voltcraft b5 lader...voeding nodig

beste mensen,

heb een voltcraft b5 lader aangekocht echter werd bij dit apperaat geen voeding mee geleverd, ik dacht zal wel niet zo`n probleem zijn wat de lader van mijn zender past daar ook in (de stekker)
blijkt dit dus toch probleempjes te geven want hij krijgt te weinig spanning.
op het apparaat staat dat hij 11-18 volt dc.
heeft iemand ervaring met dit apparaat en dus ook met de voeding?
ik kan hem wel met een stekkertje op mijn autoaccu aansluiten dat is dan wel weer positief

het makkelijkst is natuurlijk gewoon de orginele lader bestellen maja die is ook bijna 40 euro lijkt me toch wel anders te moeten kunnen?

bedankt voor de tips alvast.

gr,
stephan

Je kunt elke willekeurige gelijkspanningsvoeding gebruiken, als hij maar binnen het spanningsbereik zit (of kan zitten) en genoeg stroom levert. Ik gebruik zelf een regelbare voeding, maar je zou ook een computervoeding om kunnen bouwen.

Hij kan dus tot 5A laden, maar als jij een accu op 5A gaat laden, gaat je voeding dat niet redden omdat hij maximaal 4.5A mag laden. Als jij een accu op 4A gaat laden, gaat het wel werken. Van Conrad moet je de 'Directe productlink' kopiëren, anders kunnen we het niet zien.

Inderdaad, al is 4.5 amp wat krap, omdat de lader ook nog stroom nodig heeft. Tot 4 ampere gaat met deze voeding wel lukken.

Ding (lader) doet max 50 wat laadvermogen.
Dus een 12volt 5amp adapter = 60 wat.
Dus wat verlies erbij, en je kan exact 50 wat laden.

Dus een 12volt 5 amps voeding en je bent klaar.
Dan geef je iets van een krappe 60wat, terwijl je maar 50 wat kan verstoken.

Een PC voeding recuperen (in mijn geval bvb. v.h. inzamelpunt v.d. gemeente) en enkel nog de 12V naar buiten brengen. Je hebt mogelijk nog een switch nodig om de voeding te activeren (de meeste PC voedingen komen op in standby en hebben en switch nodig om ook de overige regelaars te activeren). Heb je een bijna gratis gestabiliseerde voeding.

Computervoedingen hebben een permanente belasting nodig op 5Volt aansluiting, gloeilamp of weerstand, anders werken ze niet goed. Bovendien zijn er verschillende soorten, met verschillende benodigde belastinge en aansluitingen. Er is een uitgebreide discussie over ombouwen-pc-voedingen .

Laatst bewerkt door een moderator:
Laatst bewerkt door een moderator:
voeding is inmiddels binnen, is toch maar de orginele geworden weet ik ook zeker dat het in een keer goed is.
en nou dat ik het bij hk terug zie is het inderdaad een beetje duur betaalt ja maja nu had ik hem wel binnen 1 dag in huis:)

gr,

Ja da's ook wat waard... ik moet nog maar afwachten hoe lang het duurt...

Ron,

ik heb zelf (ca. 2 jr. geleden) een PC voeding omgebouwd naar een Robbe Ultimate lader voeding en geen enkel probleem ondervonden. PC voedingen hebben - wanneer ze aan zijn - permanent een 5V aan om de PC ON schakelaar te kunnen detecteren. Bij mijn weten zit er ook geen 20W belasting in mijn PC om die 5V stabiel te houden... Maar ik ga nu eerst even het uitgebreide "ombouwen PC voedingen" draadje lezen, misschien zie ik iets over het hoofd (dit draadje loopt wel al heel lang - ik stap wel in rond. ca. 2008)

Computer gebruikt die 5Volt wel, en daarmee is die lijn al altijd belast. Zonder belasting wordt 5Volt niet goed geregeld, en daarmee de andere spanningen ook niet. Vraag me niet precies hoe dat zit, staat ongetwijfeld ergens in dat draadje.
En er zijn meerdere typen voedingen.

Back