Volledige zelfbouw: ZLIN XIII

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bob Polhuis, 25 okt 2006.

  1. Bob Polhuis

    Bob Polhuis

    Lid geworden:
    22 okt 2006
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Landsmeer
    Tja...je kent het wel...je ziet een vliegtuig en bent direct verkocht...
    Dat had ik dus met de ZLIN XIII....

    [​IMG]

    Dus het eerste wat je wil doen is een kit kopen...maar voor zover ik weet zijn die er niet.
    Savex verkoopt wel ARF's in vol GFK.
    Hier een voorbeeld van die kist (van Rob Papen)
    [​IMG]

    Maar ik wil bouwen !!!...in hout.. :)

    In de tussentijd heb ik met bewondering het bouwverslag van Ton van Munsteren (de Spitfire) gelezen...en dacht : dat kan ik ook !! :D ...dussss.. 8O

    Anyway...volgens Ton was het mogelijk om van foto's een kist te bouwen...en daar vertrouwen we dan maar op.
    Na wat heen en weer gemail met Ton en Rob dan toch de stap gezet.....al is het alleen maar om mezelf te bewijzen dat het mogelijk is om op deze manier een kist te bouwen

    We gaan er voor !!!! (tja...in de winter toch geen fuck te doen)

    Daar gaan we.
    De specs:
    - Spanwijdte: 1,47m
    - Gewicht: hopelijk tussen de 2,5 en 3 kg
    - Motor: 8,5 - 15 cc
    - Volledig houtbouw (ook de wheel pants :? )
    - Afwerking: glasweefsel / PU / spuiten
    - Flaps ? .....ja dus

    ....ben ik wat vergeten ?

    Naast de foto's op internet moeten we het hier mee doen:
    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]


    Dus hupsakee..naar Multicopy om de boel uit te laten vergroten. Wel eerst even alle maten op de verschillende tekeningen gecheckt om te bepalen dat alles met dezelfde factor uitvergroot kan worden.
    En dan is dit ongeveer het resultaat:

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG]

    Het is wellicht moeilijk te zien, maar de belangrijke lijnen in het geheel zijn de volgende (ik hoop dat het op de foto goed te zien is)

    [​IMG]
    De blauwe lijn is de enige rechte lijn in het geheel 8O !!

    Ik ben eerst maar eens voorzichtig begonnen met de fuselage doubler (hoe noem je dat in het Nederlands ??)
    [​IMG]
    Deze doubler gaan we maken van dat mooie blanke 4mm dikke populieren triplex (ply)
    Gaandeweg toch maar besloten een extra hoekje in te tekenen om extra "vlees" te maken voor de bevestiging van de firewall.

    Na wat meet- en zaagwerk komt het er zo uit te zien
    [​IMG] [​IMG]
    Let wel...ALTIJD symetrisch werken bij gelijke delen....de doubler helften zijn hier dan ook op elkaar geplakt.
    Aan de voet van de doubler komt later de uitsparing voor de vleugel....maar daar hebben we eerst de ribs voor nodig....die komen later.

    We gaan ons eerst maar eens storten op de rompdelen.....
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.822
    Locatie:
    Zeewolde
    Welkom op dit wonderschone forum :wink:

    Een hele aparte verschijning maar wel mooi,
    weer dus een draadje om te volgen :D

    Ik denk alleen dat je met je gewicht lichtelijk aan de lage kant zit.
    Ik vermoedt dat de kist eerder richting de 4 kg gaat wegen.
    Of je moet licht gaan bouwen maar gezien het feit dat je een 8,5-15cc motor wil toepassen denk ik niet dat je dat redt.

    Succes in ieder geval.
     
  3. Bob Polhuis

    Bob Polhuis

    Lid geworden:
    22 okt 2006
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Landsmeer
    Hey Berto !

    Dank je....

    Tja, wat dat gewicht betreft moet ik je zeggen dat ik dat ook nog niet zo lekker in kan schatten.....laten we zien waar we op uit komen :lol:

    Mocht je tussentijds nog tips hebben....let me know !
     
