voerboot opknapper

]langs deze weg wil ik me eerst voorstellen , ik ben ignace en afkomstig uit belgie , west vlaanderen.
ik vis geregeld op karper en als karpervisser kunnen we eigenlijk niet meer om het feit van voerboten geen .
ik heb een 3 de , mogelijks een 4 de hands ( ouderdom van de boot en aantal vorige eigenaars is onzeker ) voerboot gekocht voor niet al te veel geld.
het betreft een boot van een modelbouwer die voerboten maakt voor de karpervissers.
der zijn wel wat gebreken aanwezig , de ontvanger neemt niet altijd het signaal van de zender , ik vermoedde dat de as en motor niet goed uitgelijnd waren , een hels kabaal als de schroef draait.
binnenin botst de servoarm van de roerservo tegen de zijkant van de boot waardoor alles krom trekt.
maar de romp is wel in goede staat , ze is gemaakt uit abs en is 4 mm dik.
ik heb besloten om het een kans te geven en de boot helemaal te strippen en opnieuw te beginnen.
ik weet dat der al veel topics zijn geweest omtrent voerboten en dergelijke en dat sommige vragen tot vervelens toe gesteld worden maar ik zou het een kans willen geven en der een dagboek willen op nahouden
de elektronica die erin zit verwerkt is van graupner en robbe maar aangezien de ouderdom van de boot ontbreekt wil ik op zeker spelen en deze vernieuwen.
de zender ga ik ook vervangen , is nu een 2 kanaals , ik wil wat uitbreidingen doen dus ik heb meer kanalen nodig.
ik heb de boot ondertussen gestript , der was nogal kwistig met silicone en epoxy omgegaan maar het is der bijna allemaal af.
de oorzaak van het lawaai die de motor en schroef maakte is me duidelijk geworden , de schroefas was geplooid en de schroefaskoker zat der gebroken in ( is van plastic )
nu , ik heb dus om te beginnen een motor , schroef , schroefas , schroefaskoker en snelheidsregelaar nodig.
der zat een graupner bb720 torque in , maar deze zijn schijnbaar niet meer te verkrijgen.
is de graupner bb 900 torque hiervoor een geschikt alternatief?
het moet geen speedboot zijn maar het is wel mooi meegenomen als der beetje vaart achter zit.
is de snelheidsregelaar van robbe , de rokraft 100 hiervoor geschikt?
als voedingsbron wordt er gebruik gemaakt van 2 12 volt loodbatterijen die parallel aan elkaar liggen die samen 4 ah leveren.
het gat die in de romp geboord is voor de schroefaskoker is 10 mm groot.
welke diameter van as en askoker zou ik nodig hebben.
ik zou dit graag vervolledigen met de nodige foto's

View media item 225038View media item 225037View media item 225036View media item 225035View media item 225034View media item 225033
 
Laatst bewerkt:
Ignace, Je foto's zijn zichtbaar. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Ze zijn nu zichtbaar...
Waarom wil je de motor vervangen? Is je 720 defect?
Als hij nog vrolijk draait: lekker opnieuw inbouwen. Prima motor.
Je moet je niet afvragen welke diameter as en schroefaskoker je nodig hebt, maar:
paste het aanpasstuk op de koppeling en welke schroefdraad zit er in mijn schroef?
Dáár zou je van uit kunnen gaan... Scheelt aanmerkelijk in de kosten.
Een gas voor een schroefaskoker kun je makkelijk opvullen met 2 componentenkit, als het te groot is.
Als je regelaar nog goed is, kun je 'm gewoon nog gebruiken... De ampere's die de 720 trekt kan een Rokraft 100 makkelijk aan.
 
nee , de motor is zeker niet defect , deze draait nog.
omdat ik niet de ouderdom ken van de motor ,en heeft hij veel , weinig gedraaid?
had ik het idee om op zeker te spelen en deze te vervangen.
rechtstreeks op de motor zat een koppeling van raboesh waarop de as gemonteerd zit , het geheel spande goed maar dit is ook te wijten denk ik omdat de as geplooid was.
de as is 4 mm dik met een 3 tands schroef van ongeveer 45 mm , ik vermoed rechtse schroefdraad , de schroef spant aan als ik ze naar rechts draai.
de as terugplooien zal waarschijnlijk geen optie zijn , zal een nieuwe worden.
 
