voltage lipo onder belasting

Hai allemaal.

Ik ben net begonnen met lipo's. Heb nu een klein vliegend vleugeltje dat lekker vliegt op 8 minipenlites met een dragonfly motortje en günter propje.
Daar heb ik laatst bij rcstore.nl een 2s1p 1020 mah lipo gekocht. Heb ook een liposafe voor 2 cellen gekocht.

Ik heb eerst echt zo'n beetje alles wel gelezen, maar wil toch ff wat zekerheid. Heb dus een aantal vragen:

- Die liposafe gaat al aan bij 6,5 volt (gemeten, brand fel bij 6,2 V). Ik heb ook een brushless regelaar en die slaat af bij 5 volt. Scheelt nogal vind ik. Wat is het beste? 2,5 of 3 volt per cel als minimum.

- Dat minimum, mag je daar onder komen tijdens belasting? Als ik vol gas geef, brand mijn liposafe fel. Logisch, want de spanning flikkert in tot 5,5 volt. Niks wordt dan warm, maar trekt de lipo dit? En zo ja, hoe zie je dan wanneer je accu leeg is, want die liposafe brand dan al continu!

Ik heb er deze avond nog mee gevlogen, vloog wel lekker en elke keer geprobeert het gas zo ver dicht te houden dat de liposafe niet (of nauwelijks) aan ging. Leek me wel het veiligst.
Iemand een idee of je dus harder mag belasten? of gewoon maar minder gas geven?

alvast bedankt, sietse

tjee, wel lang verhaal zo :lol:

Ok, dragonfly motor doet het als volgt:

em150.JPG

Stel dat je accu maximaal 6C is (gezien de prijs van €12.34) Dan mag je toch wel 6A verwachten. Op 7V trekt het motortje zo'n beetje 6A.

Een ontladingscurve van een goedkope lipo kan bij volledige belasting een beetje inkakken, maar zal ergens tussen de 6 a 7A blijven hangen totdat íe leeg is.

It is important not to exceed both the high voltage of 4.2 volts and the low voltage of 3.0 resting volts or 2.5 during discharge. Exceeding these limits can harm the battery.
The way to ensure that you do not go below 2.5 volts while flying is to set the low voltage cutoff (LVC) of your electronic speed control (ESC). It important to use a programmable ESC since the correct voltage cutoff is critical to the life of your batteries. Use the ESC's programming mode to set the LVC to 2.5 volts per cell with a hard cutoff, or 3.0 volts per cell with a soft cutoff. If your ESC does not have hard or soft cutoff, use 3.0 volts per cell. You will know when flying that it is time to land when you experience a sudden drop in power caused by the LVC.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=209187

bedankt voor de reactie,

Dus die 2,5 Volt klopt dus voor de cut-off van mijn brushless regelaar. Daarna moet je dus gauw landen. Maar betekent dit dan, dat als je bij volgas op 5,5 volt blijft hangen dat er niks aan de hand is en je zo door kan vliegen?
Probleempje als dat wel kan is dat ik niks aan die liposafe (ledje) heb!

Ik heb ff gemeten, trekt volgas idd tegen de 6 Amp. Zou hij dus wel aan moeten kunnen toch?

Ik gebruik nu dus een gewone regelaar. Dit is een schulze slim 26 be, deze kan 6-10 cellen en max 26A aan. Hij "ziet" normaal dus hoeveel cellen je erop gooit. Bij mijn minipenlites zet ie het gas uit als hij bijna leeg is. Hoe stelt zo'n ding de cut-off in? Die moet dus anders zijn voor verschillende cellen. Meet hij het ingangsvoltage en trekt er dan een paar volt vanaf ofzo? misschien komt dat voor die lipo dan ook goed uit?

in ieder geval alvast bedankt voor die link, die had ik nog niet!
ik hoor het wel, mzzl
sietse

Als je 2 cellen lipo tot 5.5V hebt leeggetrokken, zit er niet veel fut meer in, daarna zakt de spanning als een kaartenhuis in elkaar, dus kun je gewoon niet verder vliegen, landing verplicht! Lipo's onder "grote" belasting moet je zeker niet onder 2.6V per cel laten komen, anders gaat de kwaliteit snel achteruit. Bij lagere stromen is het verstandig te stoppen bij 3.0V per cel. Jouw liposaver is dus wel een beetje pessimistisch.

