Voith Schneider App

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Rene_75, 6 mei 2015.

  1. mardo

    mardo

    Lid geworden:
    2 jan 2009
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Amersfoort
    dank je, mijn Parrat is nog nieuw en heeft nog niet gevaren.. Maar ik zie zeker dat er veel kracht op het frame komt te staan, zal het allemaal nogeens goed controleren.
    Ik heb veel vet in de VSPs zitten om de slijtage en weerstand te verminderen.
    Ik zal ze toch eens de andere kant op laten lopen, kijken wat er dan gebeurt.. Ik zie in ieder geval niet dat de schoepen van de VSPs een voor en achterkant/profiel hebben. Ik heb er borstel loze motoren in zitten en ik meen me te herinneren dat je die makkelijk de andere kant kan laten draaien door de aansluitingen te verwisselen.

    De VSPs demonteren en open maken wordt mijn laatste oplossing..

    Nog wel een vraag Roel, geven jouw VSPs ook echt zijwaartse stuw? Dus dat je met 1 VSP het schip volledig dwars laat varen? Dat kan niet in de app namelijk..
     
  2. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    In principe is er niets tegen principes, als je ze maar regelmatig bijstelt!
     
  3. mardo

    mardo

    Lid geworden:
    2 jan 2009
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Amersfoort
    Bedankt voor jullie reacties! Zie mijn reacties.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Teveel vet is ook niet goed, he? Dat kan ook enorm veel weerstand opleveren, en veel kracht van de servo's vergen....
     
  5. mardo

    mardo

    Lid geworden:
    2 jan 2009
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Amersfoort
  6. mardo

    mardo

    Lid geworden:
    2 jan 2009
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Amersfoort
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En je hebt je stuuruitslagen op 4 mm naar weerszijden staan???? Met die servo hevels?

    Naar mijn mening heb je dan electronisch de servo-uitslagen behoorlijk verkleind, daarmee effectief de kracht die de servo kan uitoefenen verminderd, en de kans is best groot dat hij het op het droge normaal lijkt te doen, maar in het water niet....

    Daarnaast heb je één servo voor vooruit/achteruit zo te zien, en twee voor links/rechts. Dus héél goed kans dat die ene servo die twee VSP's aan moet sturen, gewoon door zijn hoeven gaat en niet zijn volle uitslag bereikt.
     
  8. mardo

    mardo

    Lid geworden:
    2 jan 2009
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Amersfoort
    Dank, je kan het inderdaad niet goed zien op de foto, maar iedere VSP heeft 2 servo's. Stuuruitslagen zijn inderdaad verkleind, maar ik zit tegen de maximale uitslag aan (en zoals gezegd links/rechts geven de VSPs veel stuw..)
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan moet je eens proberen, de stuurstangen in de servo's in het "binnenste" gaatje in the hangen, en in je zender de stuuruitslagen weer terug naar 4 mm te brengen.
    Goed kans, dat het dan beter gaat....

    Daarnaast: die stuurstangetjes hebben allemaal een Z bocht, en dat is volkomen nutteloos. Dat veroorzaakt vering, die kun je beter recht maken....
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Niet met 1 VSP. Wel met een combi van beiden. Én stuurmansgevoel gecombineerd met mazzel. Het is best moeilijk om het model puur zijwaarts te laten varen. Meestal is het een kwestie van: een beetje met boeg naar bakboord vooruit, en vervolgens komt de kont mee... als je mazzel hebt.
    Net zo strak zijwaarts varen als voor- of achteruit gaat je denk ik nooit lukken. Die enorme lap scheg aan de achterkant werkt dat tegen.
    Het inwendige van het schip ziet er overigens heel netjes uit!

    Even iets anders.
    Bert haalt het al aan: verplaats je stuurstangen eens naar het binnenste gaatje van je servo-hevels.
    Veel uitslag heb je toch niet nodig, maar de kracht van je servo's neemt dan wel behoorlijk toe. (Moment = kracht x arm en zo)
    Vervolgens:
    De Graupner VSP's geven een onaangenaam ratelend geluid als ze tegen hun begrenzing worden geforceerd.
    Met name als je de functies voor/achteruit en zijwaarts combineert. (Oftewel: de knuppels in de hoek gooit)
    Dát moet je zien te voorkomen, je VSP's slijten daar best wel van.
    Maarre.... nieuwsgierige vraag: je stelt dat de units zijwaarts veel stuw geven, maar vooruit/achteruit niet... En het schip heeft nog niet gevaren...:weetnie: Ikkeniesnapnie.

    Ik weet niet waar je woont, maar als dat niet vreselijk ver weg is van Salland, wil ik je best op een zaterdag helpen om de slagroomklopper af te stellen...
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In neutral moeten hevel en stuurstang haaks op elkaar staan, dat is nu niet het geval. Met rechte stuurstangen is dat duidelijker te zien. Trek maar een rechte lijn tussen ball-link op VSP en ball-link op servoheveltje..

