Volvo F12 met huif-opbouw + aanhanger

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door marten77, 13 aug 2008.

  1. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.254
    Locatie:
    Den Haag
    Gister kreeg ik het onderdeel wat ik nog miste aan de Volvo cabine binnen.
    Had dit gelukkig kunnen bestellen bij Hobma.

    En aangezien ik op dit moment nog aan het wachten ben op mijn test-printjes...
    Ben ik er alvast mee begonnen.

    De Volvo FH12 van tamiya, die moet nog even wachten.
    Dit i.v.m diverse proefritten ;)

    Hier de foto's van de Volvo F12, in de staat waar die zich nu in bevind:

    De complete combi...
    [​IMG]

    Enkelt de truck...
    [​IMG]

    Enkelt de aanhanger...
    [​IMG]

    Hier zie je de naloop stuuras...
    [​IMG]

    Er zijn nog genoeg dingen te doen....

    Waaronder de:
    Spatborden op de aanhanger,
    Aanhanger koppeling op de truck,
    Stuurservo's, koppeling-servo en de schakelservo,
    Motor moet ik nog aanpassen, om te kunnen bevestigen,
    Complete electronica,
    Diverse details zoals dieseltanks, opbergkast, uitlaad.

    Wordt vervolgd...
     
  2. jordi

    jordi

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    716
    Locatie:
    nieuwveen
    wel beter dat je de cabine kompleet heb kunnen maken!
    bij dit type volvo moet ik steeds denken aan de volvo waar mijn pa vroeger mee heeft gereden. was een afwisseling op de mercedes SK-serie. goede afwisseling!

    wel leuk dat er een naloop-stuuras onder zit! ken ik ergens van! ook liftbaar maken?

    verder is het een leuke combi! ken je tenminste ff laten zien wat je kunt met docken van de henger!

    ben benieuwd hoe deze volvo er uit ziet wanneer hij afgeleverd word! haha succes ermee.
     
  3. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.254
    Locatie:
    Den Haag
    Hey Jordi,

    Tja het is inderdaad een oude type Volvo ;)
    Zal dan zeker wel een bekende zijn voor je Pa :)

    Die naloop-stuuras wil ik zeker gaan proberen, om hem te kunnen liften...
    Heb hier wel al ideeén over.

    Omdat ik het wel als dragende as wil laten functioneren, zal ik er een sterke lift-systeem voor moeten maken.
    Dit zal een spindel-aandrijving worden, die maar een korte weg hoeft af te leggen. (1cm)

    Een servo heeft naar mijn mening niet voldoende (blijvende)kracht.
    Tuurlijk zijn er krachtige servo's te verkrijgen, maar vooral de blijvende kracht, kost teveel stroom en kan storring veroorzaken !

    Om de vering te laten werken zodra de as is gezakt...
    daarvoor zal er een dun staaldraadje tussen gaan komen.
    Zodoende blijft de veerweg flexible :)

    En het zal zeker even wennen zijn, qua rijden...
    vooral in zijn achteruit :fadein:
     
  4. Marko

    Marko

    Lid geworden:
    21 nov 2007
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Maassluis
    Dat ziet er al leuk uit. Ik had alleen nog maar je bak met huif gezien maar dit is super.
     
  5. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.254
    Locatie:
    Den Haag
    Hey Marko,

    Thanks, voor je reactie...

    Ja dat klopt inderdaad...
    Toen was de Volvo cabine nog niet compleet.

    En bij toeval ging ik samen met Jordi, naar Hobma en zodoende het onderdeel besteld.
    Met dit als voorlopige resultaat :)
     
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    9.202
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Marten,

    Helemaal goed, een VOLVO !!!!

    Dat ziet er mooi uit, deze combinatie !

    Wel even een opmerking van een Volvo kenner, ja, ja, ik zeg het zelf, een Volvo kenner, hahahahaha.
    In de jaren 70 en 80 waren er nog geen meesturende liftassen, dit waren allemaal vaste liftassen/pendelassen
    Pas in de jaren 90 kwamen de eerste meesturende achterassen, al dan wel of niet liftend !!
    Dus Marten, als je dit gaat maken is het niet origineel !!
    Niet dat dit erg is hoor, ik maak ook wel dingen die niet origineel zijn in de 1:1
    Het is ook maar een opmerking hoor, waar je niets mee hoeft te doen !!!

    Ik ben wel erg benieuwd hoe het gaat worden !!

    Succes met de (ver)bouw !!!
     
  7. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.254
    Locatie:
    Den Haag
    Beste Piet,

    Bedankt voor je reactie.

    Dat het niet origineel is, vind ik niet zo erg...
    De reden dat ik dit toepas, is meer voor de wendbaarheid qua stuurgedrag.
    Zeker op een club-truckbaan, maar dat zal wel bekend zijn dat daar de meeste bochten vrij scherp zijn...

    En het is natuurlijk leuker om dit goed werkend te krijgen :)
     
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    9.202
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Marten,

    Gewoon door het gras rijden, hahahaha, doe ik ook met mijn 5 assige MB Actros, want die heeft een draaicirkel van een Boeing 747 !!
     
  9. scania_streamline

    scania_streamline

    Lid geworden:
    5 feb 2007
    Berichten:
    66
    Locatie:
    groesbeek
    volvo f12

    `hey marten

    ja het is wat de modelbouw he.
    voor die stuuras
    wil je een spindel voor maken.
    als je gewoon een klein motortje neemt.
    en dan een overbrenging neemt
    de spindel op de stuuras.
    daaraan bevstig je het tandwiel
    en op het motortje een klein tandwiel.
    dan loopt het soepel ;)
    maar dat weet je zelf natuurlijk ook haha
    de combi ziet er wel nice uit voor de rest :)
    kijken wat je er van maakt:)

    grt jens.
     