  4. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    multicopy, kan die ook pdf bestanden printen, anders zal ik even het dichtsbijzijnde filiaal opzoeken en een me262 laten plotten :twisted:
     
  5. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Ha die Bob.
    Welkom hier op het forum.
    Dit gaan we zeker volgen.
    Oja het werken met 4mm populieren ply gaat prima.
    Weet er alles van de afgelopen weken.

    Succes met de bouw!!

    Groeten Han de Bouwer.
     
  6. Bob Polhuis

    Bob Polhuis

    Lid geworden:
    22 okt 2006
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Landsmeer

    Hey Danny !

    Yep...pdf is ook geen probleem bij Multicopy.
    Multicopy is alleen niet de goedkoopste.
    "Repro van de Kamp BV" in Den Haag is goedkoper.
    070 - 3476464
    .....dit is geen reclame by the way..... :D
     
  7. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    ja, moet in oss zijn, den haag is wat uit de buurt, hoeveel heb je ongeveer betaald ( als je het wilt zeggen tenminste :wink: ) voor die pagina, en want ik heb hier een bestandje ( een gehackte bouwtekening) die ik bij hen wil laten drukken, ik weet alleen niet of dat wel gedrukt kan worden, ik gok dat de pagina 1 meter 30 hoog is en 1 meter 70 ofzo lang :?

    mooi vliegtuig trouwens, ik ga dit draadje volgen en het niet meer vervuilen met offtopic teksten :wink:
     
  8. Arvid

    Arvid Guest

    Zeker een interessant toestel. Ga ik zeker volgen
     
  9. BoomDuiker

    BoomDuiker Guest

    Hoi Bob,

    8) 8)

    Ben zeer benieuwd! Gaaf dat je dit doet.
    De Savex ZLIN-XIII die ik heb is waanzinnig. Hij ziet er uit als een kunstwerk en vliegt ook nog eens heerlijk.

    Ik kijk uit naar jouw grotere versie. Zoals gezegd, je kunt altijd komen kijken naar de 1.24m versie die hier staat te glimmen. :D

    Success!

    Rob

    Ps. helaas lukt het me niet een foto te uploaden naar dit forum. :eek:
    Maar op de Savex homepage staan ook de twee fotos van mijn ZLIN-XIII genomen op het RC veld deze zomer

    http://www.savex.cz/foto.php?lang=en&foto=ZLIN-XIII_treediver1a.jpg&model=Zlín XIII

    http://www.savex.cz/foto.php?lang=en&foto=ZLIN-XIII_treediver3a.jpg&model=Zlín XIII
     
  10. Phoenix

    Phoenix Guest

    Niet alledaags model, mooie lijnen,..ergo een abo-tje bij deze :D
     
  11. Bob Polhuis

    Bob Polhuis

    Lid geworden:
    22 okt 2006
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Landsmeer
    De afmetingen hangen af van het papiersoort dat je laat gebruiken. En de prijs is weer afhankelijk van het papiersoort.
    Ik heb het laten plotten op standaard papier. Maximale afmeting is dan +/- 95 cm breed en "oneindig" lang (het zit op de rol). Kosten voor mijn uitvergroting zijn EUR 55,- (incl. BTW en handling) voor 4 tekeningen.
    Als je breder wilt plotten kom je op glossy papier (voor posters) en dan kan je dacht ik tot 110 cm breed. Maar dan kost 1 tekening ongeveer EUR 12,- ex BTW en ex de kosten voor handling.
     
  12. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    pfoe!!! 55 euro?! hmm dan vraag ik wel aan clublid plotterwelt of ie tegen betaling iets kan printen :wink:

    enne, bouw ze :wink:
     
  13. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Oeioeioei, een wonderschone kist.
    En gelukkig weer eens iets anders 8)
    Verder welkom op dit forum en probeer -ik weet het is moeilijk- eerst even goed de (hoofd)constructie op papier te zetten voordat je begint te bouwen.
     
  14. Bob Polhuis

    Bob Polhuis

    Lid geworden:
    22 okt 2006
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Landsmeer
    Hey Arvid !

    Dank je.
    Ik heb je verslag over de Corsair ook gelezen...mooi project !
    Was met name onder de indruk van de canopy :D ...knap gedaan.
    Voor mij ook een idee bij deze kist.
     
