Volantex Hurricane, is dat wat?

Had ik al gezegd, dat de boot akelig snel is, zeker bij deze wind?
Dat is dan toch wel weer goed nieuws. Heeft de fabrikant tenminste toch iets goed gedaan. 't Kan mij persoonlijk nooit snel genoeg. Heb een trimaran overwogen, maar het blijft modelzeilen. Zelfs met hydrofoils eronder blijft het een tamme bedoening. En de Duitsers hebben best mooie modellen ontwikkeld.

Zeilen met een foiler gaat natuurlijk nooit zo snel als een hydroplane, maar handmatig gestuurd is het een enorme uitdaging, vandaar de opmars van Arduino gestuurde foils om dat 'gemakkelijker' te maken, het afstellen is dan weer een aparte tak van sport...

Groeten, Jan.

interessant! dat de top ietsje uitwaait is niet heel erg voor zover ik weet. mss zelfs voordeel. ik zag gisteren de Transat Jaques Vabre start, die imoca's, hebben ook zoiets bij harde wind.
wat de eindlijst van de het zwaard doet, ben ik best geinteresseerd in. het klopt idd dat de snelheid laag is, cq er zijn veel andere dingen met weerstand.
de snelheid is goed zoals je zei. het zou interessant zijn, van carbon reepjes een (holle) eindlijst te maken en het verschil te testen.
dunner is hydrodynamisch vast wel beter. maar de eindlijst afschuren, verdunnen kan mss het zwaard te erg verzwakken. mss is die daarom wat dikker gelaten en nauwelijks nadeel op de snelheid.
het hoeft ook niet veel "hoogte loop" hoek te schelen, m.i. . dat zodoende de eindlijst OK is in het gehele plaatje.

zag dit pas, mss leuk om te delen, gaaf

De kielfin is aluminium, dus dunner schuren/vijlen gaat altijd te koste van wat materiaal, maar dat is niet zo'n punt, de bulb is ook aan de lichte kant.

Wat verwacht je van een holle eindlijst, als ik vragen mag?

Groeten, Jan.

ah ok. ja ik bedoelde, een samengestelde eindlijst : > , van 2 strips gelijmd, en niet massief, geschuurd. enkele driehoek "ribbetjes". en dat op eoa manier achter het zwaard maken.
zelfs een soort bediende flap is denkbaar, dat is wel ietsje prestatie verhogend. (minder lij hoek)

Denk aan speedboterij en de wigvormige roerbladen die daar met succes worden toegepast. Wig met scherpe randen wel te verstaan. Dat zal een reden hebben.

Vandaag een bakje gemaakt, dat aan de montage plaat voor de servo's geschroefd wordt, waar je de batterijhouder zonder gereedschap in en uit kunt schuiven, dat was nog even een gepiel, omdat de bout waar de kielvin mee vastgezet wordt, omzeild moest worden.
Toen ik dat klaar had, bleken de gebruikte draden te stug voor het bewegen van de batterijhouder en braken ze af van de schakelaar, boot stroomloos.

Een defecte servo van een stuk kabel beroofd en gebruikt als verlenging.
De Chinese solderingen bleken plakwerk, en all kabels vielen zowat van de schakelaar. Alles gesoldeerd en een stukje krimpkous om de solderingen op de schakelaar bij wijze van trek ontlasting. Werkt weer.

Als volgende klus het roerblad verlengd aan de achterzijde, zodat het balansdeel kleiner wordt en hopelijk het grotere oppervlak wat meer controle heeft, want het smalle roerblad deed bij lage snelheid maar heel weinig.

Het gebruikte materiaal is ABS plaat, stomp verlijmd met MEK, de holtes opgevuld met een ABS papje. Dat moet in dunne lagen om het oplosmiddel te laten uitdampen, dus voldoende laag opbouw neemt z'n tijd.
Gelukkig is het lekker weer om binnen te werken.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Baby steps; teveel ABS/MEK papje wordt een weke bende, dus vandaag drie dunne laagjes opgebracht die vannacht verder mogen uitdampen; het eind komt in zicht.

Tijd zat, dus vanmiddag tussen de buien door nog even naar het water geweest met de SeaWind, want er zou maximaal 3Bft staan.
Dat moet dan buiten de stad geweest zijn, want de wind kakte volledig in; alleen op het deel van de Zwette vlak na de Laatste Stuiverbrug was nog een zuchtje, waar de SeaWind goed mee uit de voeten kon. De vele regen zorgde door het afstromen en wegpompen voor een behoorlijke trek richting stad, dus ik kon zo nu en dan t.o.v. het water voortgang maken en toch t.o.v. de wal achteruit gaan, geinig, dat maak je hier niet zoveel mee. Zoals voorspeld ging het na 16:00u weer regenen, dus weer op naar huis.

Groeten, Jan.

Je bedoelt het True Blue onboard filmpje.
Dat is gemaakt door een clublid zonder YT account, het leek me niet handig om commentaar op zijn filmpje op mijn kanaal te krijgen.

Groeten, Jan.

Vanmiddag het vergrootte roerblad wezen testen; dat werkt als een tierelier, in negen van de tien gevallen ga je daadwerkelijk overstag, in plaats van stil te vallen en achteruit weg te drijven.
Iets van twee uur de gracht op en neer aan het zeilen geweest, de sterke stroming (de gemalen staan aan) zorgt ervoor, dat als de wind even inkakt, je kunt opkruisen zonder daadwerkelijk ergens heen te gaan.

