volledig ontladen LIPO nieuw leven inblazen?

Bijna alle threads over LIPO's doorgenomen maar het antwoord nog niet kunnen vinden. Wat ik wel gevonden heb is om een volledig ontladen LIPO kort op 19 V te laten laden. Daarna weer via het gewone balance proces.
Kan ieman dit beamen of zijn er nog andere tips? In mijn geval is een 2S Lipo van 20/30 C 2200 Mah niet meer op te laden via het balance laadprogramma.
Kan ik deze dus inderdaad kort aan een NimH programma koppelen en daarmee nieuw leven inblazen?

Ik hoor het graag.

De meeste laders willen een Li-Po niet meer laden als één of meer cellen diep ontladen zijn. Dat is niet voor niets. Diep ontladen cellen zijn in de meeste gevallen niet meer te gebruiken of te redden en de kans dat er brand of een explosie ontstaat is groot.

Door de Li-Po even te laden met het Ni-** programma van de lader kan de celspanning worden verhoogt zodat verder laden op het Li-Po programma mogelijk is. Echter, zinnig is diet niet. Een diep ontladen Li-Po is, zoals eerder vermeld, meestal defect.

Ga je toch met het Ni-** programma aan de slag, neem dan voorzorgen. Doe het nooit binnen. Gebruik een lage laadstroom en laadt de Li-Po niet langer dan enkele minuten. Als de celspanning dan niet bijtrekt, dan is de Li-Po 100 % zeker defect.

Als tijdens het laden de Li-Po bol wordt, onmiddellijk stoppen.

Li-Po's zijn bij normaal gebruik redelijk veilig, maar hou altijd toezicht tijdens het laadproces. Bij niet normaal gebruik, zoals laden op een Ni-** programma is alle veiligheid weg.

Hou daar rekening mee.

Een diep ontladen Li-Po is dus vrijwel zeker kapot. Daar helpt laden met een Ni-** programma niet bij. Daarom kan je het beter niet doen. De risico's voor brand of explosies zijn groot.

Gewoon een nieuwe Li-Po kopen. Veel veiliger!

Laatst bewerkt:
Heb dat wel eens gedaan met een lipo, 3s2500. Heb inderdaad met een lagen NI instelling van 30mA ofzo de lipo langzaam op een niveau gebracht dat de lipo lader het weer kon overnemen. Heb er uiteindelijk nog een jaar mee kunnen vliegen en hij doet het volgens mij nu ook nog wel. Hij presteert absoluut minder maar is nog wel te gebruiken. Je moet uiteraard wel weten waar je mee bezig bent; als je de stroom laag houdt en korte periodes laadt kan er niet veel fout gaan. Maar je weet het nooit.....

Of een volledig ontladen LiPo nog "te redden" is hangt van heel veel factoren af. Één ding staat wel vast het is absoluut niet goed voor de accu.
Wanneer de accu lange tijd ongeladen heeft gelegen kan je hem zo goed als zeker direct vernietigen en weg kiepen. Gebeurt het per ongeluk en ben je er snel bij dan kan je hem vaak nog wel redden. Het gaat hoe dan ook ten koste van de capaciteit en meestal ook van de inwendige weerstand. Je zal het merken aan het feit dat de accu sneller leeg is en dat er minder "pit" in zit.
Wil je hem "redden" weest dan zeer, zeer voorzichtig en zorg ervoor dat je alle voorzorgsmaatregelen treft om ongelukken te voorkomen! De waarschuwing die je reeds gekregen hebt zijn niet voor niets!

Back