Voith Schneider App

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Rene_75, 6 mei 2015.

  1. Rene_75

    Rene_75

    Lid geworden:
    21 jul 2007
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Ede
    Voor de liefhebber van Voith Schneider aandrijvingen is er de Voith Schneider App.
    De werking van de aandrijving in een simulatie en live te bedienen.
    Altijd leuk, via de app store (Mac-iphone) te halen.

    Groeten
    René_75
     
  2. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Even een vraagje
    Zials ik begrijp is het een beetje het principe van wrikken met een roeiboot
    Of zie ik dat verkeerd?
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja en nee....

    Het lijkt nog het meest op een dubbelgevouwen heli-rotor....
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nee, het is een profiel dat zich met beurtelings negavieve en positieve instelhoek door het water beweegt.

    Cyclische bladverstelling, lijkt nog het meest op spinnekop aansturing bij een heli.
    Zie animaties
    Swashplate (wikipedia)
    Cyclorotor (wikipedia)
     
  5. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Dus voor en achter drukken ze andere kant op
    Als je naar een vin/blad zou kijken gaat ie voor bijv: in een hoek naar links
    En dan ongeveer rechts een hoek naar rechts
    Bedoel de onderste punt dan trouwens
    Begrijp ik het zo goed?
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, De bladen staan verticaal en gaan rond in een cirkelvormige beweging. Daarbij wordt op iedere plek in die cirkrl de stand aangepast om het water dezelfde kant op te stuwen. Zie filmpje in onderstaande link. Gr. Klaas.

     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bedoel je mij, of heet Bronsmotor óók Bert? (want ik weet wel hoe zo'n ding werkt... ;) )
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja Bert, die heet ook Bert! Gr. Klaas.
     
  9. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Aha dus zo zit het bij mij op school eigenlijk als een paar bladen die ronddraaien beschreven.
    Heb er wel een boel over prakiseren want zoals ik het toen begreep gingen die bladen wat doorelkaar heen haha.
    Maar dit systeem heeft zeker vrijwel geen (zoals ik het zou noemen)
    Schroefeffect?
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2017
    bcdeheus vindt dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet in de klassieke zin van het woord... maar zelfs al zou hij er last van hebben, de stuwkracht is traploos en over alle 360 graden in het rond te controleren....

    Maar strikt theoretisch genomen, zou een boot met één VSP, ongeacht de richting waarin hij op dat moment staat te werken, een klein beetje de neiging hebben tegen de draairichting van de VSP in om zijn as te gaan draaien.
    Of dat effect daadwerkelijk merkbaar is zou ik niet weten, ik heb nog nooit met zo'n ding gevaren....
     
  12. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Zo bedoelde ik het dat ie wat draait door het in werk zijn.
    En dat effect is denk ik makkelijk te corrigeren indien nodig dan.
    Dankuwel voor de uitleg.

    Vriendelijke groet bert
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het effect is te compenseren door twee tegengesteld draaiende VSP's te gebruiken. En ik vermoed dat dat sowieso gebeurt want daarmee kun je heel vlot in stilstand draaien.
     
  14. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Ik heb eigenlijk nog nooit schepen met maar 1 VS gezien. Ik denk dat je met 1 voith aandrijving een hekschroef nodig zal hebben, net als een helikopter.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Of ze nooit gebouwd zijn, ik durf het niet te zeggen, maar het lijkt me in ieder geval nogal zinloos om een boot met maar één VSP te bouwen, aangezien die dingen eigenlijk maar één doel hebben: een extreem manouvreerbaar schip creëren.
    Maar je hebt alleen maar een (vaste) kielvin nodig als je maar één VSP hebt, en de VSP dient kort voor het lateraalpunt opgesteld te zijn en dan ben je al behoorlijk manouvreerbaar. Eigenlijk het enige wat je dan niet kunt is op de plaats draaien en dwarsuit varen....
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Schepen (ook sleepboten) met een VS-propeller zijn wel gebouwd. Heb er wel plaatjes van gezien. Maar je hebt een heel ander vaargedrag dan met een schroefboot. Misschien reageert er nog iemand die ermee heeft gevaren. Gr. Klaas.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik niet... mijn broer wel, ooit.... Volgens hem was het een heel rare gewaarwording, want de boot stuurt een beetje als een auto: de voorkant gaat in de nieuwe richting in plaats van dat het achterschip wegdraait, en een ander vreemd iets volgens hem, was dat een VSP boot éérst scheef gaat hangen en daarna pas begint met draaien, in plaats van éérst een draaiing in te zetten en daarna pas te gaan hellen.
    Volgens hem stuurde het zo makkelijk dat een kind binnen 10 minuten oefenen een VSP boot langszij brengt...

    Broerlief werd een beetje week in de knieën als het over manouvreren ging... vond ie geloof ik het mooiste wat er bestond....
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kan ik me wel iets bij voorstellen, Bert. Mocht zelf ook graag manoeuvreren. Zag en zie er nog steeds een uitdaging in. Maar de MK vond ik ook mooi. Als ik ergens aan boord kom moet ik altijd even beneden kijken. In de laatste 50 jaar is er zoveel veranderd en voor machinisten een hele uitdaging om bij te blijven. Met alle elektronische ondersteuning lijkt het me steeds moeilijker om door systemen heen te kijken en uit te vinden waar het "lek" zit. En de bezetting wordt steeds kleiner en internationaler. Ook voor de "ouwe" een uitdaging om daar een team van te maken. En zo lang zit je ook niet meer met elkaar aan boord. Gr. Klaas.
     
    bcdeheus vindt dit leuk.
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Lijkt me dat een rotortug dat ook doet en als je maar pk's genoeg geheel dwarsuit zet dat je makkelijk water aan dek kan zetten.
    Als dan de boot ook nog "slecht" ontworpen is (zoals de omvalboot Fp 21-- 23) loopt dat wel eens verkeerd af.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja, wat kan ik daar nu van zeggen.... Alleen dat met een Rotortug ook "normaal" te varen valt....

    Op dit moment is er een lichte trend dat de bemanningen weer wat groter worden, het besef dat alles wat te ver gegaan is komt (tenminste in de tankvaart) heel langzaam door, maar dat is meer een politiek iets wat door de oliemaatschappijen afgedwongen word. Qua teamvorming, is dat meer een kwestie van dezelfde mensen voor één schip vast zien te houden, meer iets voor kantoor dus....

    Maar goed... dat wijkt allemaal wel opeens heel erg af van het oorspronkelijke topic.... :D
     

Deel Deze Pagina