Volvo F12.

• Topicstarter Topicstarter Jeroen30
  • Startdatum Startdatum
J

Jeroen30

Guest
Hallo beste forumleden,

Ik had me al reeds voorgesteld op het forum, dit was echter in de rc auto's (nitro en elektro)
Ik ben Jeroen, 30 jaar en woonachtig in het hoge noorden.
Via mijn oom ben ik in aanraking gekomen met de rc-trucks. Hij heeft een 1:24 italerie Volvo Fh 12(statische bouw) omgebouwd tot rc truck.

Door hier op het subforum van de rc-trucks te kijken is het er alleen maar erger door geworden. Helemaal door de diverse bouwverslagen van de "oude rotten" in het vak.

Nu heb ik via mijn oom ook een bouwtekening gekregen van een oud type volvo 12 in de schaal 1:16. De tekening zelf is 1:1. Dit houdt dus in dat ik gelijk alle maatvoeringen heb voor het chassis en diverse andere zaken zoals vering, ophanging en schotel.

Bij deze tekening zit een boek met een compleet bouwverslag. Het boek is van MTB. Een oud duits vakboek over Rc truckmodellen.

Momenteel ben ik alles aan het tekenen om goed door te krijgen hoe alles in elkaar steekt. Tevens kan ik deze tekeningen op A4 formaat erbij houden als referentie.

De modificaties die ik zelf ga aanbrengen zullen van klein tot groot zijn.
Zo zal ik de enkele achteras gaan vervangen voor een dubbel as achter. Deze beide assen zullen aangedreven worden met een differentieel. De ophanging zal geschieden door een pendelas.

Alle onderdelen die ik zelf kan maken ga ik zelf maken. Helaas beschik ik niet over een freesbank. Echter de zaag en de vijl zullen hiervoor een uitkomst brengen. Wel heb ik de beschikking over een draaibank, hier moeten nog wel nieuwe(andere) beitels ingekocht worden.

Ook zal ik de cabine zelf gaan maken. Dit gaat gebeuren uit ABS kunststof platen van 2mm dikte. Ik vind de gekochte cabines wel veel mooier (nieuwer) maar ze zijn mij op dit moment nog te duur. Tenzij ik natuurlijk tegen een koopje aanloop hier op het forum of elders.

Ik zal hier een bouwverslag gaan bijhouden van de vorderingen.

Vanmiddag ga ik kijken naar profielen voor het chassis. Ik ben er nog niet uit of ik geanodiseerd aluminium of Messing ga gebruiken.

groetjes

JEroen

EDIT: Topic titel aangepast.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Jeroen,

Welkom bij deze ploeg. Wat voor Volvo ga je nu precies bouwen?! Er staat namelijk volvo 12.... je hebt de FH en de F natuurlijk.
Je woont in het hoge noorden, hoe hoog is hoog?! We hebben binnenkort (22 augustus) namelijk een meeting in oudega (bij Drachten). Zie anders topic ietsje naar beneden. Kan je altijd langskomen om trucks in actie te zien. (en misschien wordt er ook nog wat verkocht...)
Hoop veel foto's te zien.

greeZz Sjon

Hoi Jeroen,

Welkom bij deze ploeg. Wat voor Volvo ga je nu precies bouwen?! Er staat namelijk volvo 12.... je hebt de FH en de F natuurlijk.
Je woont in het hoge noorden, hoe hoog is hoog?! We hebben binnenkort (22 augustus) namelijk een meeting in oudega (bij Drachten). Zie anders topic ietsje naar beneden. Kan je altijd langskomen om trucks in actie te zien. (en misschien wordt er ook nog wat verkocht...)
Hoop veel foto's te zien.

greeZz Sjon

Ik moet even kijken of ik dan tijd heb ivm de wisseldienst van mijn vrouw. Denk dat mijn oom dat ook wel leuk zal vinden.

Dit is iig de volvo.. Volgens mij is het een oude F12 uit de jaren 80.
Foto-F3OWD7OP.jpg

hallo
kijk eens bij bruder,dat zijn modellen 1:16 en hebben ook zo n volvo gehad,
misschien op een marktplaats als speelgoed nu te koop,
scheelt een cabine maken,
het is een model dat toen voor 20/30 gulden weg ging,
zoals nu de bruder mercedes/man 20 euries,
succes en welkom bij de truckertjes,
mvg markioo

Hallo Jeroen,

WELKOM OP HET MODELBOUW FORUM !!!

Helemaal goed dat je een Volvo F12 gaat bouwen !!!

Want met al dat Scania geweld op dit forum, komt Volvo er een beetje bekaaid af !!