Helaas heeft de provisorisch met een tie-wrap gerepareerde neerhaler de geest gegeven, de tiewrap rekt uit onder de spanning en het uiteinde van de giek kan 4-5 cm op en neer bewegen, zonder dat dat de bedoeling is.
Daar zit een deugdelijke reparatie, of iets vervangends aan te komen.

Groeten, Jan.

Het vergrootte roerblad en het draaipunt voor de giek:
IMG_7528.JPG

Het roerblad meet nu 140 x 58 mm, dat is nog lang niet de 220 x 70 van de maatschets, maar het werkt.
Zoals de foto genadeloos onthult, is het oppervlak niet superstrak, maar daar zul je weinig van merken, hoop ik, anders mag de eigenaar zelf aan de slag met het schuren en schrapen.

Het draaipunt van de giek is voorzien van een woeling, nadat de driehoek van het verspringen van het lager deel t.o.v. de mast was opgevuld met ABS, zodat de woeling strak aan ligt. Doordrenkt met secondenlijm en straks nog een laagje ABS voor het mooi en UV afscherming.

Groeten, Jan.

Met een werkende neerhaler laat het achterlijk zich een stuk beter strekken, dus als het vandaag even droog belieft te worden, (rond half vier, als de voorspelling klopt), dan kan ik even gaan testen met 5Bft...

Als dat goed gaat, is de boot wat mij betreft af en kan naar z'n eigenaar terug.
Wat ik nog wel even ga proberen, is een stuk lood op de neus, om te zien of het liften van de spiegel een merkbaar verschil maakt.
Betrof het mijn boot, dan zou ik de ballast bulb van een langere sleuf voorzien, zodat ik kan schuiven met de positie aan de fin tot ik hetzelfde effect bereik als lood op de neus.

Groeten, Jan.

Het was droog met een vlagerige 4-5 Bft, sub optimaal om de afstelling (die door de neerhalerreparatie volledig ongedaan was gemaakt) opnieuw te doen.
Bij wijze van proef 63 gram lood op de neus met een ontsierend stuk duct tape; de spiegel komt nét niet los, maar je ziet wel een verandering in het vaarbeeld; met méér neus in het water, wordt het wenden nog lastiger, zeker met veel wind is het alsof je een botsauto tegen de kant laat schuren om door een vlaag tóch overstag te gaan, niet geweldig dus, gewicht op de neus. Als je dit wilt, de balans meer naar voren, dan moet de bulb verplaatst worden.

Verder gezeild zonder het neuslood, dan komt de neus aan de wind uit het water, een gevolg van het volle voorschip, ziet er indrukwekkend uit.
Het wenden was marginaal beter, maar met zoveel wind remt de tuigage de boel regelmatig af tot stilstand en is het een gok welke kant de boeg uit valt, na het achteruit drijven.

Relatief vlakke zeilen doen het ook bij zoveel wind niet voor de Hurricane, na het aanpassen van de bolling van fok en grootzeil liep de boot een stuk beter en lukten de wendingen ook vaker.
In deze configuratie verdween mijn frustratie geleidelijk en heb ik nog genoeglijk gezeild tot het donker werd en de wind inkakte.
Toen kon ik geen voortgang t.o.v. de wal meer maken door de trek van het afstromen.

Over de bladeren in het water moet je niet zeuren, als je in de herfst gaat zeilen terwijl de bomen nog niet kaal zijn...

Groeten, Jan.

Mijn antwoord op de vraag in de topic titel: 'Is het wat?'

Neen, zo uit de doos is het een slecht ontwerp, slordig in elkaar gezet, met abominabele elektronica en even beroerde zeileigenschappen.
De enige kwalificatie; het gaat vooruit als er wat wind is, vraag niet hoe, maar het beweegt...

Een absolute afrader als eerste zeilboot, als je geen ervaring hebt met zeilboten, hoe ze op te bouwen en af te stellen.
(Laat dat nu de doelgroep zijn, beginners.)

Groeten, Jan.

Naar aanleiding van mijn contact met forumlid Hangsegler, die een Hurricane in zijn avatar heeft, nog een aanvulling.

Die boot is ook zó uit de doos in elkaar gezet en heeft nog geen water gezien.

Als je met de Hurricane in stock uitvoering wilt (kunnen) zeilen zijn er een drietal punten waar je aandacht aan moet besteden:

1) Het roerblad aanpassen, zodat de afmetingen en de plaats van de roerkoning kloppen, óf een nieuw roerblad (IOM formaat) met een passende as maken/kopen.

2) Een woeling rond het draaipunt van de giek maken, zodat die niet bij de eerste vaart het loodje legt, zoals in dit topic beschreven.

3) Een mal van de ijzeren ballastbulb (1722 gr) maken en die mal gebruiken voor het gieten van een loden exemplaar; dan komt het gewicht van de ballastbulb (2400 gram) overeen met de masthoogte en zeiloppervlak voor deze boot.

Daarnaast natuurlijk alle inbouw- en fabricagefoutjes, die ik ben tegengekomen, aanpakken.

Een nieuwe set zeilen is geen must, maar verhoogt de prestaties onder zeil aanzienlijk.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Back