding.
Het lijkt er op dat dat gebeurt en dan moet je dat met een multimeter op de input van de laders controleren bij welke stroom de spanning inzakt.
Zakt die spanning in bij volle belasting dan ben je de voeding aan het overbelasten of de draden tussen voeding en laders zijn te dun of maken slecht contact.
Als het bij deze belasting ooit goed gewerkt heeft dan is er kennelijk iets met de voeding.
Dat de fans langzamer gaan draaien bij volle belasting wijst er op dat de spanning dan in stort en dan zal de voedingsstroom nog verder oplopen en zelfs boven de totale laadstroom omdat de 6S lipos al meer dan 24V nodig hebben om te laden tot ze vol zijn.;)

Probleem bekend!

Bij nader onderzoek vanmiddag op het veld gaf deze weer kuren
de voedingen waarvan er 1 gemodificeerd is en 1 standaard en deze in een laadkoffer zitten ingebouwd kon ik niet goed zien ofdat alle 2 de voedingen het wel deden??

Dus de koffer gesloopt en de voedingen bloot gelegd en waarempel 1 lampje van de voeding doet het niet,oftewel 1 voeding de ongemodificeerde heeft de geest gegeven zodat ik maar op 12V stond te laden.
dus het is niet zo verwonderlijk dat de lader/voeding in elkaar stort met 2x 6S 5000Mah 2x10A....

dus ga de voeding nog even open maken en kijken ofdat daar een zekering in zit die mss kapot is anders kijken voor een andere voeding.....

Meestal zit er in een dergelijke voeding een zekering maar die is niet altijd als zodanig herkenbaar. Die zekering zit er puur uit veiligheidsoverwegingen in om te voorkomen dat de boel in de fik vliegt als er iets in de voeding fout gaat.
Is die zekering kapot dan is er meestal iets behoorlijk mis met de voeding en is reparatie voor de meeste hobbyisten niet haalbaar. Als je niet voldoende kennis van dit soort apparaten en de elektronica hebt raad ik je sterk af om zelf een reparatie poging te doen.
De kans dat je slaagt is gering. Denk er goed om, het is 230V en een heleboel vermogen! Ik heb jaren dit soort apparaten gerepareerd en weet dus waar ik het over heb. ;) Een ongeluk is zo gebeurt en dat wil ik niet op m'n geweten hebben. :oops:

Snap er niets van....
Nu doen de beide voedingem het weer?? alle 2 de lampjes branden en de fans draaien en de lader kan laden......

Zou het mss een oververhitting kunnen zijn zodat de voeding zich thermisch uitschakeld als deze te warm zou worden onder volle belasting????
De 2 voedingen liggen onderin een koffer met daar op een 3mm dunne triplex plaat en aan weerszijde 2,5cm ruimte voor aanzuig/afblaas voor de koeling??

Denk dat ik er maar een extra ventililator bij zet en wat gaten in de koffer maakt en de 3mm triplex plaat enkele cm inkort om een beter luchtstroming te verkrijgen

Gr
Jeroen

Zou het mss een oververhitting kunnen zijn zodat de voeding zich thermisch uitschakeld als deze te warm zou worden onder volle belasting????

Dat zou zeker kunnen. Dit soort voedingen is ontworpen voor gebruik met een luchtstroom voor de koeling. Als die luchtstroom te gering is kan hij makkelijk (te) warm worden en in heel veel voedingen zit een overtemperatuur beveiliging.

Dat zou zeker kunnen. Dit soort voedingen is ontworpen voor gebruik met een luchtstroom voor de koeling. Als die luchtstroom te gering is kan hij makkelijk (te) warm worden en in heel veel voedingen zit een overtemperatuur beveiliging.

Bedankt,

Ik ga van de week er een extra Fan in plaatsen en extra gaten in de koffer om een betere lucht stroming te verkrijgen en even aankijken hoe deze zich dan gedraagd.

Thanks
Jeroen

1 voeding zou gemodificeerd zijn? Dat zou betekenen dat de behuizing van de minpool of van de massa gehaald is zodat de behuizing van de 2 voedingen tegen elkaar aan mogen komen. Doe je het doorlussen van de voedingen verkeerd sta je 1 te kortsluiten en start die niet op en dan zal de andere door de kortsluiting heen zijn 12v leveren.

De gemodificeerde moet de +24v leveren en de ongemodificeerde de massa.

Als je de voedingen in de goede volgorde hebt aangesloten moet je heel goed naar de modificatie kijken, dan maakt die mogelijk weer contact.

1 voeding zou gemodificeerd zijn? Dat zou betekenen dat de behuizing van de minpool of van de massa gehaald is zodat de behuizing van de 2 voedingen tegen elkaar aan mogen komen. Doe je het doorlussen van de voedingen verkeerd sta je 1 te kortsluiten en start die niet op en dan zal de andere door de kortsluiting heen zijn 12v leveren.

De gemodificeerde moet de +24v leveren en de ongemodificeerde de massa.

Als je de voedingen in de goede volgorde hebt aangesloten moet je heel goed naar de modificatie kijken, dan maakt die mogelijk weer contact.

Ik heb de voedingen gemaakt zoals in dit topic werd behandeld:voeding-voor-lipo-lader-6s-4

De voedingen liggen trouwens niet tegen elkaar aan en idd er is maar 1 voeding de aarde plat gelegd en de andere is gemodificeerd en alles werkte totdat ik ze goed ging belasten met 20A...en dus veel van de voedingen vraagt en deze waarschijnlijk te weinig koeling krijgt/heeft

Gr
Jeroen

Laatst bewerkt door een moderator:
nou jeroen, ik heb dezelfde ( of had ) voeding als jij deze is ook al in rook opgegaan
heb er trouwens al meer over gelezen dan de HP en de Dell voedingen niet zo geweldig
goed zijn, heb al meer gehoord die ineens uitvallen

nou jeroen, ik heb dezelfde ( of had ) voeding als jij deze is ook al in rook opgegaan
heb er trouwens al meer over gelezen dan de HP en de Dell voedingen niet zo geweldig
goed zijn, heb al meer gehoord die ineens uitvallen

Thanks voor de mededeling Jan
Welke heb jij dan nu??

Ik ga nog extra koeling plaatsen en aan kijken of anders komen er andere mss wel zwaardere 62A voedingen in ofzo...

Zie je wel op de club binnenkort

Jeroen

Back