Volvo F 16 met kraan

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door bvdh, 9 jan 2010.

  1. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    he he eh he een update

    ben begonnen met de chachie balken ,deze gezaagt uit een alu koker 20x20mm en doordemidden gezaagt . de travers of dwarsbalken er tussen gemaakt.
    de twee wedico stuurassen gemonteerd en de wedico achter as en de laatste vaste achter as gemonteerdt

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    stuur geleiding
    [​IMG]

    het idee van een lift as:confused:;)

    [​IMG]


    spoor verbreders van een waterleiding dopje gemaakt

    [​IMG]


    mvg bertus
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Bertus,

    Nou je bent mooi opgeschoten zeg !

    Heb jij de kokerblaken doorgezaagd met een lintzaag ??, de chassisbalken zien er mooi strak uit hoor, maar wel veel werk zeg !!
    Maar waarom heb je geen kant en klare U profielen gekocht ??


    Ook de sleepas ziet er mooi uit, beter dan de Wedico sleepas !

    Nou ik ben benieuwd naar het eindresultaat !!

    Succes met de verdere bouw !!
     
  3. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    hoi piet

    ik ben werkplaats timmerman dus is voor mij net zo makkelijk om bij de bouwmarkt een alu koker tehalen en zelf te bewerken

    ik heb de alu koker doorgezaagt met een cirkelzaag met fijn zaag blad
    en daar na door een schuurmachine gedaan die hem op dikte schuurt

    of het nouw echt makkelijker is denk ik niet
    maar ja je prutst wat zo af en toe;)

    mvg bertus
     
  4. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    Hoi Bertus,

    Ik zie dat ik niet de enige ben die op het idee kwam om koker door te zagen.
    Goedkoop en mooi.

    @Piet
    Kopen kan ook, maar dit is goedkoper en de chassisbalken die je koopt zijn van 2mm dik materiaal en deze is 1,5mm dik, dat ziet er natuurgetrouwer uit.

    Ik heb ze doorgezaagd op de tafelcirkelzaag, wel een houtlatje in de koker gestopt tegen het happen.

    4mtr chassisbalk voor €4,50

    De liftas is ook mooi, een ouderwetse boogielift, als je de as lift komt de hele achterkant omhoog, en als je hem zwaar belaad, zakt die weer op twee assen.
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2010
  5. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    alfer u-profielen zijn er in 1/1,5/2 mm dikte leverbaar,
    hornbach daar heb ik heel wat vandaan gehaald,ook kunstof profielen,
    mvg markioo
     
  6. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Zo zie je ze inderdaad niet veel meer, een echte "ouderwetse" Boogie-lift. :thumbsup:
    Zie hier meestal de simpele oplossingen voorbij komen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  7. GTRulez

    GTRulez

    Lid geworden:
    17 nov 2007
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Warmond, Zuid-Holland
    heey dat is leuk, die foto van die Terberg Manitex heb ik nog gemaakt in Den Haag :p
    als je meer foto's wilt hebben moet je het ff melden heb nog de map met originele foto's op de PC.

    de mast is inmiddels van een oranje verflaagje voorzien ;) zelf rijd ik nu min of meer vast rond op KR14, ook een Manitex alleen dan met 30 ipv 37m hoofdmast en op 3 assen. een FM1350 380 dus. op de foto is een FM2000 440, dat is trouwens KR 59

    KR14
    [​IMG]

    [​IMG]

    trouwens we hebben ook nog een oudje rond rijden hoor! das de KR987, met FL cabine...toen werden ook al manitexjes gebouwd, in de omgeving van katwijk rijd ergens ook nog een groene rond. ik heb er een tijdje geleden ook eentje gespot in Peinemann kleuren.
    laatst nog een berging mee gedaan samen met een 100T Grove en en 55T Grove.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groeten, Jim ;)

    edit: owjah dit is een van de weinige pagina's die echt over de manitex gaat staan nog wat foto's bij van manitexjes met de F cabine
    http://www.ucmholland.nl/?page=2&lang=nl#

    hier wat foto's van andere Manitexjes
    http://www.cranepictures.net/nl/list.asp?builderid=38&sort=last&page=1
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2010
  8. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    Zo zie je ze inderdaad niet veel meer, een echte "ouderwetse" Boogie-lift. :thumbsup:
    Zie hier meestal de simpele oplossingen voorbij komen


    o adam is dat zoo ik heb eigenlijk zomaar wat gemaakt en het werkt wel prima;)


    GTRulez bedankt voor de internetsite s en ja fotos zijn altijd welcome:p

    mvg bertus
     
  9. GTRulez

    GTRulez

    Lid geworden:
    17 nov 2007
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Warmond, Zuid-Holland
    ookwel leuke fototjes, kr14 naast die oude van mn collega :p

    dit was tijdens het opbouwen van de Mack en Speciaal Transportdag afgelopen jaar.
    toen reed ik de 987, de 14 was toen nog van een collega, die heeft de week erop een nieuwe 4 assige manitex gekregen, ik kwam zodoende op de 14, is dus mn allereerste "eigen" kraan.
    [​IMG]
    [​IMG]
    hier zie je het chassis van de nieuwe Manitex voordat ie nog opgebouwd werd. ernaast zie je de reden waarom de 59 een gele mast had...de vorige was namelijk afgebroken bij de draaikransbouten en op de cabine gevallen. chassis was nog niet totall loss dus hebben ze m weer opnieuw opgebouwd.
    [​IMG]
    vandaar dat de 59 ook een volvo grille heeft...is compleet nieuwe cabine op gekomen
    [​IMG]
    Goodyear omnitrac 445/65/22.5
    [​IMG]
    dek met op diverse plaatsen gaten voor rongpalen
    [​IMG]
    frame van de kraan
    [​IMG]
    hydraulische tank zit tussen de 2 voorste assen in, aan de andere kant zit de dieseltank (die zo gevormd is dat de stempelpoot ertussen komt te zitten)
    [​IMG]
    achterste assen
    [​IMG]
    kont:p
    [​IMG]
    de balk met gaten aan de achterkant is onderdeel van de torsie box die op het chassis word geplaatst, dit zorgt voor extra stijfheid in het chassis. anders zou het teveel torderen tijdens het draaien met de kraan.
    [​IMG]
    nog foto van de achterkant
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    hier kan je de dieseltank zien zitten die echt om de stempelpoot heen loopt
    [​IMG]
     
