volledige leek op LiPo gebied!!

hallo,

ik heb hier en daar al eens wat rond gekeken op het forum naar de techniek achter de lipo accu's.
nu blijf ik telkens met een paar vragen zitten.

zoals waar staat de hoeveelheid S van een lipo voor. (bijv. een 3S lipo.)
en de hoeveelheid C.

en gaat een 2000 mAh lipo net zolang mee als bijv een nicd van 2000 mAh??
ik vlieg nu nog met gewone nimh en nicd packs en wil graag overstappen op lipo vanwege het geringe gewicht en gebruikte ruimte.

ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden.

MVG jesse

S staat voor de hoeveelheid cellen in serie (1 cel is 3.7 V)
P staat voor de hoeveelheid cellen parallel

Dus een 3s lipo heeft een spanning van 11,1V

Wat C is kan ik niet echt goed uitleggen, het komt erop neer dat als je een accu van bv 1000 mAh met 1C belast is dat een stroom van 1A, als je hetzelfde pakket met 2C belast is de stroom 2A.

In de FAQ's staat nog meer informatie over C.

De C waarde geeft aan met hoeveel ampere je de accu kunt ontladen.

Bij een 1000mah accu met een 10C waarde op de accu kun je er continu 10 ampere uit trekken. Zo kun je dus berekenen aan welke specs je accu moet voldoen.

Een accu heeft bijvoorbeeld een capaciteit van 1500 mAh (= 1,5 Ah). Dan kan de cel gedurende één uur een stroom van 1500 milliAmpere(of 1,5 Ampere) leveren. Of een half uur 3000 mA. Of twee uur 750 mA. In theorie althans de praktijk is iets anders.

Een 20 C pakket kan een maximale stroom leveren van 20 maal de capaciteit. Het pakket van 1500 mAh kan (mag) dan maximaal 20 x 1500= 30.000 mA of 30 A leveren.

De maximale laadstroom van de meeste accu's is 1 C. Dus de accu van 1500 mAh mag dan met maximaal 1500 mA (1,5 A) worden geladen.

Bij het in serie schakelen van cellen wordt de spanning van de individuele cellen opgeteld, maar niet de capaciteit. Bij parallel schakelen tel je de capaciteit op en niet de spanning.

Je kunt kort door de bocht zeggen :
Hoe meer C hoe meer punch de pack heeft.
Hoe meer Volt (dus cellen in serie) hoe meer topsnelheid de auto heeft
Hoe heer mAh hoe langer de auto kan rijden bij eenzelfde belasting.

EDIT: Houdt er ook rekening mee dat je een LiPo lader moet hebben mits je die nog niet hebt. Een ingebouwde balancer is dan aan te raden.

Laatst bewerkt:
Makkelijker voor de beginner:

2500 mah 20C = 2.5x20= 50A max verbruik.
Hoeveel cellen maakt niet uit.

Je motor + rest electro mag dus niet meer dan 50A verbruiken.

1500 mah 20C en 30C burst (burst is wat hij kort kan hebben).
1.5x 20= 30A verbruik en kort 1.5x 30= 45A

Of dit nu een 2, 3,4 of 5 cell is boeit niet.
Ofwel 3 x de komma opschuiven.

Dus de max ontlading is afhankelijk van hoeveel mah en hoeveel C.

Stel je gaat zo 38A verbruiken.
En je motor mag max op 3 cell.

Dan kan je zeggen:
2000mah 20C 3 cell ofwel 2.0x20=40A dus je zit 2A Safe voor die motor.

Maar ja een wat zwaarder pack is geen probleem en je rijdt/vliegt liever lang.

Dan kun je ook zeggen 4000Mah 10C want 4.0x10= ook 40A.

Voor de rest is 1 cell 3.7V

Dus 2cell =2x3.7= 7.2V
3cell=3x3.7= 11.1V etc etc.

heel erg bedankt allemaal.. ben een heel stuk wijzer geworden:)
ga voor mijn kyosho spree sportje namelijk over op brushless en lipo, dit vliegtuigje is nogal een beetje underpowered.
nu moet ik eerst een brushless motor vinden die dezelfde afmetingen heeft als en speed 400 en daarna kan ik pas de accu enzo erbij zoeken:)
dacht dat dat net zo ging als bij nicd ontlaadstroom maakt niet zo veel uit..

p.s als er nog iemand is die suggesties heeft voor de vervangende motor hoor ik het graag.

gr jesse

oke maar 1 vraag snap ik nu nog neit
als ik in mijn vliegtuigje wat bijv. 20 ampere trekt een lipo van 2000mAh zet is die dan minder snel leeg dan een nimh met dezelfde capaciteit?
want ik hoor hier van alles over mensen die geen laders meer meenemen naar het veld en dat zou natuurlijk geweldig zijn(A)

Nee, capaciteit is capaciteit, ongeacht de accu-technologie. Of je nu water met één liter/min uit een metalen 10 liter emmer laat lopen, of uit een kunststof-emmer met dezelfde inhoud, het duurt even lang.
Mensen nemen geen laders meer mee omdat bij LiPo de capaciteit/gewicht verhouding gunstiger is, meer milli-Ampère gedurende een uur (mAh) per kg, dus meer energie per laadbeurt.

Laatst bewerkt:
Door van NiCD te gaan kun je wel je vluchttijden verlengen, maar niet zoals jij beschrijft. Lipo's zijn lichter en dus kun je meer capaciteit meenemen. Punt twee is dat doordat ze lichter zijn, je toestel lichter zal zijn, en er dus minder energie nodig is om 'm in de lucht te houden.

Wat je ook wel ziet is dat mensen van een NiCD/Brushed setup overstappen naar een Lipo/Brushless setup. Doordat brushless efficienter is verlengt dat de vliegtijden. Je kun dan dus een grotere accucapaciteit meenemen, vaak zal je toestal dan alsnog lichter zijn en je hebt een efficientere motor. Die zaken tezamen kunnen voor langere vliegtijden zorgen.

Back