  15. Bob Polhuis

    Bob Polhuis

    Lid geworden:
    22 okt 2006
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Landsmeer
    Daar heb je een punt Wouter.
    Die hoofdconstructie zit tussen mijn oortjes.
    Ton vroeg mij nog om het e.e.a. in een CAD programma te zetten zodat het ook voor RBC-kits iets kon zijn. Zou het met liefde doen, maar ik heb geen CAD-programma :roll:

    Enfin..we gaan weer een stukje verder....de rompdelen.

    Ik ben blij dat de halve profielmodellen op de tekening stonden..scheelt een hoop meet en tekenwerk.
    In dit geval met "handschrift carbon" (anders dan dat spul voor de typmachine.....voor de generatie na mij: dat is een ouderwetse computer zonder intelligentie)....de halve omtrek op A4 zetten.
    Vervolgens weer symetrisch werken door de bladzijde dubbel te vouwen en vast tapen. Dit laatste om verschuiven tijdens het knippen te voorkomen.

    [​IMG]

    Wat hier belangrijk is, is dat de horinzontale middenlijn op het deel dat aansluit op de eerder genoemde blauwe lijn door het gehele model. Bij deze check kwam ik er dus achter dat de middenlijn op het laatste staartdeel niet goed was getekend !! ....wie heeft deze tekeningen gemaakt ???! hahahaha LOL.

    Alles netjes uitgeknipt.....
    [​IMG]
    Hier is het verloop van romp in 2 dimensies al te zien...nu nog in 4mm balsa omtoveren.....
    Dit doen we door de papieren mallen op het balsa te tapen en met een fineliner om te trekken.....heeeel rustig doen en secuur blijven werken... :D

    En dan is dit een deel als eindresultaat....
    [​IMG]
    En natuurlijk stuk voor stuk op symetrie beoordelen...
    [​IMG]

    Deze delen gaan we nog in stukken snijden... 8O ....om de romp in delen op te kunnen bouwen... :D Het topje en het voetje heb ik voor 4mm afgetekend om later af te snijden en met een 5mm balsa lat af te werken door deze lat rond te schaven/schuren. (1mm speling dus om een mooie ronding te krijgen)

    En als je ruim een uur later klaar bent even het geheel weer testen op de tekening....
    [​IMG]
    (de balsa delen liggen onder de papiertjes....ik ben net Hans Kazan.....de voorloper van Hans Klok 8O .....dusssss)

    Je ziet dat er een extra rompdeel bij ligt...dat is de "F". Je ziet op de tekening dat deze is weg gelaten door de tekenaar....leuk geintje ! Maar dit deel hebben we wel nodig vanwege de "stop" aan de achterkant van de canopy.
    Dit deel maak je door evenredig terug te rekenen in omvang.

    Verder heb ik nog een ply-deel gemaakt ter grootte van deel "C". Dit deel wordt iets voor de neuslijst van de vleugel geplaatst om de buik van de romp van "rond" (bij de motor) netjes te begeleiden naar "vlak" (onder de vleugel). En ik heb het van ply gemaakt omdat de vleugelpin hierin komt.
    [​IMG]
    Hij komt dus op de plek waar dat zwarte potloodje naar wijst.
    Het deel is nu nog rond, maar zal later afgevlakt worden.

    Tot zover de rompdelen.

    We willen nu toewerken naar het in elkaar zetten van de romp (fuselage).
    En dus moet de "fuselage doubler" (hoe noemen we dat nou in het Nederlands ??!!!) afgemaakt worden......en dus moeten we de vleugeluitsparing zagen....en dus moeten we eerst de airfoil (profiel van de vleugelrib bepalen)

    Wel nu...ik heb echt mijn best gedaan om mij hierin te verdiepen.....punt eigenlijk...
    Volgens bepaalde verkopers heeft het GFK-model:

    NACA2411
    [​IMG]

    of, MH32
    [​IMG]

    De Spit van Ton van Munsteren heeft HL81 en dit profiel vliegt goed
    [​IMG]

    De keuze is gevallen op de NACA2411, omdat ik hier simpelweg wat meer ruimte heb om het e.e.a. in te bouwen. Ik heb die speelruimte nodig aangezien het geen voorgebouwde kit is.