Ken wel geplooide staalplaat, maar bij een geplooide as kan ik me geen voorstelling maken. Als er geen knikken in zitten zou ik voorzichtig de as recht buigen en over een glasplaat laten rollen. Dan zie je gauw genoeg of het lukt. Een nieuwe kun je altijd nog kopen! Goed uitlijnen en voor je de boel vastlijmt kijken of het soepel loopt. De roerbediening zo aanpassen dat er niets klem kan lopen en terug monteren. Je kunt beter met de oude spullen uitvinden wat er moet worden aangepast dan dat je met nieuwe voor dat probleem komt te staan. En al doende leer je een hoop, ook hoe je problemen kunt voorkomen. Succes ermee. Gr. Klaas.
 
heb geprobeerd de as te rechten maar lukt niet echt , iedere keer als ik denk dat hij recht is en hem laat rollen over de tafel blijft hij op de ene kant wel krom
heb info opgezocht op het forum omtrent de schroefaskoker , zie dat veel mensen deze zelf maken uit messing buis en dat der tevens een buisje op gesoldeerd word dat dienst doet voor de smering.
ik zou dit willen proberen om zelf te maken.
dus als ik het goed begrijp , je hebt een stuk messingbuis waar aan de kant waar de schroef zit een lager ingestopt word die zorgt dat de as mooi rond loopt en tevens dient als dichting of moet hier nog een extra dichting bij geplaatst worden
aan de kant van de motor word dan een messingbusje in de schroefaskoker geplaatst.
de dikte van de schroefaskoker word bepaald door de dikte van de as en de lagers die derin moeten
heb ik dit goed voor?
de koppeling die op de motor zit is 4 mm , dus ik heb een as nodig van 4 mm m4 die ik kan inkorten op de gewenste lengte.
hierbij nog wat foto's van de geplooide as en de gebroken askoker
View media item 225043View media item 225042View media item 225041
 
Waarom liggen klooien om een as recht te krijgen, en die inbouwen. Als hij iets of wat toch uit balans is maak hij meer kapot dan je lief is. Een nieuwe as kost toch maar enkele euro's.
Gewoon een nieuwe kopen van Raboesch.

Hans
 
heb ondertussen een modelbouwwinkel geraadpleegd , ik heb de keuze , ofwel de schroefaskoker zelf te maken of der bestaan ook sets waarvan de as en de koker inkortbaar zijn.
hij stelde de raboesch M4 R301-00 voor.
wat is jullie mening hierover?
alvast bedankt
 
zou de as ook niet proberen te maken, kun je beter iets meer geld in je boot stoppen, dan weet je meteen dat het goed is ;-)
heb goede ervaringen met raboesh.
messing as is wel het beste, dus zolang de lengte enz goed is
 
Ik heb zelf een gelagerde schroefas, moet zeggen dat ik zeer tevreden ben, lekker stil en waterdicht. Raboesch schroefas is dus zeker aan te raden. Daarbij is hij ook in te korten.
 
ondertussen terwijl ik toch moet wachten op de levering van de spullen heb ik me al een tijdje zitten inlezen over de elektronica.
de snelheidsregelaar beschikt over het bec systeem
nu , ik heb der al veel over zitten lezen en merk toch op dat de merendeel van de bootbouwers verkiezen om een aparte ontvanger accu te plaatsen als der plaats is in de boot.
bij het bec systeem zijn het aantal servo's die je kan gebruiken eerder beperkt omwille van de stroomvoorziening.
vermits ik toch met een aantal servo's wil werken wil ik opteren om de bec achterwege te laten en een aparte ontvanger accu te gebruiken
de snelheidsregelaar en de motor wil ik op een aparte batterij voorzien van 12 volt 5 of 7 ah
ik wil verlichting op de boot monteren , der komt een schijnwerper op van 12 volt 2 watt led lampje en tevens komen er 4 of 5 ledjes op.
deze zou ik appart schakelen via de zender via een mono of multi switch schakelaar
de stroomvoorziening voor de verlichting zou ik graag voorzien van een aparte batterij 12 volt 5 of 7 ah.
de ontvanger accu zal dan de servo's voorzien van stroom , maar dan begrijp ik iets niet goed.
in de ontvanger moet ik dan de mono of mutiswitch steken voor de verlichting aan te sturen maar dan neemt deze de stroom van de ontvanger accu.
hoe moet ik dit realiseren dat hij de stroom voor verlichting neemt van de apparte accu en niet van de ontvanger accu?
of heb ik het helemaal verkeerd voor ogen?
alvast bedankt
 
Twee dingen die me opvallen.
A, 12, 5 of 7Ah voor verlichting is erg overdreven, tenzij je graag een week lang wilt varen (bij wijze van). Leds nemen nagenoeg geen stroom en zal een 6v 3,2Ah accu ruimschoots voldoende zijn.

