Voeding voor lader

Ik wil een lader kopen en ik zit te denken aan een Simprop Intelli-speed of X-peak 3 plus. Nu valt het me op dat al die laders 11-15V aan ingangsspanning specificeren. Maar hoe krijg je met zo'n spanning 14 cellen (19.6V) of 5 LiPo's (21V) vol??

Ik heb nog een laptop voeding liggen (19,5V/6.7A), heeft iemand enig idee of deze toepasbaar zou zijn voor dit type lader of weigeren ze dan te werken?

Als dat niets wordt dan val ik denk ik maar terug op een Ultramat 14, maar ik vind het ontbreken van een Pb programma (al kan dat ook wel met een labvoeding) en ontlader toch wel een beetje een min puntje van die lader.

voedingspanning moet echt tussen de 11-15V zitten daar buiten starten ze niet, of geven ze een foutmelding.

Om van die lage voedingsspanning een hoge spanning te maken, wordt volgens mij gebruik gemaakt van een simpele transformatortje. Eerst wisselspanning maken....

hoe ze het doen weet ik niet, maar een lader kan wel degelijk hogere spanningen maken van de 12V ingangsspanning.

Ik gebruik oftewel een autobatterij, of een tweedehands CB voeding voor de lader.

voor 50-60 Euro heb je een stevige voeding en geen gepruts met PC voedingen, die zijn meestal niet gemaakt op zomaar op 12V hoge stromen te leveren.

Patrick

Die laders hebben een spanningsomvormer aan boord, dus geen probleem, de ingaande spanning van bv. 12V wordt automatisch omgezet naar de benodigde laadspanning. Die kan zowel hoger of lager zijn dan de ingaande spanning en met een hoog rendement.
Met de tegenwoordige electronica kan dit vrij simpel :wink:

Ik vermoedde al dat er schakelende voedingen werden toegepast in dit soort laders, ik hoopte echter wat anders :wink:, had ik eindelijk die oude lader eens kunnen gebruiken. Maar ik heb nog een oude CERS20 uit een Kip caravan liggen (2x10A 12V), dan maar eens kijken of die het nog doet.

Wat het electronica principe betreft; een step up converter of step down converter wordt toegepast. Als de ontwikkelaar van zo'n lader z'n werk goed heeft gedaan kan die schakelende voeding beide om de efficientie (en de warmte afgifte) goed te houden.
Als je meer wil weten kun je eens op kijken wikipedia. Maar ik zal je direct waarschuwen dat degene die de stukken over de betreffende converters heeft geschreven ook alle werkings formules er bij heeft gezet waardoor het niet een simpel vriendelijk te lezen stuk meer is

waarom geen multiplex lader..? moet je een voeding bijkopen... ik heb de multiplex LN-5014 en de man van de winkel zei dat deze beter was dan de ultramat 14 omdat de mpx betere software heeft.

Freek Boek zei:
...de man van de winkel zei dat deze beter was dan de ultramat 14 omdat de mpx betere software heeft.
Ik oordeel altijd liever zelf dan dat ik op 'de man van de winkel' afga (verkopers :nooo:), maar toch bedankt voor de tip, ik kijk er even naar.

Back