voertuig cirkelbeweging 1m

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door burbs, 21 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. burbs

    burbs Guest

    Hallo,

    Even voostellen;
    Ik ben een student in mijn eerste jaar industrieel ingenieur elektromechanica.
    Nu heb ik een project gekregen voor dit semester;


    Maak een zelfstandig bewegend voertuig dat een horizontale cirkelbeweging uitvoert en terugkeert naar de startplaats. De straal van de uitgevoerde cirkelbeweging moet 1m bedragen. Het voertuig mag niet vastgehecht zijn aan een vast punt in de ruimte. Voor de aandrijving mag geen gebruik worden gemaakt van elektrische motoren of van metalen veren.

    Het toestel wordt op een gladde horizontale vloer geplaatst en gestart. Nadat het voertuig een volledige cirkel heeft afgelegd, wordt de afstand tussen begin- en eindpositie gemeten, alsook de afwijking van de straal van de afgelegde cirkel met de opgegeven straal. De som van beide grootheden moet zo klein mogelijk zijn.​

    Nu hebben we de eerste les al wat gebrainstormd, we hebben het idee om een wagentje van knex, lego of iets dergelijke te laten ronddraaien door middel van opgewonden rekkers rond de as. We zouden een wagentje nemen met 3 wielen en 1 wiel daarvan vastzetten in een hoek zodat we juist een cirkelbeweging hebben met straal 1.
    Nu is de vraag, hoe bepaal je deze hoek?
    Of hoe bouw je dit?

    Alle andere voorstellen zijn ook van harte welkom.


    groetjes,
     
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    ik zou zeggen: valt te berekenen, maar sneller empirisch te bepalen.
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Mag niet vastgehecht zijn......

    Iets wat draadloos is dus wel?
    Paalje in het midden en een afstandsmeter op het paaltje die een stuurservo corrigeert.
     
  4. Bicky

    Bicky

    Lid geworden:
    12 feb 2009
    Berichten:
    14
    geen gebruik worden gemaakt van elektrische motoren

    Dit wordt knap lastig.
    moet je elastisch mechanisme maken. of iets anders dat kinetische energie produceerd
    mag nitro motorke met elektronische regeling??

    Mooi project, zet je het vervolg hier ook?
     
  5. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Hij mag neit aangedreven worden door een electrische motor, over sturen hebben ze het niet. :)

    Ik zou kijken naar een stirling motor voor de aandrijving. en inderdaad Roelof's idee van een stuurservo gebruiken om de afstand gelijk te houden t.o.v. het midden van de cirkel.
     
  6. burbs

    burbs Guest

    Bedankt voor de reacties! Het voertuig mag niet aangedreven worden door elektrische motoren of door metalen veren. Een nitro motor zou in principe wel mogen, maar wat is de kostprijs hiervan? Een stirling motor kan ook, we zijn dit nu aan het testen.. Onze begleider had hier wel wat vragen bij; Kan een stirling motor voor genoeg vermogen zorgen als je het laat aandrijven door bv. een theelichtje! Voor het vervolg en eind resultaat zal ik jullie zeker op de hoogte houden ;)

    grtz
     
  7. thomas

    thomas

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    329
    Locatie:
    NL
    Ik weet niet wat ze als 'aandrijving' beschouwen, maar in een servo zit natuurlijk ook een elektrische motor.

    Kan je op basis van de wielbasis en assen die onder een vaste hoek ten opzichte van elkaar staan niet hetzelfde effect verkrijgen?
    Essentieel dus een krom chassis. Dat wordt ook bij oval auto's nog wel eens gebruikt (die moeten toch maar in 1 richting bochten nemen).

    Door er nu voor te zorgen dat je voertuig maximale grip heeft, zou de afwijking geminimaliseerd moeten kunnen worden. Hierbij ook erop letten dat voertuigen naar buiten willen overhellen (en dus wegglijden) in bochten, dus je gewichtsverdeling moet ook goed zijn (zoveel mogelijk naar binnen toe geplaatst).

    ...in principe zou het 'voertuig' niet eens vier wielen hoeven te hebben...
    *vraagt zich af of een kegel (conus) bedekt met rubber en binnenin een mechanisme om een gewicht steeds iets verder naar voren te verplaatsen (=> laat de boel rollen) zou werken*
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2009
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Leuke uitdaging :) Ik dacht ook aan iets met een verschillende diameter binnen en buiten. Dit kan je berekenen waardoor hij aardig een cirkel gaat volgen. Grip moet wel erg precies zijn wil je geen afwijking krijgen...... Grote smalle wielen is zoiezo een must voor grote nauwkeurigheid.
     
  9. burbs

    burbs Guest

    We zijn van plan om het voertuig 3 wielen te geven voor minder wrijving. Twee wielen vanachter die vast aan de as zitten voor de aandrijving en één wiel vanvoor. Dit wiel gaan we proberen vast te zetten in de juiste hoek met schroefjes. Verschillende grootte van diameter was inderdaad ook een optie maar praktisch lijkt me dit wat moeilijker. Je moet dan wel echt de perfecte wielen met juiste diameter hebben. Verder zijn grote smallen wielen inderdaad ook noodzakkelijk, we denken om cd's te gebruiken waar we een soort rubber of rekker rondspannen.

    groeten :bye:
     
  10. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    wat te denken aan een gewicht wat naar beneden zakt om hem aan te drijven.
    een paar gewichten er aan die als ze naar buiten worden geslingert een remmende werking hebben op een soort van koppelingshuis,dan rijd je mooi gelijkmatig met 1 snelheid.
    dit is simpel verwoord maar moet te doen zijn voor een student mechanica.
    het kopp huis staat vast dan natuurlijk.
    groeten wiebe.
     
  11. burbs

    burbs Guest

    Ja, dit is ook een optie! We zouden het voertuig kunnen laten voortdrijven door een vallend gewicht. Dit stelde onze projectbegeleider ook voor.
    Maar het is ons recent gelukt om het voertuig een afstand van meer dan 7 meter voorwaarts te laten afleggen door middel van rekkers. Dus hierop gaan we nu voortgaan. Het voertuig was een driewieler met twee smalle cd wielen en één lego wiel! Nu moeten we het nog een cirkelbeweging laten maken. Dit gaan we proberen door verschillende diameters wielen of door de wielen in een hoek te zetten! We zijn er nog wel niet ingeslaagd om de hoek of de verschillende diameters te berekenen... Dus alle hulp of tips hierbij zijn welkom é ;)

    mvg,
     
  12. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Zou zat moeten kunnen, als je neit genoeg vermogen hebt, zou je altijd voor de zekerheid een kunnen maken voor 2 of 3 theelichtje (bijvoorbeeld.)

    maar, ik denk dat het neit de simpelste oplossing zou zijn voor het probleem. (maar wel een van de mooiste :) )
     
  13. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Je kan zelfverwarmende maaltijden kopen en de boel in een paar minuten klaarstomen ahw. Zou je deze energie kunnen gebruiken voor aandrijven van een turbine?
     
  14. drenth

    drenth

    Lid geworden:
    24 aug 2006
    Berichten:
    418
    Locatie:
    hapert (NB)
    moet je de cirkel perse berekenen?
    ik zou het gewoon gaan proberen...
     
  15. giganielsie

    giganielsie

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Haarlem
    Hoe gaat het ondertussen? Ben namelijk wel benieuwd
     
  16. mark

    mark Guest

    Wss hoef je niet op antwoord te hopen, gebruiker is het laatst online geweest op 3 maart.
     
  17. giganielsie

    giganielsie

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Haarlem
    ok, jammer
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina