Volvo A30G dumper

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 24 aug 2022.

  1. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Om wringen van de besturing te voorkomen, moet de set up aan deze voorwaarden voldoen:
    =de afstand tussen de kogels van hat achterdeel (wat je nu uit alu. gemaakt hebt) moet exact dezelfde maat hebben als de werkende lengte van de dubbele arm op de servo
    en
    =de hartlijn van de 2 achterste kogelkoppen (die hierboven dus) moet in hetzelfde (verticale) vlak liggen als de hartlijn door het draaipunt.
    alleen dan krijg je geen wringing.
    Wat er gaat gebeuren als de bak verdraait in het horizontale scharnierpunt staat dan nog te bezien:
    =de beide stuurstangen zouden horizontaal moeten liggen, en op dezelfde hoogte als het hart van het draaipunt van de centrale as (de kantelbeweging), dus in hetzelfde horizontale vlak. Dat zijn nogal wat eisen, maar moet te verwezenlijken zijn, al moet je die alu hoeklijnen mogelijk opnieuw maken en anders bevestigen.
    Hoop dat je me hebt kunnen volgen.
    Cor
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  2. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Cor heel scherp, die lengte verdraaing van voor- en achterzijde had ik nog niet eens aan gedacht. Tip voor Rolf, google even op RC Umbau bruder Volvo dumper, misschien is iemand je voor geweest.
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2022
  3. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Lolbroek, zoveel filmpjes en bouwverslagen als ik op You Tube en andere kanalen kijk in mijn vooronderzoeken doen maar weinigen denk ik. Het probleem is echter je ziet wel hoe ze het maken echter je leest zelden of en hoe het werkt en voor hoe lang......

    Ik heb verschillende opties van stuurinrichting bekeken. Het werd ook een beetje ingegeven door de geprinte servosteunen die bij de ombouwset van ModellbauJG zaten. De rest mijn eigen ervaring en intuïtie. Overigens zaten de bovengenoemde maten al zeker binnen de toleranties. Het woord exact komt daarbij niet voor.

    De test bij de 24 uurs (-/- 5 uurtjes liggen) is op zich geslaagd. Ik reed daar samen met een aantal andere omgebouwde Blocher MFZ Bruder dumpers en ik denk dat de mijne wat betreft prestaties niet veel minder was. Zeker qua rijden en laadvermogen. OK, de stuuruitslag was echt knudde zo klein. Dat viel daar wel erg op in de kleine bochten. Misschien ook iets gewicht nog in het chassis zelf?

    Dus de stuurinrichting....

    [​IMG]

    Uit elkaar maar weer.

    [​IMG]

    zo zat het dus.

    [​IMG]

    En na even freubelen zit het nu zo.

    [​IMG]

    en dit lijkt ook prima met mijn ene timmermansoog.

    [​IMG]

    Ach, laten we zeggen mooi vlak toch?

    [​IMG]

    De stuuruitslag is nu zo groot dat ik ook de trapjes links en rechts van een trede ontdaan heb en er rond het draaipunt ook nog wat gevijld en gezaagd diende te worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het een brengt het ander weer mee. De uitslag van de servo arm raakt nu de bode van de accu ruimte dus uitsnijden en pas maken. Kabeltjes van de ESC van de kiepcilinders fixeren.

    De eerste testrit hier op de hobbykamer is goed verlopen. Mooi scherp draaien nu zonder jitteren van de servo of klemmen van onderdelen. De servo lijkt beresterk op deze manier. Morgen eens buiten proberen in de tuin en op het grind.

    Verder kreeg ik een opmerking van Arjan, die zelf dumpers gereden heeft, dat de klepbediening bij een dumper meestal met staalkabels was. Die had ik al eerder in gedachten omdat die geprinte stangen niet mooi waren en ook een beetje slecht van pasvorm waren.

    Ik had echter voor afgelopen weekend geen tijd meer en wist niet hoe de kabels te bevestigen zonder knoopje.....