  10. GTRulez

    GTRulez

    Lid geworden:
    17 nov 2007
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Warmond, Zuid-Holland
    foutje dubbel
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2010
  11. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    hee GTRulez

    mooie foto s zo duidelijk kan ik ze nergens vinden;)bedankt.
    mooi jobie heb jij en een mooie truck succes met je werk en hou hem recht??:p;)

    het idee van vedere bouw van de truck is :
    -eerst nog even stuuring afmaken
    -daarna de cabine plaaten en verbouwen van de 1 serie naar de 2 serie(volvo f12 wedico)
    -poten opbouw
    -bak opbouw en als laatste de giek

    dit zijn eenbeetje de grove lijnen

    mvg bertus
     
  12. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    Hoi GTRulez,

    Mooi foto's, lekker duidelijk. Weet jij vast wel, hoe lang word Manitex al geleverd in Nederland?

    @Bertus

    Als ik jou was zou ik een keer afspreken om langs te gaan, een superkans om aan alle mogelijke info te komen. En hij is nog enthousiast ook;)
     
  13. GTRulez

    GTRulez

    Lid geworden:
    17 nov 2007
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Warmond, Zuid-Holland
    mocht je de foto's op originele grootte willen hebben dan moet je ff een pm sturen, meeste van de 59 heb ik nog in maatje 3872 X 2592 pixels. maarjah daar word het forum zo traag van he.

    mocht je ergens nog detail foto's van een onderdeel ofzo willen hebben, ik kan het evt voor je maken ;)

    mooie plannen heb je in ieder geval! ik blijf dit project zeker volgen, ik ben benieuwd wat er uit komt rollen.

    owjah nog een paar dingetjes:
    de bok waar de mast op ligt tijdens transport is ook uitneembaar ala de rongpaaltjes. 2 gaten aan het eind van de torsiebox waar de bok in gestoken word.

    op deze manier kan je bijvoorbeeld een keet of container achterop plaatsen en verrijden over een bouwplaats. enige waar je dan rekening mee moet houden is dat je mast een niet horizontaal gelegd kan worden (daar staat immer de container in de weg) en je dus niet onder de meeste bruggetjes door komt.
    heb wel een paar klussies gehad dat ik gewoon een paar containers uit moeilijk begaanbare plekken moest vissen. door de 6x6 of 8x8 met dwars en lengte sperren kom je verder als de meeste containerwagens.

    nog zon voordeel van de manitex is bijvoorbeeld dat je kraan binnen de wagen blijft. en je geen uitstekend ballast hebt. een manitex gebruikt zijn eigen gewicht voor stabiliteit, dit kun je nog vergroten door lasten op het dek te plaatsen, de kraan heeft daarom ook een extra tabel voor als er 2,5t ballast op het dek ligt. sommige hebben het standaard op het dek liggen, de 14 waar ik op zit iig niet. 59 weer wel etc.

    leuke job is het idd, elke dag weer een nieuwe uitdaging, geen dag is hetzelfde op een kraan.
    afgelopen week nog geslaagd voor mobiele torenkraan. binnenkort zal ik wel eens met een spierings op pad gaan denk ik.

    Edit @ Trilliwilli: dat zou ik eens na moeten vragen, als ik de kentekens controleer van een paar oudere manitexen zie ik dat de eerste rond 1996 zijn gebouwd. dat is iig de oudste die ik nog kon vinden en staat op cranepictures.net (die van Nijdam komt iig uit 1996) die oude van ons (987) komt uit 1997, die van peinemann ook. de oudste hebben meestal ook geen slaapcabine.
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2010
  14. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    kijk kijk

    alles kom aan op een prezeteer baadtje:p
    en allemaal nutige tips waarvoor nogmaals mijn dank;)GTRulez

    mvg bertus
     
  15. GTRulez

    GTRulez

    Lid geworden:
    17 nov 2007
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Warmond, Zuid-Holland
    evt als je dat wilt hoor, kan ik meschien ff regelen dat je bijv in het weekend op een zaterdag of een zondag een kijkje kan komen nemen, kraan ff op de zaak opstellen enzo. kan je m eens goed in het echt bekijken.

    moet wel ff in overleg gebeuren, maar zal denk ik niet zon probleem zijn.
     
  16. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    hee GTRulez

    bedankt voor dat aanbod ben nu even druk maar als het nodig is hoop ik later als nog op je aanbod in te gaan

    alvat bedankt

    mvg bertus
     
  17. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    hallo allemaal

    een kleine vordering
    de zelfgemaake stuuring
    [​IMG]

    mvg bertus
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Deckers

    Deckers

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    326
    ziet er mooi uit!!!!
     
  19. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    Hoi Bertus,

    Ziet er mooi uit, net als in het echt.

    Waar komt jouw servo te zitten en komt die op het stangenstelsel te zitten of op de stuuras aan de andere kant?
     
  20. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    hoi William

    de servo komt te zitten waar de voorste (messing) dwarsbalk zit,en gaat dan rechtstreeks naar de voorste stuuras.

    gr bertus
     

Deel Deze Pagina