Voeding voor de BX-213 Mh lader

  • Topicstarter Topicstarter Speedydrops
  • Startdatum Startdatum
S

Speedydrops

Guest
Hallo beste mede modelbouwers,

Ben van plan de BX-213MH lader te halen van ko-propo, maar weet inet zo goed wat voor voeding ik daar voor moet halen.

Mijn vaste verkooppunt verkoopt een aantal gestabiliserde voedingen met 13.8 v en amp van 6-8 10-12 en 20-22. ben niet echt van plan om een heel scala aan apparatuur er op te zetten dus 10 amps lijkt me goed maar ik zit met die 13.8 v, die lader gaat op 12 v....dus

Alle tips welkom

Bv dank.

Groeten
 
Even met Google zoeken op het internet en de site van KO PROPO gevonden. Deze lader moet volgens de fabriek gevoed worden met een spanning van minimaal 12V tot maximaal 16V. Als je alle mogelijkheden van de lader wilt kunnen gebruiken dan moet de voeding minimaal 15Amp kunnen leveren. Aan jouw nu de keuze.
 
Ik weet niet of een gewone 12V loodaccu lader voor grote accu's zoals van auto's niet goedkoper is als zo'n voedingskast.
Ik voed mijn 12V lader met een 8 ampere autoacculader
en dat gaat goed.
Maar die laders zijn er ook in meer als 8 ampere.
 
Dit soort computerladers kan je niet uit een acculader voeden, dat gaat echt fout. Dat komt omdat de acculader uitgang niet "afgevlakt" is. Voor een lader die met weerstranden of lampjes werkt is dat geen probleem maar een computerlader kan daar niet mee werken. Deze laders hebben een afgevlakte en gestabiliseerde voeding nodig.
 
Robert van der Weijst zei:
Ik weet niet of een gewone 12V loodaccu lader voor grote accu's zoals van auto's niet goedkoper is als zo'n voedingskast.
Ik voed mijn 12V lader met een 8 ampere autoacculader
en dat gaat goed.
Maar die laders zijn er ook in meer als 8 ampere.

kijk wel een beetje uit met zo,n auto accu lader de onbelaste spanning kan nogal hoog liggen ,
soms wel tot 18 volt
groeten wiebe
 
Bedankt voor de waarschuwing over die voeding, maar hoeveel ampere moet die voeding zijn voor een ultramat 25?

Robert
 
Een 10 Ampere moet genoeg wezen.Ik gebruik ook een 10 A voedingvoor mijn lader.En dat werkt perfect.

De TS heeft inderdaad wel een zwaardere voeding nodig.

Trouwens best wel gevaarlijk,een auto acculader gebruiken voor je lader.Gelukkig is het goed gegaan 8O bij jou.
 
Raimond, waar heb jij je voeding gekocht en hoe duur was hij?
 
Bij een plaatselijke elctronica zaak.

Tis al weer een tijd geleden,ik heb ehm al weer iets van 5 jaar.Toen was ie geloof ik rond de 100 gulden.

Nu zie je trouwens veel meer geschakelde voedingen,die ook gebruikt worden voor laders,maar die zijn een stuk duurder.Deze types zijn wel veel lichter qua gewicht.

Conrad verkoopt ook in ieder geval gestabiliseerde voedingen.De meeste modelbouw winkels ook wel geloof ik,tenminste ik ben ze al geregelt op sites tegen gekomen.

Of dus een plaatselijke electronica zaak
 
Dan zal ik eens bij zo'n winkel gaan kijken.

Conrad heeft inderdaad ook voedingen, maar mischien zijn ze goedkoper bij de elektrowinkel.

Robert
 
Die voedingen die Conrad heeft,zijn geschakelde voedingen.Die zijn sowieso duurder,als voedingen met een gewone transformator erin.

Je moet er dus makkelijk een goedkopere kunnen krijgen :D
 
Dat is mooi want ik vind 66 euro toch nog best duur.

Maar wat is het verschil tussen die 2 soorten? Dus wat kun je met een geschakelde meer of beter als met een gewone met trafo? Zomaar een vraag.