    Dan de planning van de ribben.
    Deze heb ik als volgt gepland:

    [​IMG]

    - nr 3 er in gezet om er 2 te kunnen laten vervallen.
    - nr 6,7 en 8 heb ik nodig ivm het landingsgestel
    - nr 5 heb ik nodig ivm rolroer en flaps
    - de rib tussen 5 en 6 wil ik er eigenlijk nog tussen hebben ivm gelijke
    verdeling...kan iemand mij vertellen of dit echt nodig is ??...bedankt !

    Vervolgens het profiel inladen in Adobe Photoshop......de lengte van de ribben meten en in Adobe uitvergroten en printen. Helaas moest ik weer de eerste 3 grote ribs in 2-en printen en plakken.
    Vervolgens weer met carbon op 3mm balsa overtrekken. Let hierbij op dat je de "chord" (de rechte doorsneelijn) ook tekent !! Deze lijn is weer houvast voor later.

    Verder is symetrie weer belangrijk....dus 2 strips balsa met een heeel klein druppeltje dikke CA op elkaar plakken, om vervolgens 2 gelijke ribs in 1 keer te zagen. Zagen ???....jaaaa...zagen....voor de mensen die geen lintzaag hebben is het ouderwets met de handfiguurzaag ! :?
    Snijden is iets te link ivm uitschieten.

    [​IMG]
    ..zie de chord op het board 8O :D

    Vervolgens alle ribs checken op gekke bobbels en hobbels...
    [​IMG]

    ...en vervolgens de 2 splitsen....voorzichtig....

    [​IMG]

    Nog even....van nr 9 heb ik 4 ribs in totaal....dit ivm de steun terhoogte van de romp.
    En ik moet nog even kijken of ik na nr 5 nog een extra rib plaats.

    En dan is dit het eindresultaat...

    [​IMG]

    En voor de artistiekelingen onder ons, nog een toegift !! :D 8O :roll:

    [​IMG]

    Volgende keer het ribprofiel op de romp......
     
  16. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    met de lintzaag bedoel je zo'ntafelfiguurzaag met motor en een zwenkarm neem ik aan? handig ding, moet ik ook nog in de werplaats heben.... maarre, echt goed bezig, kan het zelf [sarcasme]bijna[/sarcasme] niet beter :wink: :lol:
     
  17. Arvid

    Arvid Guest

    Dank je Bob!

    Wat je hier laat zien is nog eens mooi vlijtig handwerk 8O
     
  18. BoomDuiker

    BoomDuiker Guest

    :D

    Bob dat gaat lekker!! 8)
    Het zou inderdaad een mooie kit kunnen zijn, voor andere potentiële ZLIN-XIII freaks.
    Als je alles op papier hebt, is het misschien in te scannen en dan alsnog als CAD te maken? :?:

    Efin, hoe een ZLIN-XIII vliegt (de kleine van Savex) is hier te zien:
    Kwaliteit van filmpjes is niet erg goed helaas.
    http://www.putfile.com/treediver/media

    Groetjes,
    Rob
     
  19. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Dit is nu modelbouw zoals het hoort.
    Geen autocat maar gewwon zelf tekenen!!
    Copieren en snijden maar.

    Groeten Han (die geniet mee)
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.745
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Verdubbelingsplaat (tenminste, zo heette dat in 1970.... :D) Maar toen had men het nog over klein materiaal en niet het nog altijd raar klinkende germanisme 'kleindelen'. Ik vind het prima om engelse termen onvertaald te laten want dat is de luchtvaarttaal.

    Wat betreft triplex verdubbeling, daar zijn we in de jaren 80 van de vorige eeuw vanaf gestapt omdat de lijm waarmee tri-of multiplex vastzit, niet fuel proof is. Tegenwoordig rompzijkanten hout selecteren, dan vanaf plaats van de spinnerring tot vleugelvoorrrand 1 laag 28 grams glas, daaroverheen een tweede tot het dikste punt van het profiel, en een derde tot 5 a 10 cm achter de achterlijst. Dan glas met epoxy impregneren. Evenveel hars als glas (gewicht), dan heb je de optimale gewichts/sterkte verhouding. Na 24 uur de vorm van de rompzijkant op het hout aftekenen en uitsnijden...
    De op deze wijze gebouwde modellen gaan aanzienlijk langer mee (500 vluchten en meer..)
     

Deel Deze Pagina