    [​IMG]

    Nu wat bedacht. Kijken of het houd.
     
    ozy, Leon1965, modelbouwer en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Die stuurinrichting lijkt erg netjes zo; alleen........



    met 2 stangen blijf je altijd een probleem houden, omdat 1 ding niet is mee genomen in dit ontwerp, en dat is het feit, dat de afstand door het draaipunt, als de bak recht staat, een vaste maat is; Maar, als je in het terrein zit, dan verdraait de bak ten opzichte van motorunit, waardoor de afstand tussen de servo arm uiteinde en de kogels op het bakframe groter wordt, maar dat kan dus niet, omdat die stang er tussen zit, en een vast maat heeft, dus die stangen willen de afstand tussen de motorunit en de bak kleiner maken, en dat gaat niet.
    De oplossing hiervoor is het toepassen van slechts 1 stang. dan krijg je dit probleem niet. Maar het verdubbelt wel de 'normale' krachten op de enkel servo arm , en de kogel op de bak.
    Ik heb dit ooit eens bekeken allemaal met de bomen transporter van Bruder, die heeft ook knik besturing, en heb toen 1 'control-stang' gebruikt. Dat werkte wel goed, maar om andere reden is dat project nog steeds niet af: je hebt bij dat ding, met ook een kraan er op die kan telescoperen en draaien, en een knijper er aan, heb je wèl erg veel functies voor de RC.

    Maar goed, als je geen problemen hebt in het terrein, dan laat je het zo; wringt het te veel of gaat er iets stuk, dan weet je waarom....
    Cor
     
  5. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Rolf, sorry, wist niet dat je ook net als ik eerst het internet af struint voor tips. De stuurinrichting ziet er zo prima uit, en mooi dat je nu ook een grotere uitslag hebt. Inderdaad blijft er nog één puntje over, het verdraaien van bak en motorunit t.o.v. elkaar in de lengte as. Of rijdt hij nu ook al goed in het terrein?
    Ja dat ken ik, lees je iets moois in Truckmodell, maar kun je uit de foto's niet de info halen hoe ze het gemaakt hebben, soms willen ze het niet uit leggen zodat zij alleen iets bijzonders hebben. Voor mijn artikelen voor Truckmodell krijg ik gelukkig complimenten dat ik wel aan geef hoe ik het gemaakt heb, ik deel de info graag met andere modelbouwers.
     
    Leon1965 vindt dit leuk.
  6. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Ha ha, ik doe niet anders Fred ;-) Daarom heb ik ook zoveel projecten die niet af zijn, teveel ideeën!

    De verdraaiing lijkt geen probleem bij de oude situatie dus nu zal het ook meevallen. Ik heb wel ball rod ends gebruikt. Die vangen ook een beetje op. Daarnaast pendelt het hele achterassen stel ook mee. Ook op schuine helling getest en geen probleem ondervonden. Het zal best een beetje wringen maar voor het echt erg gaat worden zal ie al wel op de kant liggen denk ik. De verdraaiing van motorwagen naar achterzijde is ook minimaal.

    Ik probeer hier en in mijn schrijfsels ook altijd de tegenslagen vast te leggen ter lering ende vermaeck. Dat is juist de kracht van een geschreven verslag tov de snelle fotosessie op socials of een short op You tube. Zie je iemand met een voertuig van boven gefilmd door de keuken rijden..... Ja lekker interessant.
     
    Leon1965 vindt dit leuk.
  7. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Klopt Rolf, dat gevolg van rondstruinen op het Internet heb ik ook. Meer modellen in aanbouw dan 100% af. Is een rc model eigenlijk wel eens echt 100% af???
    Succes verder, Bruder blijft een mooie basis om rc modellen mee te bouwen.
     
  8. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Het verschil tussen de echte dumpers en deze manier is dat de echte twee cilinders hebben die zich in lengte aanpassen. Of hier nog een compensatie in de vorm van een accumulator tussen zit weet ik niet.

    De stangen kunnen zich niet in lengte aanpassen, en wat Cor schrijft, door het draaien verandert de geometrie.

    Als het nu goed werkt zou je het kunnen aankijken, als door ongewenste wringkrachten bijvoorbeeld de servo overmatig slijt of stroom verbruikt, zou je misschien met een zware veer op één van de stangen wat op kunnen vangen.
    Ik kan me sowieso voorstellen dat het omkantelen van de kiepbak tot ongewenste wringing kan leiden, maar dat is met de manier van proefondervindelijk bouwen natuurlijk geen ramp, misschien zelfs alleen maar leerzaam en leuk.
     