Zo'n "gewone" regelaar is meestal ontworpen voor Nicad/NiMh cellen, daar komt het spanningsniveau niet zo kritisch, die regelaars kijken over het algemeen niet naar het aantal aangesloten cellen, ze kijken alleen of de spanning zo laag komt dat de BEC spanning 5.0V voor ontvanger/servo's in gevaar komt, dat is meestal in de buurt van 5.5V, dan gaat de regelaar dus terugregelen om de BEC stabiel op 5.0V te houden, dus toevallig ook zeer geschikt als je met 2S lipo's vliegt. Regelaars die specifiek voor lipo's zijn gemaakt, houden wel rekening met het aantal gebruikte cellen omdat lipo's erg kritisch zijn op minimum spanning.
Als je dus met een 3S lipo pakket vliegt, zou je moeten oppassen met die regelaar, hij zou dan eigenlijk moeten terugregelen bij minimaal 3x2.6V=7.8V om de Lipocellen in goede conditie te houden.
Bij veel regelaars kun je tegenwoordig instellen of je Nicad/NiMh gebruikt of dat je Lipo's gebruikt en dan bepaalt de regelaar vaak zelf het aantal lipo's ofwel je moet het eenmalig zelf instellen.

ah, ok,
dus in principe kan ik doorvliegen op 5,5/6 volt. Dat bec verhaal van die gewone regelaar zal wel kloppen idd. Theoretisch zou ik dus prima kunnen doorvliegen (op 2 lipo's) tot mijn regelaar de motor afkapt om genoeg voor de bec over te houden?
Mijn lipo'tje wordt ook totaal niet warm ofzo. En mijn brushless regelaar heeft een vaste afslag bij 5 volt voor 2 lipo's, dus dat zal ongeveer hetzelfde zijn. Maarja, als je 5 volt over hebt onder belasting, stijgt ie vaak weer wat zodra je die belasting stopt, dus zal je met een beetje doorzweven niet echt de accu slopen lijkt mij toch?

Als je 2 cellen lipo tot 5.5V hebt leeggetrokken, zit er niet veel fut meer in, daarna zakt de spanning als een kaartenhuis in elkaar, dus kun je gewoon niet verder vliegen, landing verplicht

Onder belasting (6A) zakt de spanning dus tot 5,5 volt. Hierbij heeft ie veel power en hij houd het ook prima vol (voor die 10-tal seconden testen in ieder geval). Zakt dus niet verder in. Als je dan de spanning eraf haalt, haalde hij weer 7,8 volt. Zou dus betekenen dat ie niet leeg is!
Die liposafe is idd wel erg pessimistisch! Nou ja, dan heb ik een leuk lampje voorop tijdens het vliegen :lol:

oftewel: Doorvliegen tot de motor afslaat? (bij gewone regelaar)

Als je een goede levensduur voor je Lipo's wil houden, is het belangrijk om de spanning niet onder de 3,3V per cel te laten gaan. Kortdurig kan dat wel even, maar 't moet niet te lang.

Als je de Lipo's zo belast dat de spanning (onder belasting) regelmatig en langdurig richting de 3V gaat, moet je er vanuit gaan dat na zo'n 40 keer laden/ontladen de fut eruit gaat.

Deze wijsheid heb ik uiteraard niet van mezelf, maar uit de RCME (engels tijdschrift). Nigel Hawes schrijft regelmatig over Lipo's en deze gegevens komen uit zijn 'Fly electric' van de september uitgave.

Zelf heb ik mijn Kokam 1500 3S pakket (5C) regelmatig tot 10 Amp belast. De fut is er nu inderdaad wel uit. En ik vraag me af of ik die 40 cycles wel gehaald heb.

maar je haalt nu toch verschillende zaken door elkaar? Je belast een 5C 1500mAh cel met 10A, terwijl die cel eigenlijk voor max. 7.5A bedoeld is. Dat kan ook de oorzaak zijn van de slechte prestaties na 40x laden. Ik bedoelde meer dat als je cellen gebruikt met maximaal de opgegeven stroom, dat je dan niet onder de 2.6V moet komen, juist de lage spanning is funest voor lipo's.
Minimum 3.3V is wel erg pessimistisch, die spanning meet ik al als ik na een paar minuten vliegen volgas geef, dan zou je eigenlijk het vliegen met lipo's wel kunnen vergeten :lol:
Ik gebruik in een "slowmo" met typhoon3/3D een 2s1p 750 kokam, prop GWS7x3.5, max stroom 3.5A, de regelaar gaat de motor terugregelen bij ca. 5.4V en dat al meer dan een jaar, ik schat zo'n 50 vluchten nu, merk nog geen verslechtering, ik kan ongeveer 20min vliegen.

