Voerboot, 2 zijkleppen onafhankelijk bedienen via 1 kanaal

Discussie in 'Model elektronica' gestart door fvdstrigt, 17 mrt 2019.

  1. fvdstrigt

    fvdstrigt

    Lid geworden:
    17 mrt 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Ede
    In bezit van voerboot, waarbij de 2 zijkleppen afzonderlijk te bedienen zijn via 1 kanaal. Op dit kanaal is 'module' aangesloten met 2 uitgangen voor de klep bediening. Stick naar links > linker klep open, stick naar rechts > rechter klep open, stick neutral > beide kleppen gesloten.
    Dit gedrag wordt bereikt door:
    Neutraal (1.5ms): output module, links (1ms), rechts (2ms)
    Links open (1ms): output module, links (2ms), rechts (2ms)
    Rechts open (2ms): output module, links (1ms), rechts (1ms)

    KlepDicht-neutraal.jpg KlepLinks-open.jpg KlepRechts-open.jpg

    De omslagpunten liggen op ~ 1,25ms respectievelijk ~1,75ms

    De herkomst en gebruikte componenten zijn niet duidelijk.
    Om een andere boot van een soortgelijke module te voorzien, het plan opgevat dit te bouwen mbv een ATtiny85. Echter, nog geen idee hoe te beginnen.
    Heeft hier iemand ervaring mee of een andere oplossing voor dit probleem?

    Mvgr, Frank
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2019
  2. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik kan op mijn zender de beschreven puls tijden gewoon bereiken via een mixer. Dus rechtstreeks je juiste signalen uit de ontvanger.
     
  3. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Inlezen van het ontvanger signaal > middels een interrupt en een timer.
    Zodra je het signaal goed binnen krijgt, dan kun je dat omzetten naar drie acties.

    Afhankelijk wat je gaat gebruiken als programmeertaal (Arduino ?), zijn er vele opties om een servo puls te generen.
    Anders zou je daarvoor ook een timer kunnen inzetten.

    Beide servo's staan in de neutrale stand op een Max positie, de èèn negatief en de ander positief (1ms en 2ms).
    Zolang de ontvanger binnen die 1.25ms & 1.75ms blijft, blijf je die 1ms en 2ms naar de servo's uitsturen.
    Zodra het signaal < 1,25ms komt, dan dien je maar van 1 servo het puls signaal te veranderen, waardoor beide servo's nu 2ms ontvangen.
    En bij een signaal van > 1.75, dan zullen beide servo's een puls van 1ms moeten hebben.

    Datgeen wat @toostbeek voorlegt, daarvoor ben je wel afhankelijk van je type zender.
    (bij de meeste standaard voerboten zit een analoge zender, soms zelfs nog met 40Mhz)
     
  4. fvdstrigt

    fvdstrigt

    Lid geworden:
    17 mrt 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Ede
    Volgens mij vereist een mixer aansluiting van de servo's op 2 kanalen.
    In ieder geval bedankt voor je reactie!
     
  5. fvdstrigt

    fvdstrigt

    Lid geworden:
    17 mrt 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Ede
     
  6. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Een FrSky Taranis X9D beschikt max over 16 servo uitgangen, hopelijk voldoende voor een voerboot :yes:
     
  7. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
  8. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    waarom niet gewoon mechanisch? Servoarmen verlengen of twee schakelaartjes laten bedienen: ene kant op tegen de ene schakelaar, andere kant op tegen de andere schakelaar.
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Het kan ook mechanisch. Twee veren aan de servo hefboom. Verbind die aan de kleppen. Als je de ene kant op gaat zal één veer strakker komen te staan dus die klep blijft dicht. De andere gaat los waardoor die klep open gaat.
    Dit simpele systeem heb ik bij diverse voerboten gezien. Ook een nettere uitvoering met trek/duwstangetjes maar wel met veertjes om maar één kant tegelijk te openen. Vergelijkbaar met de gas/rem aansturing bij nitro auto's.
     
  10. fvdstrigt

    fvdstrigt

    Lid geworden:
    17 mrt 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Ede
    Bedankt voor je reactie. Ik heb je aangegeven draadje bekeken, daarnaast ook "2 Servo's bedienen met 1 stick l/r (zonder mix)" bekeken.
    Deze laatste lijkt de gevraagde functionaliteit het beste te benaderen.
    Naar aanleiding van je opmerking mbt 'rollend gemiddelde' nog eens (wat nauwkeuriger) gekeken naar het gedrag van mijn module. Ook hier reageert de klep vertraagd op de stikbeweging; waarschijnlijk om dezelfde reden. Daarnaast vastgesteld dat kleppen niet in 1 keer open gaat, maar in een 'vloeiende' beweging die ~1sec. duurt. Het sluiten van de klep (stick neutraal) duurt ~2sec.
    Oftwel:
    Neutraal (1.5ms): output module, links (1ms), rechts (2ms)
    Links open (1ms): output module, links (1..2ms in ~1sec), rechts (2ms); links sluiten: links (2..1ms in ~2sec)
    Rechts open (2ms): output module, links (1ms), rechts (2..1ms in ~1sec); rechts sluiten: rechts (1..2ms in ~2sec)

    Ik begrijp uit je draadjes dat je dergelijke modules tegen vergoeding maakt, dus vraagt ik me af of bovenstaande is te realiseren.
    Mijn voorkeur gaat naar dit printje, maar dan met haakse header.


    toggle module.jpg

    Mvgr, FRank
     
  11. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Hallo Frank,
    Ja, dat gaat wel lukken, maar Ik moet dan even wat software van eerder gemaakte modules in elkaar vlechten.
    Ik neem aan dat je de voerbakken bedient met een 3-standen schakelaar die aan één kanaal van je zender gekoppeld zit?
    Zou je hem nl met een zenderstick bewegen, dan kun je met de stick zelf bepalen of de bak langzaam of snel opengaat, of er zelfs een beetje voer uitkieperen en hem dan weer snel dicht doen. In dat geval wil je dat de servo van de bak jouw zenderstick direct volgt.

    Met zo'n module kun je soms nog wat aardigheden toevoegen. Bijvoorbeeld de bak pas open doen als de schakelaar langer dan een seconde in de 1ms of 2ms stand staat. Om je een seconde bedenktijd te geven mocht je per ongeluk de schakelaar omzetten. Je zag zoiets ook in het eerste filmpje, waarbij er niks gebeurt als je de stick maar heel even een zetje geeft.

    Verder details kunnen we wel via "conversatie" (persoonlijk bericht) afhandelen, of je komt gezien de geringe afstand een keer langs. Wellicht t.z.t. het eindresultaat hier nog even laten zien, ter lering en vermaak.
    vr gr, Hans
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2019
  13. fvdstrigt

    fvdstrigt

    Lid geworden:
    17 mrt 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Ede
    Hoi Hans,
    Kleppen zitten nu gekoppeld aan stick (li/re); de rest doen we wel via een conversatie. Ook langskomen spreekt me wel aan, daar ik sowieso geïnteresseerd ben in het programmeren.
    Nb. Ik heb de 'spullen' hiervoor al besteld, daar naast vissen ook actief ben met (beroepsmatig en hobby) met elektronica en programeren.
    Mvgr, Frank
     

Deel Deze Pagina