voltage verschil lipo

Ik heb net met mijn mini titan gevlogen en de timer op 6.30 minuten.
Dit doe ik altijd en dan is het voltage ongeveer 3,7v en ik laad er zo'n 1750 mah in terug (het pakket is 2200 mah).
Nu ging het toerental aan het einde van de vlucht ineens terug en ik kon de heli nog net goed aan de grond zetten.
De accu gemeten en tot mijn verbazing was het voltage verschil per cel erg verschillend.

2.75 2.70 en 3.50.

Hoe kan er ineens zo'n verschil ontstaan???
De accu is nu weer aan de lading...en de lader melde eerst dat het cellenaantal verkeerd was. Nu wordt er opgeladen......is dit pakket nu kapot of kun je het nog gebruiken.

3,65 volt per cel na een vlucht is toch goed???

Een spanning van 2.75 en 2.70 Volt onbelast gemeten is erg laag. Belast moet dat nog veel lager zijn geweest. De kans dat dit pakket schade heeft opgelopen is wel heel groot.

Was het akkupakket volledig geladen vóór je ging vliegen?

Probeer het accupakket te laden en voer dan en testvlucht uit.

Hallo Bassman

Een lipo kan schade krijgen als de spanning onder 3 volt komt.
Toch heb je kans dat deze lipo nog bruikbaar is als je hem 100% oplaad met een lader met balancer.
Ik heb zelf ook een lipo gesloopt door hem te laden met een goedkope lader zonder balancer.

Ik heb een paar vragen:
1) Waarom laad je de accu niet 100% vol?
Een goede lader slaat af bij ongeveer 4,2 volt en zal geen schade veroorzaken aan de lipo.
Je kan een lipo dus alleen laden met een geschikte lader voor lipo's!
2) Hoe weet je dat je 1750 Mah in de accu stopte?
Heb je een dure computerlader die dit berekende?
Of rekende je zelf met een goedkope lader?
Houd er rekening mee dat bij een accu laden er verlies is.
Een Nicad accu moet je 14 uur laden met 0,1C, je stopt er dan dus 140% in en er blijft 100% over, de rest is verlies (in warmte etc)
Het is duidelijk dat jouw lipo 100% leeg was, als je gevlogen hebt met de timer was hij dus niet vol bij het begin van de vlucht.

Een goede lipo lader is belangrijk, deze kost 30 tot 50 euro voor een simpele op 12 volt en wel tot 300 euro voor een zeer uitgebreide.
Een lipo lader met balancer sorgt ervoor dat je accu goed vol is en een langer leven heeft!

Groeten Willem

Hallo Bassman

Een lipo kan schade krijgen als de spanning onder 3 volt komt.
Toch heb je kans dat deze lipo nog bruikbaar is als je hem 100% oplaad met een lader met balancer.
Ik heb zelf ook een lipo gesloopt door hem te laden met een goedkope lader zonder balancer.

Ik heb een paar vragen:
1) Waarom laad je de accu niet 100% vol?
Een goede lader slaat af bij ongeveer 4,2 volt en zal geen schade veroorzaken aan de lipo.
Je kan een lipo dus alleen laden met een geschikte lader voor lipo's!
2) Hoe weet je dat je 1750 Mah in de accu stopte?
Heb je een dure computerlader die dit berekende?
Of rekende je zelf met een goedkope lader?
Houd er rekening mee dat bij een accu laden er verlies is.
Een Nicad accu moet je 14 uur laden met 0,1C, je stopt er dan dus 140% in en er blijft 100% over, de rest is verlies (in warmte etc)
Het is duidelijk dat jouw lipo 100% leeg was, als je gevlogen hebt met de timer was hij dus niet vol bij het begin van de vlucht.

Een goede lipo lader is belangrijk, deze kost 30 tot 50 euro voor een simpele op 12 volt en wel tot 300 euro voor een zeer uitgebreide.
Een lipo lader met balancer sorgt ervoor dat je accu goed vol is en een langer leven heeft!

Groeten Willem

Ik heb een isl 430-d lader van schulze...deze laat zien hoeveel mah er in gaat.
De accu was 100% vol..........maar ik heb met de heli wat zitten experimenteren met
de afstellingen van de heli. Misschien een minuutje over de timer gevlogen.
Misschien dat het hieraan ligt. De accu is nu weer opgeladen en er ging 2150 mah in. Duidelijk dus te ver ontladen. Ik zal zo eens vliegen of de capaciteit nog genoeg is.

Voor de volledigheid: een lipo beschadigt niet onder de 3 volt (per cel) , dat gebeurt onder de.. eh.. ik geloof 2.4 volt, zoiets in elk geval.

Probleem is alleen dat als je onbelast al 3 volt meet, hij belast wel eens onder die 2.4 kan komen. Daarom beschadigt ie.

Op zich hoeft er met een lipo die op 2.6 volt staat ofzo helemaal niets mis te zijn.. tenzij hij daar gekomen is door 'm op de toppen van z'n kunnen te belasten.

Ik heb net weer 6.30 minuten met het pakket gevlogen en de celspanningen zijn nu
3.66 3,64 3,64 volt.
Lijkt mij wel weer goed zo??

Niet teveel lopen te meten.. deed je accu het zoals je van 'm gewend bent? Mooi! :)

Back