    Je servo's staan zodanig dat je niet-lineariteiten krijgt, bijvoorbeeld VSP uitslag vooruit groter dan acheruit, of uitslag links groter dan uitslag rechts. Uitgaande van rechte stuurstangen, moet de ball-link op de servo zich bevinden waar nu de servo-as is. Servo's zouden daarvoor wat moeten verschuiven in lengterichting.

    De krachten werken nu dwars op servo, deze kan daardoor kantelen in hun rubbertjes/doorvoertules. Beter om servo's kwart slag te draaien.
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2017
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Handig om dat aan te geven in je profiel, provincie, regio of dorp/stad, dan kan iedereen dat altijd zien. Voor verwijzingen naar winkels, mensen, clubs, evenementen, koopjes. En voor een schouder om op uit te huilen :D
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Even een situatieschets hoe de servo's in mijn Parat staan:
    VSP.jpg
    Het feit dat sommige stuurstangen niet exact haaks op servohoorn en actuator (op de VSP) zitten hoeft geen noemenswaardige invloed te hebben op het stuurgedrag.
    Sterker nog: de stuurstangen voor voor- en achterwaarts kunnen niet eens haaks op de actuator staan; zie schets. Die servo's zitten zo dicht tegen elkaar dat ik bij een servo het lipje t.b.v. het monteren afgezaagd heb om ze maar zo dicht als mogelijk bij elkaar te zetten. En ja, je drukt op die maniier de actuator een beetje scheef, maar met twee klikjes trim op de servo voor zijwaarts heb je dat zonder problemen opgelost.
    En de voor/achteruitservo's een kwartslag draaien is geen optie; er is tussen de VSP's net an genoeg ruimte voor servo's in de lengterichting...
    Ondanks dat het best een ruime romp is, is het soms woekeren met de ruimte... D'r moeten ook nog 2 12V, 7Ah accu's in. En een waterpomp. En de nodige elektronica. En, bij de topicstarter, adaptors voor z'n brushlessmotoren. (Ik heb er simpele Speed 500 turbo vonkentrekkers in staan)
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  14. mardo

    mardo

    Lid geworden:
    2 jan 2009
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Amersfoort
    Dank Roel voor het aanbod, ik woon in Amersfoort, laat ik het eerst nog even zelf proberen..
     
  15. mardo

    mardo

    Lid geworden:
    2 jan 2009
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Amersfoort
    goed punt, done!
     
  16. mardo

    mardo

    Lid geworden:
    2 jan 2009
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Amersfoort
    Verder dan een proefvaart in de vijver (en op werkschependag 2017) ben ik niet gekomen.. Dit omdat de boot nauwelijks vooruit en achteruit vaart..
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Oké... Maar Amersfoort is geen wereldreis... Als je gebruikt wilt maken van m'n aanbod, geef maar een gil!
     
  18. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Mardo het is me niet zo duidelijk wat er precies onder die kabels tussen de 2 VSP zit. Om een bootje met 2 VSP te laten werken heb je 4 servo's nodig. Die op elke VSP onder een hoek van 90° staan. Zoals duidelijk te zien is op de schets van Roel. Die 2 servo's worden bediend door telkens 1 stick op de zender. Het handigste is om de zender om te bouwen , zo dat alle sticks verend zijn in beide richtingen. Om het vermogen (toerental) te regelen is nog een extra kanaal nodig, voor brushless motoren 2 kanalen of een Y-stekker op de regelaars.
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Zo te zien heeft Mardo daar een extra platform boven de vooruit/achteruit servo's gezet om de bekabeling netjes te laten lopen. Als ik 't zo bekijk heeft hij z'n servo's exact zoals ik ingebouwd.
     
  20. mardo

    mardo

    Lid geworden:
    2 jan 2009
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Amersfoort
    Wederom dank voor de suggesties, ik heb inderdaad een extra platform boven de vooruit/achteruit servo's gezet . De besturing is exact hetzelfde zoals Roel heeft geschetst. Ik heb inmiddels de draairichtingen van beide VSPs aangepast (dat is heel makkelijk door 2 van de 3 kabels om te draaien, maakt niet uit welke). Ik heb e.e.a. getest in de badkuip en het lijkt nu wat meer stuwing voor en achteruit te geven. Helaas kan ik mijn accu's slecht laden, ik denk dat ze hun beste tijd hebben gehad dus ik kon niet onder vollast testen (en daar is de badkuip ook wat klein voor..). Ik ga nog wat testen doen in de vijver, hopelijk lukt dat nog met deze accu's, anders eerst deze vervangen en daarna weer verder puzzelen.
     

Deel Deze Pagina