Voedingsspanning lader niet constant.

• Topicstarter Topicstarter Blight
  • Startdatum Startdatum
B

Blight

Guest
Ik voed mijn NiMH/NiCd en mijn lipo lader met een omgebouwde computervoeding.
Als de lader in standby staat is het voltage mooi 12.01 volt, maar zodra de lader aangaat zakt hij bij een stroom van 1.7 ampere al in naar 11.4 volt.
De lipo lader blijft constant doorladen en dan blijft het voltage ook constant 11.4 maar de NiMh/NiCd lader laad in het begin langzamer door zichzelf steeds in elkaar te schakelen.
Dit heeft als gevolg dat de voedingsspanning tijdens een pauze 12 volt is en tijdens het laden 11.4.
In het begin van het laadproces schakelt de lader ongeveer 1 keer per seconde.
Ik laad mijn accu's nu al een half jaar op deze manier zonder enige problemen maar kan ik problemen verwachten als ik zo door blijf gaan?
Ik wou misschien ook 2 lipo packs in parallel opladen en dan word de stroom 3 ampere(Het maximum van mijn lader). Dit laat het voltage misschien nog verder dalen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Als je al een half jaar zonder problemen kan laden denk ik niet dat je binnenkort wel problemen zal krijgen. Daarom kan je volgens mij gewoon zo doorgaan.
De kans dat de spanning verder in elkaar zakt als je met een grotere stroom gaat laden is zeker aanwezig. Dat je lader dan wel problemen kan krijgen is ook zeker mogelijk.

Wat er tegen doen?
Helaas daar is niet zo heel erg veel tegen te doen. De oorzaak zit hem in het feit dat de computervoedingen meerdere spanningsuitgangen hebben (meestal +5V, +12V, +5V stb, -5V en -12V). De belangrijkste is de 5V en dat is dan ook de voeding die geregeld wordt. Die 5V wordt dus zo exact mogelijk op 5V gehouden. De 12V is minder belangrijk en wordt dus niet geregeld maar omdat de 5V netjes wordt gehouden zal de 12V ook niet zo veel afwijken.
Wat jij (en vele anderen ook) doet is alleen de 12V gebruiken. Aan de 5V heb je ook niet veel. Wanneer je die 12V gaat belasten (stroom trekken) zal de spanning iets inzakken en omdat de 12V niet geregeld wordt zal dat niet worden gecompenseerd. De 5V blijft immers netjes 5V er valt dus niet te compenseren.

Er zijn wel een paar mogelijkheden om daar iets aan te doen. De simpelste oplossing is de 5V iets hoger opdraaien. Dat zal maar beperkt kunnen want er zit een beveiliging in die er voor zorgt dat de 5V nooit hoger kan worden dan iets van 5,5V of misschien 6V. Je kan dus kijken of er ergens op de print van de voeding een potmeter zit waarmee je de 5V kunt regelen. Meet de 5V en draai VOORZICHTIG aan die potmeter. Wanneer de 5V hoger wordt moet je in de gaten houden wat er gebeurt. Op een gegeven moment kan het gebeuren dat de voeding helemaal uitschakeld. Dan is de 5V te hoog en moet je de potmeter een klein stukje terug draaien. Trek de stekker uit het stopcontact en wacht iets van 30 seconden voordat je de stekker er weer in steekt. Als alles goed is start de voeding dan weer normaal op, gebeurt dat niet dan moet je de stekker er weer uittrekken en langer wachten. Als de voeding dan nog steeds niet wil opstarten moet je de potmeter nog verder terug draaien en opnieuw de stekker eruit en wachten.
Meestal zal het dus wel lukken om de voeding tot 5,5V op te draaien. Doordat de 12V aan die 5V gekoppeld is zal die onbelast ook oplopen en waarschijnlijk om en nabij 13V of iets meer worden.

Er is nog een tweede manier om de problemen op te lossen maar dan moet je wel het één en ander van de elektronica afweten. Wat je dan kan doen is de regeling omzetten van de 5V naar de 12V. Dit is feitelijk de beste manier maar hoe dat moet en wat daar bij komt kijken gaat veel te ver om hier uit te leggen. Als je weet hoe zo'n voeding werkt dan zal je dat kunnen wel bedenken.

Wel een stevige waarschuwing: 8O
Computervoedingen zijn netvoedingen. Daar zit een heleboel energie achter en je zal heel goed moeten uitkijken als je aan zo'n ding gaat sleutelen. Als je weinig of niets van de elektronica af weet begin er dan NIET aan, je zal meer kunnen beschadigen dan je lief is. Ik bedoel dan niet alleen de voeding of de lader ook lijf en leden kunnen "schade" oplopen. Weest te allen tijden voorzichtig met het lichtnet!!!!! :lol:

Ik heb in iets mindere mate last van hetzelfde effect. Wat bij mij heel goed heeft geholpen is de 5V belasten. Door daar een stroom te laten lopen kan de voeding beter de 12V regelen. Dit is iest wat niet bij alle type voedingen zal helpen.

Groeten,
Bart

Dat klopt helemaal Bart, het is zelfs zo dat heel veel voedingen niet eens goed willen werken zonder een belasting op de 5V. Ik was er gemakshalve van uit gegaan dat Blight de 5V al belast heeft. Is dat nog niet gebeurt dan moet hij dat dus alsnog doen! Heel veel mensen gebruiken een autolamp van 12V/25Watt of meer. Die sluiten ze aan op de 5V. De lamp zal iets light gaan geven meer niet zo veel, de stroom die door de lamp loopt is meestal voldoende belasting voor de 5V.
Er zijn al een paar draadjes op dit forum waarin het "ombouwen" van computervoedingen wordt behandeld. Daar staan veel tips in die best handig kunnen zijn. Twee van die draadjes zijn HIER en HIER te vinden.
Succes.

Ik was helemaal vergeten dat ik hier gepost had, sorry daarvoor.
Mijn 5 volt heb ik wel belast met een flinkte 10 Ohm weerstand, ik probeer nog wel een extra weerstand te vinden om te kijken of het met meer belasting beter word.
Ik heb net de voeding weer even uit elkaar geschroeft maar ik kan geen potentiometers vinden.
Maar ik bedenk me net dat ik nog een overleden Pentium 2 in een hoekje heb staan, die voeding kan ik proberen te gebruiken.

Met een 10 Ohm weerstand is de belasting van de 5V slechts 0,5A. Dat is wat weinig dus als je er nog zo één of misschien wel twee aan parallel zet dan zal de voeding waarschijnlijk stabieler worden.

Ik heb wat oude 15 Ohm weerstanden weten te vinden en met 2x 15 en 1x 10 verschilt het voltage tussen 12.20 en 11.89 een stuk acceptabeler. Jammer genoeg kunnen deze 15 ohm weerstanden 5v constant echt niet aan dus die moet ik ergens zien te krijgen. Heb geen idee waar een elektronica winkel zit hier in de buurt.

Bedankt iedereen!

Edit: Ik heb nu een enkele 4.7 Ohm 7W weerstand erop gezet en het voltage lig nu tussen 11.86 en 12.16. Werkt perfect nu.

Back