voltage motoren en accu

• Topicstarter Topicstarter Koos
  • Startdatum Startdatum
K

Koos

Guest
Ik ben bezig met de aansluiting van de motoren van mijn modelboot,
en ben helemaal kwijt hoe het nou zat met de schakelingen.

Ik heb twee motoren van 6 Volt / 6-7 ampere, en een accu van 12 volt / 6,5 ampere

Volgens mij, als ik de motoren parallel schakel, krijgen beide motoren een voltage te verwerken van 12 volt, wat me niet zo bevordelijk lijkt voor ze. Als ik ze echter serieel schakel, dan kunnen ze toch wel op de 12 volts accu aangesloten worden?

Ik hoop dat iemand dit kan bevestigen; of als het niet klopt mij uitleggen hoe het dan wel in elkaar steekt. :?:

twee 6V motoren in serie kunnen op 12V worden gezet.
Elke motor "ziet" dan 6 volt.

In tegenstelling tot weerstand of lampen Gaat het echter soms wat minder goed met motoren. Vanwege de spoelen heb je een "inductieve" belasting. De ene motor krijgt dan de rommelige spanning en stroom van de ander te zien.
Kan mischien een probleem zijn voor je regelaar om dat soepel te regelen.

In theorie kan het wel mits elke motor een gelijk vermogen afneemt. Gaat één van de twee meer vemogen trekken, dan zal de andere sneller gaan lopen omdat deze ook de extra stroom van de andere opneemt. Zal er een motor vast lopen, doordat er vuil in de schroef is gekomen, dan krijgt de andere echter de volle mep, maar zal het wel overleven mits het niet te lang duurt.

Groetjes Hans.

Back