Voeding, vraagje

Heren, ik heb een (waarschijnlijk simpel) vraagje over voedingen in het algemeen. Mijn kennis van electronica is wat roestig, vandaar.

Ik heb net een hyperion 720i duo lader gekocht welke 2x500watt kan leveren. Nou ga ik die 1000 watt niet gebruiken dus ik kijk naar een voeding die 300/400 watt kan leveren. voorlopig even voldoende.

nou zie ik bijvoorbeeld deze voeding, niet duur

Ripmax 190 - 240 V regelbare netvoeding ( ) in de Conrad online shop

Deze voeding kan dus 30A leveren bij 13.8V. er zijn 2 uitgangen op deze voeding. Betekent dat dat hij 13.8x30=414 watt kan leveren over 1 uitgang? of levert hij 2 x de helft, dus 15A per poort? aangezien ik alleen 1 lader ga aansluiten wil ik de volledige 415 tot de beschikking hebben uiteraard, en niet maar 200 watt

Als je iets verder kijkt bij de omschrijving van die voeding zal je kunnen lezen dat deze voeding 13,8V bij 30A kan leveren. Ik vermoed dat die twee aansluitingen voorop die voeding gewoon parallel staan. Dat is voor het gemak gedaan om er twee laders op aan te kunnen sluiten.
Als je één aansluiting gebruikt kan die belast worden met 30A!

ok, wat ik dacht dus, gewoon 30A = 400watt op 1 poort als je er maar 1 gebruikt. Dat is mooi.

Ik ga hem gebruiken voor 6s 4000mAh lipos. dus (4,2x6=) 25v X 4A x 2lipos = 200 watt.
plus wat rendementsverlies natuurlijk, en een buffer voor iets harder laden/grotere pakketten. Voorlopig zou deze voeding prima zijn dan. een 24V voeding is ook meteen een stuk duurder.
Of jullie moeten een goedkope weten?

Heb dezelfde lader...
Met 24 volt levert de lader 500 wat max op iedere poort, op 12-15 volt is dat ongeveer 200-250 watt per poort. (uiteraard afhankelijk wat de voeding qua ampere kan leveren..)

ok, wat ik dacht dus, gewoon 30A = 400watt op 1 poort als je er maar 1 gebruikt. Dat is mooi.

Ik ga hem gebruiken voor 6s 4000mAh lipos. dus (4,2x6=) 25v X 4A x 2lipos = 200 watt.
plus wat rendementsverlies natuurlijk, en een buffer voor iets harder laden/grotere pakketten. Voorlopig zou deze voeding prima zijn dan. een 24V voeding is ook meteen een stuk duurder.
Of jullie moeten een goedkope weten?

Overweeg ook de optie twee 12V voedingen in serie schakelen.
In dat geval zal wel rekening gehouden moeten worden met de aarding van de kasten.
Beide minnen mogen niet kort gesloten worden via de aarding.

Lees dit draadje ook even door.

hyperion-eos1420i-lader-probleem

Laatst bewerkt door een moderator:
Zoiets heb ik inderdaad uiteindelijk ook gekocht. Ik heb een 600W voeding gekocht, verder hetzelfde als jij beschrijft. Meer vermogen voor hetzelfde geld vergeleken met de voeding die ik eerder linkte

Back