voeding tbv Hyperion EOS 720i net3

ik heb sinds kort een hyperion EOS 720iNET3 lader. Dit zijn de spec's:

250W max CHARGE Output
0.1A to 20.0A max Charge Current in 0.1A steps (constrained by 250W max)
80W/10A max DISCHARGE limits
STORE MODE allows fast and simple discharge to 60% capacity for proper storage of Lithium Battery types = longer battery life.
Charges/Discharges 1 to 7 LiFePO4 (A123) cells
(LiFePO4 3.3V/cell nominal, A123 3.3v support)
Charges/Discharges/Cycles 1-16 cell NiCd/Ni-MH in three modes: Normal, Linear, and Automatic
Charges/Discharges 1~12 cell Lead Acid Batteries (Pb, 2V/cell)
PC Port for Data Logging and Firmware upgrades
Wide Voltage Input Range 11v~28v for higher efficiency when charging high-voltage packs, and compatibility with a wider selection of AC/DC power supplies
Firmware upgradable via Win PC

Daarbij heb ik een voeding welke bij 24V 14 Amp levert.
Nu heb ik altijd gedacht dat het om de Watt's gaat. Dus 24 X 14 = 336 Watt wordt geleverd.
De lader laadt bij 12 V maximaal 20 Amp, volgens de spec's 250 Watt.
Klopt mijn redenering?
Of kom ik dan toch niet verder dan 14 Amp omdat de lader tot maximaal 28V aan input accepteert?

Dit gaat gewoon goed. Je voeding levert 336 Watt, en je lader gebruikt een stuk minder dan dat. Je lader zelf zorgt ervoor dat het allemaal goedkomt met de stroom en spanning, daar hoef jij je geen zorgen over te maken. Het levert wel hier en daar wat verliezen op door beperkt rendement, maar met die 336 Watt zit je goed.

(even ter info: welke voeding heb je? Ik ben zelf ook nog op zoek naar een leuke 14V voeding voor thuis.)

Ik ga even zwaar off-topic.........

Charges/Discharges/Cycles 1-16 cell NiCd/Ni-MH in three modes: Normal, Linear, and Automatic

Ik heb deze lader ook. Met een veel lichtere voeding(14V10A), daar ik thuis toch niet met vol vermogen hoef te laden.

Wat ik me afvraag: Welke van de drie modes voor het laden van de Ni** accu's kies je in een gegeven situatie?

ik heb een voeding van
Cosel, type PAA300F-24
Gekregen, omdat deze over was bij ombouw van een of ander apparaat. Had er nog nooit van gehoord, maar zo'n ding sla ik niet af. En hij doet het perfect.
Ding is compleet electronisch, met koeling etc. Output voltjes regelbaar tussen 20 en 28V
Heb wel een zekering tussen de voeding en de hyperion zitten. Just for sure.

Voorlopig heb ik sowieso geen problemen. Vlieg met 450, dus 3S en 2200 mAh. Max 5C bij mijn hyperion accu's komt op 11Amp. Doe ik zelden, alleen als ik echt snel weer wil vliegen op een meeting of zo.
In beginsel laad ik met 1C max. Beter voor de accu's.

Berrie:
Ik heb alleen nog een nimh in mijn zender zitten. Die laad ik nog met mijn oude B6 lader. Intuitief zou ik zeggen op "auto". Gewoon maximaal profiteren van de feateres van deze geweldige lader.

EDIT Net zelf ff gegoogled. Wist niet dat die voeding zo duur was. over de 400 dollar. Lucky me

Laatst bewerkt:
Dat is zeker een leuke voeding die je hebt gekregen!

Overigens moet ik wel even dit noemen: de meeste gebruikers van Hyperon G3 LiPo's ervaren dat de accu's beter presteren en blijven presteren als je ze snel laadt. Ofwel, gewoon altijd met 3-5C laden!
Zie hiervoor ook het G3 draadje in het elektro forum.

Ik wilde net het zelfde zeggen.
Voor de Hyperions is het beter om ze met 3 a5C te laden dan met 1C.
Rijd zelf 1/8 met 5S 5000mAh 25C en 1/10 2S 5000 mAh 35C.
Laden doe ik tussen 15A en 20A, als voeding een laadkist met 2 gelaccu's van ieder 12V, 40Ah met een automatische 220V lader.

Back