Robert
 
Een schakelende voeding is kleiner en veel lichter van gewicht dan een "gewone" voeding die de zelfde spanning en stroom kan leveren. Ook zijn de verliezen in een geschakelde voeding veel kleiner waardoor deze minder warm wordt.
Omdat dit soort voedingen tegenwoordig bijna overal in gebruikt worden zijn er vele IC's voor ontwikkeld. De schakelende voedingen zijn dan ook niet meer zo duur als vroeger en zeker voor de grote vermogens zelfs goedkoper dan een "gewone" voeding.
Er is wel een probleem en dat is dat ze moeilijker zelf na te bouwen zijn. De hoofd oorzaak is dat de benodigde transformator heel lastig te berekenen is. Er komt veel bij kijken om een goed werkende voeding te ontwerpen en bouwen. De fabrikanten doen dan ook veel in de vorm van iets berekenen en dan proberen. Dan de afwijkingen in de volgende berekening opnemen om uiteindelijk tot de juiste transformator te komen.
 
Bedankt voor het antwoord, Maar ik heb dus inderdaad geen geschakelde nodig.

Zelf bouwen is dat een optie of is dat heel moeilijk? want ik heb geen elektro ervaring, van printplaten bouwen enzo.

Robert
 
mmmm 66 euro valt mij trouwens nog mee voor,vooral in de huidige tijd,met al die hoge prijzen,vind ik dat wel een redelijk bedrag.

Ik mocht mijn voeding toen voor wat minder geld meenemen,waarom weet ik niet meer,maar ik geloof dat ie toen iets van 125 gulden was,normaal gesproken.

En als het een geschakelde voeding is,zou ik het helemaal doen.
Net wat ernst zegt,die zijn beter,nieuwer,lichter,rendementWa
nt die van mij wil wel heet worden,als ik op 4 A laad.Dan kun je de koelribben aan de achterkant niet meer aanraken,zo warm zijn die.
 
Bedankt voor de antwoorden,

dat verhaal van 15 amps helemaal over t hoofd gezien, had daar al gekeken.

alleen jullie hebbt t over dat conrad ook voedingen verkoopt, wel ik zoek me een ongeluk maar kan t niet vinden.

waardeer een url wel,

thanx

Groeten,
 
je kan
bij conrad ook zoeken hoor
je gaat naar modelbouw en dan bovenaan naar voedingen intypen
en de rest komt van zelf :oops:
 
Robert van der Weijst zei:
Bedankt voor het antwoord, Maar ik heb dus inderdaad geen geschakelde nodig.

Zelf bouwen is dat een optie of is dat heel moeilijk? want ik heb geen elektro ervaring, van printplaten bouwen enzo.

Robert
Als je weinig of geen kennis en ervaring hebt is zelfbouw geen optie. Zeker een schakelende voeding zelf bouwen is erg lastig en vereist de nodige kennis om hem werkend te krijgen als hij dat niet in één keer doet.
Een minstens net zo groot probleem is dat de onderdelen tegenwoordig zo duur zijn dat zelfbouw vaak duurder uitvalt dan een kant en kare voeding kopen. Ik bedoel hier niet de simpele weerstanden en transistoren maar de speciale schakelfets de speciale transformator en dergelijke. Dan heb je natuurlijk ook de nodige apparatuur en gereedschap nodig om de voeding te bouwen en af te regelen. Als je dat al hebt is dat geen probleem als als volkomen nieuweling in de wereld van de elektronica is dat ook een flinke uitgave post.
En wil je een "gewone" voeding bouwen dan zal ook dat tegenvallen wat de prijs aangaat. Ik ben op zoek geweest naar een nieuwe transformator voor ee defecte voeding. Die bleek in z'n eendje al zo duur te zijn dat een nieuwe (wel simpelere) voeding goedkoper was!
Helaas voor ons elektronica hobbyisten is het lang niet meer zo leuk. Onderdelen worden lastiger te verkrijgen en duurder terwijl de fabrieksapparatuur zo goedkoop worden dat zelfbouw nauwelijks lonend meer is. Natuurlijk kan je bij zelfbouw wel alles precies zo maken als je zelf wil. Daar komt bij dat het erg leuk is om iets te verzinnen, daarna te bouwen en het nog werkend te krijgen ook. Soms is dat de extra kosten wel waard maar niet altijd.
Soms, heel soms kan je nog wel eens wat maken dat (heel veel) goedkoper is dan de fabrieks versie maar dat komt niet zo erg veel meer voor. Één leuk voorbeeld is de Campac's van Futaba. Die liggen voor een klein vermogen in de winkel terwijl je ze zelf kunt bouwen voor veeeel minder geld, afhankelijk van de gebruikte geheugenchip. Hier op het forum is daar al het nodige over geschreven.
 
Speedydrops,

Bij www.conrad.nl in de linker kolom staat bij elektronica en meten al netvoedingen. Die aanklikken.

Dan staat er onderaan in de kolom nog een keer netvoedingen en de laboratoriumnetvoedingen zijn het meeste ampere.

Robert
 
Back
Top