Sietse meet je stroom en kijk wat de max C is van je pakket. Als je 2 cellen lipo pakket onder belasting inzakt naar 5,5 volt dan denk ik dat je de cellen veel te zwaar aan het belasten bent.

Verder mishandel ik mijn lipo's net zoals de nicads en tot nu toe merk ik nog niet veel van minder of slechter worden van cellen. Wel zijn enkele pakketjes lui omdat ze niet constant in gebruik zijn. Verder heb ik door een domme regelaar en niet opletten van mijzelf een pakket al enkele keren ontladen tot 2,5 volt per cel en zelfs dit pakket werkt nog steeds perfect.

fbk zei:
Je belast een 5C 1500mAh cel met 10A, terwijl die cel eigenlijk voor max. 7.5A bedoeld is. .
Foutje van mij, moet 6C zijn. Het pakket mag 9A continue hebben. Dit Kokam pakket was regelmatig in gebruik, maar wordt nu echt minder. De 10A is uiteraard geen continue belasting. Gemiddeld gebruik zat rond de 6A.

Ik heb ook een ETEC 1250 pakket. (10C) Dezelfde motor trekt hier meer stroom uit, omdat de spanning hoger blijft onder belasting. Dit pakket bewijst dus ook z'n hogere C-rating. Een fabrikant kan dan wel een bepaalde continue C-rating aangeven, maar als het pakket met die belasting onder 3,3V per cel zakt, wordt het pakket overbelast.

Dit Etec pakket heb ik trouwens 'ns perongeluk in het model laten zitten, aangesloten met de schakelaar van de regelaar uit. Was in een week tijd helemaal leeg gelopen. Voorzichtig met 50mA weer op spanning gebracht en daarna gewoon opgeladen. Werkte weer gewoon. Ik denk dat ik dat met die Kokam niet had hoeven proberen.

@theo, Bij volgas blijft de spanning stabiel rond de 5,5 volt. De stroom zit dan tegen de 6A aan.

Er staat nergens hoeveel C die kan!
Wel staat er:
RCstore: "Deze lithium polymeer batterij is geschikt voor in de dragonfly"
Ik gebruik hem nu dus met een dragonfly motortje (misschien een kleinere prop kiezen?)

Die 1800mah 3s1p verkopen ze echter met die motor en regelaar die allebei tot 17 ampere kunnen. Leek mij dus dat die accu's wel iets van 10C zouden moeten kunnen leveren.

Verder heb ik door een domme regelaar en niet opletten van mijzelf een pakket al enkele keren ontladen tot 2,5 volt per cel en zelfs dit pakket werkt nog steeds perfect.
Mijn brushless regelaar (ook rcstore) slaat pas af bij 5/7,5 volt (2/3S), dus met die zou ik de boel elke keer leegtrekken tot 2,5 volt per cel!

de goedkope regelaren hebben altijd 2.5 en houden geen rekening met de gas stand. Dat is het probleem. Lang blijven vliegen op 1/4 gas kan dus dodelijk zijn voor je accu. Daarom altijd even kijken of hij volgas niet terug regelt. Zolang dat niet gebeurd is er niets aan de hand, anders maar landen :)

Vandaag 1e testvlucht met mijn 2e lipobak:
Weer een vliegende vleugel, dit keer spanwijdte van 1 meter. Heel veel verhalen gelezen over brushless motoren. Uiteindelijk een 5.7x3 propje erop gegooid om onder de 17 amp te blijven. Motor heeft 2900 kv en kan 17 amp aan. regelaar ook en de accu is een lipo 3s1p van 1800mah.

Nou, had nog niks getest, maar het voelde wel goed en er werd stationair al nix warm. Gewoon maar gaan vliegen dus :)
Blijkt dat ik met een microtikje (1/5 ofzo) gas al snoeihard wegspeer!