B,
Je ontvanger accu levert alleen stroom aan je ontvanger (namelijk ontvanger accu). Die zal alleen op alle kanalen stroom voorzien voot de servo's.
Je multi of mono switches zullen alleen geschakeld worden door de Signal wire (geel/oranje) en de voedende draad (rood) zal je multiswitch of mono switch van operating power voorzien. Echter, de geschakelde stroom is apart. Er zit een dikke min draad aan, die door de switch wordt onderbroken of andersom.
 
Hallo Ignace, Wanneer je veel of zware servo's gebruikt kan het zin hebben om een aparte ontvangeraccu te installeren. Daar moet je dan ook weer iets voor hebben om die op te laden. Voor de motor zou ik een "zware" accu gebruiken en voor de verlichting een lichtere. Alhoewel, je zou ook 2 5 A accu's parallel kunnen zetten en daar alles (motor en licht) uit te voeden. De led verlichting neemt maximaal 0,25 Amp. Multiswitchschakelaars worden vanuit de ontvanger geschakeld via de min. Maakt niet uit welke accu de voeding levert, maar je moet wel alle min polen van de accu's met elkaar verbinden. Kijk eens op de site van RC-point. Bij de schakelaars van CTI staan daar aansluitschema's. Ze kunnen 3 ampère schakelen en worden bediend met een van de knuppels. Je kunt per kanaal 4 dingen schakelen. Staat ook in de schema's. Succes ermee! Zie net dat Jeremy me voor is. Gr. Klaas..
 
alvast bedankt voor de reactie's , het is me nu duidelijk geworden wat het schakelen betreft met de multiswich.
de keuze om met 2 gelijke accu's te werken is omwille van het feit dat er een accu links en een accu rechts in de boot ligt.
zou ik 2 ongelijke nemen heb ik een verschil in gewicht en kan de boot overhellen naar links of naar rechts.
de keuze van welke ah batterij ik zou gebruiken zal ook afhangen van het feit als ik de motor heb geplaatst en uitgelijnd en het stroomverbruik gemeten heb.
nogmaals bedankt voor de reactie's en merci voor de tip van de cti klaas
 
Ignace 1 zei:
...
de snelheidsregelaar beschikt over het bec systeem
nu , ik heb der al veel over zitten lezen en merk toch op dat de merendeel van de bootbouwers verkiezen om een aparte ontvanger accu te plaatsen als der plaats is in de boot...

Aparte ontvangeraccu... Tja, als het nodig is wel. In jouw geval lijkt me het NIET nodig.
Je hangt een regelaar, roerservo en een schakelunit voor verlichting aan je voerboot. That it?
In feite is dan je roerservo de grootste "verbruiker".
Als voorbeeld:
Ik heb een sleepboot die met Voith-Schneider Propellors werkt. Hier heb ik 4 servo's voor nodig die alle vier tegelijk hard moeten werken. In dat schip heb ik een aparte ontvangeraccu ingebouwd. Eneloop, 6V, 2000 mA. Kan ik een dag mee varen.
Mijn andere schepen doen het allemaal via de BEC van de regelaar... en daar hangen ook behoorlijk wat servo aan, maar die hoeven niet tegelijk te werken en/of keihard te werken.
Probeer het eerst eens uit, zou ik zeggen, voordat je een aparte ontvangeraccu koopt.
 
merci roel voor u opmerking.
volgens ik het nu in gedachten heb zou er een servo of 3 op komen te zitten.
servo voor het roer
servo voor de kipbak te laten kantelen
servo voor een hook release te bedienen ( dit is een pinnetje die aan de achterkant van de boot zit waar de haak achter geklemd zit , geef je signaal aan de servo trekt het pinnetje in en valt de haaklijn in het water )
de servo's hoeven inderdaad niet gelijk te werken , de grootste verbruiker zal waarschijnlijk de roerservo zijn.
het lijkt me idd iets om nog eens over na te denken , veranderen kan nadien altijd nog indien nodig
alvast bedankt voor de opmerking
 
Back
Top