  9. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Leuke discussie, hier gaat modelbouwen tov werkelijkheid mank. De Bruder is van kunststof met een laag eigen gewicht. Door de motoren en accu neemt dat wel iets toe, maar een volle bak aarde veranderd het zwaartepunt dusdanig dat ik Rolf aanraad niet teveel op schuine hellingen te rijden. Anders moet de RC brandweer hem steeds komen redden.Kijk maar eens op Youtube hoeveel RC kippers zijwaarts omvallen bij het lossen......

    Overigens, als de servo en de bevestiging van de aangrijppunten ook in de lengterichting kunnen bewegen is die uitdaging ook opgelost. Alleen nog wel even realiseren in de vaste gegevens van de Bruder dumper.
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2022
  10. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Lachen!!! Leuk dit probleemoplossend denken maar volledig niet noodzakelijk..... Ik ben hierin de domste nog wel want ik heb dat ding voor mijn neus staan......

    Gisteren in de tuin tijdens het rijden met de enkele servo en beetje crossen door de sedumborder zag ik het licht....

    [​IMG]

    Kijk nou eens waar de stuurstangen vastzitten..... Die zitten nog aan de motorwagen en het draaipunt erachter. De stuurstangen blijven ten alle tijde vlak tov de servo en vormen dus een 2D parallellogram of hoe dat heet. Ze bewegen in een plat vlak!!

    We gaan weer over tot de orde van de dag ;)

    Overigens Fred hebben jullie al zo zwaar materieel om een volle dumper te bergen? Maar inderdaad valt het gewicht wel mee. Met een volle bak zand was ie op de weegschaal bij Noord Holland Infra iets meer dan 5 kg als ik het me goed herinner.
     
    ozy en Helicor vinden dit leuk.
  11. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Dumper eerst leegmaken, en dan om lieren, gaat wel lukken. Maar eerst de chauffeur redden.
     
  12. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    4935 gram heb ik op de foto staan! Net geen 5 kilo, maar wellicht dat je later nog wat meer in de bak heb gehad:banana:

    Heb je hem ook leeg op de weegschaal gehad?
     
  13. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Lijkt wel of Bruder er over nagedacht heeft :D
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  14. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Nee, dat niet. Vind ik eerlijk gezegd ook niet zo spannend op dit moment. Zo zwaar als nodig maar zo licht mogelijk is het devies. Denk dat ik nog iets gewicht in het chassis wil krijgen. Dan zal ik eens echt wegen.

    Ja Fred, die Bruder jongens zijn niet dom. We kunnen dat volgens jaar in Dortmund wel eens in scene zetten....
     
  15. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Om nog even de zaak te visualiseren....

    [​IMG]

    Niets geen beweging in de stuurstangen ;)

    Dan nog een beetje optische tuning. Ik zag in Nieuwveen wat dumpers met houten schotten rondrijden. Vond ik wel stoer. Echter de meesten waren best hoog en bedoeld om meer lading te kunnen meenemen. Met een chassis van Blocher van tegen de 7 kilo kan dat ook wel. Dat van mij weegt niet de helft. Dus heb ik het als lakbescherming zeg maar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    eikenhout, dat dan weer wel!

    Dan de cilinders/actuators. Mooi alu is niet lelijk maar wilde toch even kijken hoe een andere kleur, zwart in this case, zou lijken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een te hoog Vitesse gehalte misschien? Maar de dumper krijgt ook nog een andere kleur in de toekomst. En het is niet gespoten hoor. Heel modern gewrapped.

    Dan tot slot de spiegels even inkleuren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gaan we hem dit weekend maar weer eens aan het werk zetten!
     
    ozy, bvdh, Catwoman en 5 anderen vinden dit leuk.
  16. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Hij heeft het afgelopen weekend weer prima gedaan. Alleen is in Hengelo de baan zo groot dat de snelheid op schaal wel een beetje lijkt op is mijn accu soms leeg.... Maar geen haast.

    Wel weer een dingetje gevonden. De klep is erg licht want alleen geprint. Nu met staaldraad in plaats van stangen is er geen geforceerde sluiting. Dat moeten we even helpen. Als er een beetje zand zit dan blijft ie een beetje open staan....

    [​IMG]

    kijken of dit afdoende is... Zondag a.s. mag ie al weer rijden.
     
    ozy, bvdh, Catwoman en 5 anderen vinden dit leuk.
  17. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    De dumper is nog steeds een favorietje bij mij. Hij doet het prima en ik kan niet wachten om hem in het voorjaar verder op te bouwen en te spuiten.

