Volt regulator

Hallo,

Ik ben bezig een ground station in een aluminium koffer te maken. De koffer krijgt in de bodem een dikke schuimlaag. Hierin komen de RC zender, de FPV pod , vlieg Lipo's en wat schroevendraaiers.

In het deksel wordt een 8 inch scherm, de video reciever, 12 volt koelvin, lipo (die alles van stroom voorziet), een volt regulator en 2 volt meters (input/output) ingebouwd.

Het geheel zit inmiddels netjes in elkaar, maar nu komt er een probleem naar voor. Namelijk mijn voltregulator. Ik gebruik als voeding een 4s 4000mah lipo, die via de regulator wordt begrensd tot 12 volt. Zodat er altijd een constante voeding is, welke niet terug zakt als de lipo leeg raakt. De regulator heeft een output van 3A. En na enige tijd stopt de output. de regulator wordt dan erg heet en is niet meer bruikbaar.

Naar mijn idee zou 3A voldoende moeten zijn. De 220V voeding die bij het scherm hoort heeft een output van 12V 2A. Zal dan de overige electronica meer dan 1A bij elkaar trekken?

Ik zal even een rijtje maken van alle electronica die in het deksel zit:
-Scherm
-Video Ontvanger
-Ventilator
-Aan-/Uitschakelaar
-Voltmeter (2x)
-Volt regulator
-Lipo

Ook blijkt dat als de Lipo in spanning daalt, de output van de regulator ook iets daalt. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik een constante 12V output heb, die ook nog eens voldoende Ampere aan kan?

Mocht het nodig zijn, dan kan ik nog even een schema tekenen van hoe ik het nu heb aangesloten.

Groeten Quinten

Quinten, het scherm gebruikt 10W (0.83A), de fan 0.13A, de ontvanger weet ik niet maar het zal max 200mA o.i.d. zijn en die voltmeters gebruiken ook haast niets. Bij elkaar niet meer dan 1.5 A lijkt me. Misschien moet je alles even nameten dan weet je het precies.

Die dc-dc regulator is max 3A. Je kunt daar niet overheen en ook bij lagere stromen moet je wel koelen (ik neem aan dat je de fan daarvoor gebruikt). Zou je niet met een 3s lipo zonder regulator kunnen werken? Veel elektronica doet het nog prima tot 10V (even nameten en je weet het).

Martin

Hoi Martin,

Die fan wordt inderdaad gebruikt voor de koeling.

Omdat ik momenteel geen werkende regulator meer heb gebruik ik tijdelijk even een 3s. Wat ook goed werkt. Alleen heb ik het idee dat de apparatuur het beste werkt bij 12 volt. En een minder goed functionerende video ontvanger, betekend toch ook minder afstand qua fpv vliegen/eerder of meer storing?

Daarom zou ik graag een constante 12 volt voeding willen hebben. En anders gebruik ik die 4s 4000 mah al helemaal nooit.

Even een foto van hoe het er nu uitziet.
dybygy7e.jpg

De linker lcd zou het voltage van de lipo moeten weer geven en de rechter het voltage na de regulator. Momenteel zit er een 3s in zonder regulator, dus geven beide lcd's het voltage van die lipo weer.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ps,
Ik heb geen ampere meter, alleen een multimeter en ik weet niet hoe (als het al kan) je daar het verbruik mee kan meten.

Een multimeter zou het ook moeten kunnen, als hij echt "multi" is tenminste ;) Om de stroom te meten moet je een v.d. voedingsdraden onderbreken en de meter ertussen schakelen. Je meter moet wel op het ampere-bereik ingesteld staan en geschikt zijn voor de te meten stroom. Te hoge stroom = magische rook of de zekering kapot.

Omdat ik momenteel geen werkende regulator meer heb gebruik ik tijdelijk even een 3s. Wat ook goed werkt. Alleen heb ik het idee dat de apparatuur het beste werkt bij 12 volt. En een minder goed functionerende video ontvanger, betekend toch ook minder afstand qua fpv vliegen/eerder of meer storing?

Dat hangt ervan af. Veel apparatuur werkt intern op een lagere spanning, b.v. 5 V. Met wat spanningsval erbij kunnen ze dan b.v. tot 7 V goed werken en dan is er geen onderscheid met hogere spanningen, behalve dan dat ze minder warm worden. Dus ze doen het correct of helemaal niet. Of dat voor jouw ontvanger ook geldt, weet ik niet.

Ik heb b.v. een 12 V 7 inch scherm dat het correct doet tussen 7 en 12 V. Deze is dus zelfs te voeden met een 2s lipo. Bij 3.5 V per cel met lage belasting is een lipo nagenoeg leeg.

Martin

Dat mijn scherm het blijft doen op minder dan 12 volt geloof ik wel. Maar ik wil toch het optimale uit mn video ontvanger halen.

Dit is mijn multimeter. Geen odee hoe ik hem op ampere instel.
masyraga.jpg

Groeten Quinten

Meetdraden in com en 10A
Dan bv alleen de min van je accu aansluiten en de multimeter tussen de accu plus aansluiting en je connector zetten.
Standje 10A selecteren op de draaiknop.

Als hij in de 10A connector zit GEEN spanning proberen te meten op bv je lipo want dan maak je kortsluiting via de multimeter.

Kortstondig redden deze multimeters het tot tegen de 20A.

Ik heb het even nagemeten. Met ee 3s lipo trekt het spul (zonder regulator) 1,23 ampere bij 12 volt. Zal daar nog een verschil inkomen als ik een 4s met 16 volt via een regulator terug schroef naar 12 volt? Of blijft het amperage dan hetzelfde?

Groeten Quinten en bedankt voor het uitleggen van mijn multimeter haha

Dat hangt van de efficiency v.d. regulator af. Omdat het een schakelend type is, is de stroom waarschijnlijk lager omdat je ingangsspanning hoger is. Stel b.v. dat je regulator altijd 90% efficient is (even voor het gemak). Om het vermogen van 1.23 A x 12 V = 14.76 W te kunnen leveren, wordt 14.76 W x 10 / 9 = 16.4 W van de accu onttrokken. De accustroom is dan 16.4 W / 16 V = 1.025 A.

Maar zoals altijd, meten is weten :).

Martin

Ik zal even moeten wachten op een nieiwe voltregulator bij DX vandaan. Tot die tijd gebruik ik mn 3s lipo even.

Bedankt voor je uitleg!

Nou, eindelijk de nieuwe regulator binnen.

Nog even gemeten:
Als ik een 3s lipo gebruik, loopt er een stroom van 1.23 ampere, welke langzaam inzakt tot 0.73 ampere.
Als ik een 4s lipo gebruik en deze via de volt regulator terug schroef naar 12 volt, dan loopt er een stroom van ruim 5,5 ampere. De regulator kan dit niet aan en maakt een piepend geluid, maar verder gebeurd er niks. Scherm gaat niet aan, vTX doet het niet en zelfs de volt meter geeft niks aan.

Weet iemand wat ik nodig heb, om een 4s lipo te begrenzen naar 12 volt en er een 8" scherm, vTX, volt meter en 40mm ventilator op kan laten werken?

Back