Leuke tip hoor dat volgas vliegen! haha, Hij is bijna niet te houden joh. ff geprobeert, maar dan is ie in 2 seconden al bijna uit zicht! 8O ongelofelijk, wat een snelheid. Na een paar minuten rustig vliegen ff volgas een looping getrokken, maar dat vond 1 roerhoortje niet zo leuk en sprong van mijn rolroer af :!: naja, hij heeft geen deukje. Lipo daarna maar eens gemeten: had nog 11,95 volt. kan dus nog wel een tijdje doorgaan! haha. en dan toch maar af en toe vol gas om te testen, maar weet niet of mijn zenuwen dat zo lang uithouden :lol:

Ook maar ff op de weegschaal gezet. weegt 470 gram. Volgas geeft ie 860 gram aan, is dus 390 gram stuwkracht. Ja, toch niet zo gek dat ie bijna recht omhoog schoot :D

In ieder geval bedankt voor de reacties, zal gewoon voorzichtig vliegen, af en toe volgas bij mijn brushless, verder testen en dan maar kijken hoe lang ze het vol houden!

Tadango zei:
de goedkope regelaren hebben altijd 2.5 en houden geen rekening met de gas stand. Dat is het probleem. Lang blijven vliegen op 1/4 gas kan dus dodelijk zijn voor je accu.

Bij mijn regelaar(s) heb ik daarmee nog geen problemen gehad, het is een beetje afhankelijk denk ik hoe de regelaar is ontworpen. Ik vlieg nu bv. met een tsunami 10 regelaar met een Typhoon 3/3D motortje.
Als de lipo leegraakt wordt het toerental steeds verder teruggeregeld, totdat de motor zelfs wordt gestopt, de besturing werkt dan nog steeds, je ontkomt er niet aan om dan te landen :). Ik merk geen verschil tussen volgas of 1/2gas of 1/4gas, sterker nog, ik kan zelfs geen volgas meer geven als de lipo leegraakt, de regelaar steekt daar een stokje voor..........................

ps. die zwarte tape is erg goed, hebben ze die ook in geel?

Heb nu eindelijk gemerkt wat mijn brushless regelaar doet. Hij vliegt prima, volgas trek hij hem steeds steiler en issie zo uit zicht. Na die vorige 4 vluchtjes niet bijgeladen, wilde weten wat ie ging doen. Nou op het gegeven moment denk ik, ik rag hem weer omhoog. Nooi niet dus. Hij bleef gewoon netjes rechtdoor vliegen. Gelijk maar geland en op de grond hoorde je het echt goed. ff volgas en dan hoorde je hem echt terugregelen. THuis ff die lipo (3s) gemeten en die zat nog op 9,8 volt. Prima toch? Ben wel tevreden dus :)

ps: zwarte tape?

Nou, Die combo van 3s1p 1800mah lipo met brushless regelaar kan ik dus veilig gebruiken. Ben ik blij om! Tnx allemaal!

Vannochtend ff mijn kleintje met die "gewone" SLIM regelaar het nimh pakketje leeggevlogen. Thuis ff multimeter er tussen. Rustig gasgeven, spanning zakte langzaam in. Tussen de 5,6 en 5,7 Volt zet de regelaar de motor uit (paar keer geprobeert). Met 2s lipo komt dat dus neer op ongeveer 2,8 volt per cel. Lijkt me dus prima als Lipoafslag. Ik ga dus lekker vliegen met een mooi lampje (liposafe) en vlieg door tot de motor afslaat. Moet dus lukken!

Misschien dat ik nog een 2000 mah accu koop ofzo, want dit accutje (1000mah) zit op de helft van het gewicht van mijn nimh pakje (900mah). Daarom vloog hij zo instabiel :lol:
klopt dus inderdaad wat ik al ergens gelezen had. Als je gewoon het gewicht vervangt voor lipo's (en niet de capaciteit), dan heb je nooit problemen met levensduur/ benodigde amps. 2000mah op 6C kan dan toch 12Amps leveren? worden ze op 6 amp dus amper belast!

één vraagje nog:
Hoe zat het ook al weer? Als ik 2 1000mah pakketjes parallel zou schakelen, kan ik ze dan ook zo als 1 accu laden?

Ja....maar, het is belangrijk dat je ze eerst afzonderlijk vol laadt (op dezelfde lader, onder dezelfde condities) voor je ze samen koppelt. daarna kun je het pakket behandelen als een enkel pakket

Back