    Er was nog wel een klusje. Ik had bij het dremelen van het achterchassis iets te veel weggehaald bij de voorste as. Daardoor kon het geheel om de lengte as te veel kantelen en hing ie vervaarlijk scheef. Ik had daar al wel een stukje styreen ingelijmd maar dankzij Paul heb ik nu een nieuw achterchassis en dat komt er nu vast in.

    [​IMG]

    Links het oude en rechts het nieuwe chassis.

    [​IMG]

    Verschillen zijn subtiel maar aanwezig.

    [​IMG]

    Ook meteen de stang ingekort en de glimmende delen een beetje verf gegeven.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook de blauwe rodends.

    [​IMG]

    Weer een stapje verder dus.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Als finishing touch nog een Randal leuchte erop.

    [​IMG]

    En zaterdag weer vol laten scheppen.
     
    raoul00123, ozy, Roelof_l en 10 anderen vinden dit leuk.
  18. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Inmiddels heeft deze ook al weer een evenementje gereden en ik wilde er een stapje mee maken. OK, eigenlijk wilde ik dat pas later deze winter doen maar zocht een klusje om wat rustig van te worden en waar niet zoveel fout kon gaan......

    Denk, ga eens een lichtje opsteken. Dit wil ik dan gaan regelen met een CTI PS4a module.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dus aan het bakken en braden. Geen gekke dingen. Gewoon rijlicht of dimlicht zo je wilt en groot licht of werklicht...... De panieklamp zat er al op.

    [​IMG]

    Dit is de daklamp voor boven de cabine. Lekker vol gepropt met plastidip. Zitten de leds vast en geven geen licht waar het niet hoort.

    [​IMG]

    Zo dus zonder de plastidip...

    [​IMG]

    En zo met...Fijn spul en het blikje dat ik heb is al minstens 7 jaar oud maar het spul werkt nog steeds.

    [​IMG]

    Tja, en dan kun je de boel weer uit elkaar trekken. Dit bedoel ik nou. Lullo nummer 1 zet 12 volt op de daklampjes. Goh, waarom doen ze het nu niet? Nog eens kijken... Snap er niets van ....LULLO! Er zaten nog geen weerstanden tussen want die wilde je toch in de cabine eraan zetten....... Zucht, diepe zucht......

    [​IMG]

    Maar weer opnieuw dan toch maar?

    [​IMG]

    En weer vol met plastidip en meteen de weerstanden er maar aan gesoldeerd..... Iets met ezel en steen?

    [​IMG]

    En tijdens het wachten op het aandrogen van de plastidip ook de cabine van blauwe verlichting voorzien. Ik had dat gezien op de 24 uurs in de kas en het leek me wel leuk dat ook te doen.

    Nou, we gaan het weer zien.
     
    ozy, raoul00123, Catwoman en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    Geen gekke dingen schrijf je rolf , maar ik begin er al niet eens aan. En ik vindt het toch echt een toegevoegde waarde de verlichting. Dus petje af , intrieur verlichting is ook gaaf

    Mvg bertus
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  20. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Er ontbrak bij de Volvo A30G nog wel wat natuurlijk.....

    Er ontbreken nog zoveel dingen maar bij verlichting voor en rijden in het donker hoort ook...

    [​IMG]

    Juist, lampen achter. Was toch al met de Fendt bezig dus dacht kom op..... Dit ging wat sneller dus een uurtje of wat.... Er zitten al neppertjes op dus sticker eraf, 3 mm gaatjes en een ledje erdoor. Niet te moeilijk doen. Heb nog wel even gekeken naar passende verlichting in de bakjes maar niets gevonden.

    [​IMG]

    Ook hier weer wat plastidip smeren tegen het terugschijnen.

    [​IMG]

    Nog een styreen kapje erop en tussendoor steeds testen testen testen en dan is zo'n labvoeding echt goud waard.

    [​IMG]

    De draadjes naar voren trekken en onderweg nog stekkertjes plaatsen voor als het apparaat nog een keer uit elkaar moet.

    [​IMG]

    Check, niets meer aan doen ;-)
     
    ozy, Hans2020, Truckie en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina