Voeding valt uit bij aansluiten lader

Ik heb een schakelende voeding waar een Robbe Power Peak 3 ladertje aanhangt. Dit heeft een tijdje goed gewerkt maar nu gebeurt het volgende.

Zodra ik een accu aansluit aan de lader, of ik de lader met accu aan de voeding aansluit zegt de voeding KLIK en geeft geen spanning meer. Als ik de belasting afkoppel en de voeding uitzet dan hoor ik na een seconde of 3 wederom een KLIK en kan ik hem weer aanzetten. De voeding werkt nu weer.

DSC01518.jpg

Helaas kan ik mijn multimeter niet vinden (stom!) dus kan ik zelf niets controleren. Wel heb ik het getest met een andere accu, zelfde probleem. Eenmaal heeft het nog even gewerkt en heb ik 400 mA kunnen laden. Daarna niets meer.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Je zou een kunnen kijken wat er gebeurd al je een 12 Volt lamp op de voeding aansluit. Hoe wel rekening met de maximale stroom die de voeding kan leveren. Zo te zien is dat 5 Ampere, dus zeker geen lamp van meer dan 60 Watt.

Zeer waarschijnlijk overbelasting van de voeding.
Probeer eens eerst de lader aan te sluiten op de voeding, dan pas de voeding aanzetten.

Ik heb ook zo een lader en deze heeft de gewoonte bij het aan sluiten van een accu om te laden een grote stroom piek te trekken van de voeding.
Deze piek is groter als de beveiliging van de voeding terwijl de laadstroom niet te hoog is voor de voeding.
Dat het eerst wel goed ging kan komen doordat je accu nog niet helemaal ingewerkt was.
Ik heb een forse nimh accu van 4000mAh als voeding gebruikt als proef en deze kon de piek wel leveren.
Ik denk dus dat er niets stuk is maar dat de beveiliging van de voeding de piek net niet aan kan.
Mogelijke oplossing is een forse condensator parrallel over de lader ingang plaatsen.
Niet te groot want dan gaat de beveiliging al uit bij het aansluiten van de condensator.

Laatst bewerkt:
Ik heb even een beetje getest, maar het lijkt alsof hij al bij hele lage belasting in de beveiliging schiet. Een auto-ventilatortje laat hij prima draaien (0,4 A) maar zodra ik de gloeispiraal er bij aanzet valt hij uit. Maar erger nog, een lampje van 21 W laat hem ook gewoon uitslaan, ook al zou dat maar 1,75 A moeten trekken.

Enig idee wat dit kan zijn?

Back