We zien de bouw van de VOLVO F12 met belangstelling tegemoet.

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties.

Ik heb gelijk even een paar vragen omtrent het materiaal dat ik wil gaan gebruiken voor het chassis.

Ik heb gisteren gekeken voor kant en klare u-profielen van messing en van aluminium, tevens heb ik gezocht naar messing platen. De laatste heb ik in de gewone ijzerwaren winkel niet kunnen vinden. Wel heb ik enkele U-profielen gevonden in aluminium en messing.

Nu wordt er op de tekeningen gesproken om de chassis-balken van 2mm profielen te maken. Ik heb gisteren wel profielen gevonden van 2mm, maar vindt deze wel erg grof. D.w.z. dat ik de overgang van de chassisbalk naar de travers te groot vindt. Dus hier komt de vraag..

Welke dikte messing/aluminium gebruiken de andere truckbouwers voor hun chassisbalken?

En waar moet ik in een later stadium het messing mee behandelen.? (primer?)

@piet. De keuze dat ik deze volvo wil ga maken is omdat het een nostalgische volvo is. Plus het feit dat ik hier een compleet bouwplan voor heb maakte de keuze wel makkelijker.

@markioo. Ik heb idd ook naar het Bruder speelgoed gekeken. Ik weet niet zo zeer of dit een Volvo F12 is. Het moet nl. wel de F12 worden.

Laatst bewerkt door een moderator:
2mm is wel betrekkelijk gangbaar want je zult vlees moeten hebben om er draad in te kunnen tappen.

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties.

Ik heb gelijk even een paar vragen omtrent het materiaal dat ik wil gaan gebruiken voor het chassis.

Ik heb gisteren gekeken voor kant en klare u-profielen van messing en van aluminium, tevens heb ik gezocht naar messing platen. De laatste heb ik in de gewone ijzerwaren winkel niet kunnen vinden. Wel heb ik enkele U-profielen gevonden in aluminium en messing.

Nu wordt er op de tekeningen gesproken om de chassis-balken van 2mm profielen te maken. Ik heb gisteren wel profielen gevonden van 2mm, maar vindt deze wel erg grof. D.w.z. dat ik de overgang van de chassisbalk naar de travers te groot vindt. Dus hier komt de vraag..

Welke dikte messing/aluminium gebruiken de andere truckbouwers voor hun chassisbalken?

En waar moet ik in een later stadium het messing mee behandelen.? (primer?)

@piet. De keuze dat ik deze volvo wil ga maken is omdat het een nostalgische volvo is. Plus het feit dat ik hier een compleet bouwplan voor heb maakte de keuze wel makkelijker.

Hallo Jeroen,

Ik maak mijn chassis van 1mm dik messing plaat.
Ik heb een messing plaat gekocht bij de Metaalwinkel in Rotterdam
Ik heb de messing plaat in stroken laten knippen bij een plaatselijke machinefabriek en de messing plaat gezet op mijn zetbank in een U profiel.

2 mm dik profiel is te dik, vind ik zelf !!
Dit is niet realistisch ten opzichte van 1:1
Wedico heeft een schaal van : 1:14.8

2mm x 14.8 = 29.6mm dik in de 1:1
1mm x 14.8 = 14.8mm in de 1:1
De meeste chassis zijn tussen de 12 en 15mm dik, dit is een beetje afhankelijk waarvoor het chassis wordt gebruikt.

Aluminium U profielen kan je op het Duitse Ebay kopen.

Messing profielen, dus ook U profielen kan je kopen bij de Metaalwinkel,
met een winkel in Rotterdam en Amsterdam.
www.metaalwinkel.nl
Maar ook bij de Metalwinkel kan je aluminium profielen kopen.
De Metaalwinkel is niet goedkoop, maar heeft wel heel veel keus en de meeste profielen op voorraad.

Voordat je messing gaat spuiten moet je het eerst ruw schuren, of parelen en direct daarna spuiten met een primer, want anders komt er weer een oxidatielaagje op het messing en dan hecht de primer minder goed !!

In spuit zelf met een etsende primer voor een betere hechting op het messing !

Zijn er nog meer vragen, dan hoor ik het wel !!

Succes met de bouw van de VOLVO F12

p.s.
De Bruder Volvo cabine is niet echt mooi gedetailleerd en niet helemaal op schaal, het Globetrotterdak klopt niet, maar ook het voorfrontje met de grille en de bumper kloppen niet van de Bruder F12 3e generatie F12

Maar ook de Wedico Volvo 2e ganeratie cabine moet hier en daar aangespast worden hoor, ook niet helemaal natuurgetrouw, maar wel makkelijk aan te passen.

Laatst bewerkt:
Back