Volledig keramische lagers

Beste turbine-bouwers,

Voor het bouwen van turbines worden eigenlijk voornamelijk keramische lagers gebruikt met metalen(rvs of titanium) lagerschalen. Voor mijn KJ66(die trouwens loopt!) gebruik ik deze keramische lagers van JM-precision.
Nou vond ik op het internet ook lagers die volledig uit keramiek bestaan. (dus ook de lagerschalen). Deze lijken me slijtvaster dan metalen lagerschalen.
Nu is mijn vraag: Zijn deze lagers beter/slijtvaster? Heeft iemand hier ervaring mee?
Zijn deze lagers aan te raden als volgend setje?

ceramische lagers

Ik heb in het verleden een berichtje van sandor digitech gelezen die had er geen goede ervaringen mee.
Je kunt het hem vragen.
Maar normaal gesproken moeten lagers met ceramische kogels wel een tijdje mee kunnen.
Mits alles in belans is, en de boringen recht tegen over elkaar zitten., de voor spanning goed is, en de lagers niet klem komen te zitten of te wel scheef komen te zitten met op en af toeren.
En natuurlijk goede smering en de toegevoegde smering moet ook weg kunnen de lagers moeten gekoeld worden.
Dus door de tunnel moet lucht blazen naar achter.
Dus met goede verzorging blijven ze heel lang heel zo lang normaal gesproken dat je allang vergeten bent dat ze toch behoorlijk wat kosten.
gr gerrit Jan

Die zijn wel heel goedkoop ;-)
Daar moet nog even ingedoken worden :lol:

Weet niet of deze lagers ook in de grotere motoren van Wren zitten maar daar komen ze wel vandaan.

Ze zullen dus zeker wel goed zijn.

vol keramisch

Vol keramisch gaat niet werken.
Je hebt de stalen binnenring nodig omdat deze de stuik spanning kan verwerken van de klemming compressor door spinnernut en klemming turbinewiel door turbinemoer.
Keramische binnenring spat uit elkaar na aantrekken en de uitzettings spanningen na motorloop.
Had dit allemaal al uitgeprobeerd, zodoende........................ 2X 49 dollar naar de kl..........

Niet aan beginnen, weggegooid geld.

Ger.

bedankt

Vol keramisch gaat niet werken.
Je hebt de stalen binnenring nodig omdat deze de stuik spanning kan verwerken van de klemming compressor door spinnernut en klemming turbinewiel door turbinemoer.
Keramische binnenring spat uit elkaar na aantrekken en de uitzettings spanningen na motorloop.
Had dit allemaal al uitgeprobeerd, zodoende........................ 2X 49 dollar naar de kl..........

Niet aan beginnen, weggegooid geld.

Ger.

Bedankt voor je reactie Ik had de firma die de lagers aanbood voor turbine gebruik gevraagd naar ervaring met dergelijke lagers, ik kreeg geen andwoord.
blijf ik het maar op dezelfde manier doen, tot nog toe geen problemen .
Nog maals bedankt scheelt al weer 100 euro,s want ik stond op punt om het uit te proberen. GR Gerrit Jan

Laatst bewerkt:
Back