  10. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.254
    Locatie:
    Den Haag
    Hey Jens,

    Bedankt voor je reactie.

    Op onderstaande tekening zie je hoe ik het in gedachte heb:

    [​IMG]

    Alle cijfers op de tekening zijn de stuknummer...

    nr. 1 is het blok wat 15mm max kan verschuifen door de spindel(nr. 6);
    nr. 2 is van rechthoekig alu en is 40x20x2mm
    nr. 3 is de montageplaat voor de motor (motor is 16mm in doorsnee)
    nr. 4 is een plaatje van 5mm dik met een kogellager incl. een flens,
    nr. 5 is hetzelfde als 4 enkelt met een normale kogellager,
    nr. 6 is één as van 10mm waar het M4 draadend op wordt gemaakt/gedraaid,
    nr. 7 is een axiale lager.

    De maximale afmetingen zijn, 55mm lang zonder motor en 90mm met motor...
    de breedte is 50mm en de hoogte is 20mm.

    Op het blok steekt aan weerszijde een deel uit, daarop zal een oog komen met het dunne staaldraad.
    Via een begeleidingsblok, zal het naar de lift-as worden geleid.
    De assen van een wedico truck kunnen max maar 10mm omhoog...
    Vandaar dat het blok maar 15mm hoeft te verschuiven.
    Er zullen ook eindstops opkomen, via 2 micro-schakelaars en 2 diodes.

    Doordat het een hoogte heeft van 20mm, kan ik het op de Volvo tussen het chassis en de bak kwijt.

    Als dit goed bevalt, dan zal ik het waarscheinlijk voor meerdere trucks gaan toepassen :zon:
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2008
  11. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.254
    Locatie:
    Den Haag
    Hopelijk volgende week even de tijd, om hem rijdbaar te maken...
    Aangezien ik deze truck wil gaan gebruiken, als testwagen voor mijn ESC en andere tests :)
    Waaronder de USM-RC compleet aansluiten en zien wat ik dan nog mis.

    De liftbare as, is voor latere zorg...
     
  12. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    Hoogeveen
    Yesssssssss weer een echte combi, er zijn zelfs nog mensen die er mee kunnen rijden
     
  13. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.254
    Locatie:
    Den Haag
    Hoi Schots en Scheef,

    Of ik ermee kan (achteruit)rijden, is nog in afwachting ;-)
    Gisteren enkelt met de motorwagen test gereden, met de nieuwe regelaar.
    Heb binnen niet zoveel ruimte, om met de hele combi te gaan rijden.

    1e rij-indruk was prima.
    Heb nu even de naloop-stuuras verwijdert, daar ik er nog geen servo voor heb liggen.
    Al zullen de rij-eigenschappen nu hetzelfde zijn...
    Lekker kort door de bocht als motorwagen zijnde :) en is hierdoor erg wendbaar.

    Ook de regelaar voldoet prima, als standaard regelaar.
    Nu nog in combi met het geluid erbij...
     
  14. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.254
    Locatie:
    Den Haag
    Inmiddels zijn alle standaard grauwe grijze velgen van de aanhanger, vervangen door chromen velgen.
    (Alwin, thanks daarvoor ;-) )

    Nu enkelt even wachten op de nieuwe 12V accu en dan maar eens compleet ermee op pad gaan.
    Dit zal vermoedelijk begin 2009 gaan gebeuren.
    (alles moet nu ingepakt gaan worden, voor de verhuizing)
     
  15. Jurgen

    Jurgen

    Lid geworden:
    28 jul 2006
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Overloon
    Hoi Marten,

    Het achteruit rijden kost in het begin gewoon wat oefening.

    ALs je maar zorgt dat je zeer langzaam kan rijden.
    Ga je hier ook die aangepaste motoren van Carl toepassen?

    IK hebdeze ook in mijn combi zitten in combinatie met een drie versnellingsbak, en ben hier zeer te vreden over.

    Succes met de bouw
     
  16. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.254
    Locatie:
    Den Haag
    Hoi Jurgen,

    Welkom hier op het forum ;-)

    Ja, ik maak inderdaad gebruik van die motoren van Carl, in combi met een 3-bak.
    Ben daar ook erg tevreden mee en dadelijk zeker in combi met mijn DIY regelaar.
    Deze heeft een zeer fijne regeling, ten opzichte van een normale regelaar.

    En ja, het manufreren zal zeker oefenen zijn... (zonder toeschouwers :) )
     
  17. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.254
    Locatie:
    Den Haag
    Hallo Allemaal,

    Ook hier weer eens een update van :)

    Daar ik eerst een andere opstelling had gepland voor die sturende lift-as...
    Is dat nu omgezet naar een normale servo aansturing.

    Dit heb ik vandaag ingebouwd en getest.
    Zie hier de opname ervan:


    In de opname is nu ook goed het stroomverbruik te zien.

    Ik maak nu gebruik van die aparte servo-slow controller.
    Deze werkt nu via de Multi-Switch.
    Uiteindelijk gaat hier die controller in komen, die direct met de zender te bedienen is.

    Wordt vervolgt...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. erik v8

    erik v8 Guest

    hee maarten

    das zeker een mooie lift/stuuras.
    ziet er goed uit man.

    groetjes erik:cool:
     
  19. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.254
    Locatie:
    Den Haag
    Hoi Erik,

    Ik ben er ook zeker erg tevreden over.
    Het was even de vraag qua ruimte, maar dat was achteraf geen probleem :)
     
  20. erik v8

    erik v8 Guest

    hee

    das mooi,gelukkig geen ruimte gebrek.

    groetjes erik:cool:
     

Deel Deze Pagina