voertuig cirkelbeweging 1m

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door burbs, 21 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. burbs

    burbs Guest

    Hallo,

    Even voostellen;
    Ik ben een student in mijn eerste jaar industrieel ingenieur elektromechanica.
    Nu heb ik een project gekregen voor dit semester;


    Maak een zelfstandig bewegend voertuig dat een horizontale cirkelbeweging uitvoert en terugkeert naar de startplaats. De straal van de uitgevoerde cirkelbeweging moet 1m bedragen. Het voertuig mag niet vastgehecht zijn aan een vast punt in de ruimte. Voor de aandrijving mag geen gebruik worden gemaakt van elektrische motoren of van metalen veren.

    Het toestel wordt op een gladde horizontale vloer geplaatst en gestart. Nadat het voertuig een volledige cirkel heeft afgelegd, wordt de afstand tussen begin- en eindpositie gemeten, alsook de afwijking van de straal van de afgelegde cirkel met de opgegeven straal. De som van beide grootheden moet zo klein mogelijk zijn.​

    Nu hebben we de eerste les al wat gebrainstormd, we hebben het idee om een wagentje van knex, lego of iets dergelijke te laten ronddraaien door middel van opgewonden rekkers rond de as. We zouden een wagentje nemen met 3 wielen en 1 wiel daarvan vastzetten in een hoek zodat we juist een cirkelbeweging hebben met straal 1.
    Nu is de vraag, hoe bepaal je deze hoek?
    Of hoe bouw je dit?

    Alle andere voorstellen zijn ook van harte welkom.


    groetjes,
     
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    ik zou zeggen: valt te berekenen, maar sneller empirisch te bepalen.
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Mag niet vastgehecht zijn......

    Iets wat draadloos is dus wel?