VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Marceline,

    Bedankt oor je compliment.

    Dit messing is niet voor de velgen hoor, maar voor de draaistellen van de 10 pendelassen.

    De 20 velgen worden van aluminium gemaakt.
     
    vwforum en Tug.NL vinden dit leuk.
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 313


    Hallo Allemaal,


    Ook nog een paar kleine wijzigingen aan de 20 onderarmen uitgevoerd, zodat de stuuruitslag nu exact 60 graden is geworden en vrijdraait van de zijkant/gieksleuf van het achterdek. (3 mm speling)

    De 20 onderarmen ook iets aangepast, zodat de wielbasis ten opzichte van het draaipunt 3 mm korter wordt, wat ten goede komt aan de stuuruitslag
    Dit heb ik al toegepast, voordat ik de 20 onderarmen aan elkaar heb gesoldeerd en uitgefreesd heb.

    De onderarm iets ingekort (4 mm)
    De wielbasis 3 mm opgeschoven, waardoor het draaipunt 3 mm korter is geworden en nu de stuuruitslag dus 60 graden is geworden, in plaats van 58 graden.
    Ook de ophanging van de cilinderstang 3 mm ingekort.
    Zie op de foto's het verschil :
    Onderste messing onderarmplaat is de proefmalopstelling, oude situatie.
    De bovenste messing onderarmplaat is de nieuwe situatie.
    IMG_3755.jpg

    IMG_3757.jpg

    IMG_3759.jpg

    IMG_3764.jpg

    Tot zover deze kleine update.
     
  3. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.437
    Locatie:
    Nijmegen
    mooi Pieter !!!:worship::thumbsup:
     
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Charlotte,

    Bedankt voor het compliment.
     
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 314


    Hallo Allemaal,

    Wat variatie aanbrengen in de bouw van de Goldhofer Dieplader, zodat het niet al te saai wordt.


    Even, nou ja even, 20 plakjes afgezaagd voor de 20 aluminium velgen voor het achterdek van de dieplader van een aluminium staf van 45 mm rond.
    (weer veel te veel foto's gemaakt)

    IMG_3658.jpg

    Om de plakjes mooi recht af te zagen, gebruik ik en hulpje, wat ik heb geleerd op mijn stage adres in 1964 en dit nooit vergeten om dikke buizen mooi recht met een snijbrander af te snijden.

    In dit geval een A 4 papier gebruikt en netjes dubbelgevouwen, zodat je een mooie recht kant krijgt.
    Dit A 4 papier om de 45 aluminium staf gewikkeld en wel zo dat de beide uiteinden precies op elkaar komen te liggen, dan weet je zeker dat het precies haaks is, ten opzichte van de lengte van de staf.
    Daarna aftekenen met potlood en netjes langs de lijn afzagen.
    IMG_3673.jpg

    IMG_3671.jpg

    Als je begint te zagen langs het lijntje lukt het bijna nooit om precies recht/haaks te zagen, tenminste mij lukt dit niet.
    Dus ga ik als volgt te werk :
    Steeds een paar mm inzagen en d de staf iets verder doordraaien en opnieuw een paar mm inzagen, totdat je helemaal rond bent, dan kan je verder zagen , de zaag loopt dan als het ware in de ingezaagde groef.
    Maar wel steeds de staf blijven rondraaien, dan lukt het om een mooie recht zaagsnede te krijgen.
    Nieuwe zaag in de zaagbeugel gedaan.

    Zie de foto's van het zagen :
    IMG_3659.jpg

    De aluminium staf helemaal rondom ingezaagd.
    IMG_3663.jpg

    Het eerste aluminium plakje afgezaagd, nog 19 stuks te gaan.
    IMG_3665.jpg

    IMG_3667.jpg

    IMG_3668.jpg

    5 aluminium plakjes afgezaagd, nog 15 stuks te gaan.
    IMG_3676.jpg

    Totaal 20 aluminium plakjes afgezaagd voor 20 velgen
    De 20 plakjes zijn ongeveer allemaal even dik afgezaagd.
    Ik vind zelf dat het zagen goed is gelukt.
    IMG_3680.jpg


    Tot zover deze update
     
    Catwoman, ruitje, bvdh en 7 anderen vinden dit leuk.
  6. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Knap handwerk.. dat vind ik nog steeds de leukste uitdaging .met zo min mogelijk speciaal gereedschap een zo mooi mogelijk resultaat behalen
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  7. marcelinets

    marcelinets Guest

    Mooi handwerk Pieter, dat van dat A viertje is een mooie oplossing.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  8. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Dat alu staf had je toch bij de metaalwinkel vandaan?
    Die hadden het ook in plakjes voor je kunnen afleveren; en aan de originele zaagsnede te zien, wordt dit daar gedaan met een cirkelzaag, (geen lintzaag) waardoor het ook altijd haaks blijft bij het zagen.
    Ik had mijn 'elbowgrease' maar ergens anders voor gebruikt.....:koud:
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  9. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.210
    Locatie:
    Giessenburg
    Daar heb je aardig wat werk aan gehad Pieter maar het ziet er netjes uit. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

    Gr, Jan.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    Ik had inderdaad de 20 plakjes kunnen laten zagen bij de Metaalwinkel, maar dit kost helaas 3, = Euro per zaagsnede. :( :(
    Reken maar uit wat het gaat kosten, dit heb ik nu zelf verdiend !
    Bovendien is het goed voor de spieren, al die zaagbewegingen ! :) :)
     
    Tug.NL en trialrolf vinden dit leuk.
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Bedankt voor je compliment.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  12. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Jij liever dan ik !
    Respect!
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Jan,

    Bedankt voor het compliment.
     
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Marceline,

    Bedankt voor het compliment.
     
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 315


    Hallo Allemaal,

    Verder gegaan met de 10 boven en onderarmen van de 10 pendelassen.

    Weer (te) veel foto's gemaakt.

    De gaten afgetekend op de boven en onderarmen en met en centerpunt gecentreerd.
    IMG_3457.jpg

    De gecentreerde centerpunten handmatig met een 2 mm boor iets ingeboord voor de verdere bewerking.
    IMG_3460.jpg

    De gaten in de 20 samen gesoldeerde boven en onderarmen op de freesbank geboord, zodat alle gaten vlak en haak geboord worden in de 20 boven en onderarmen gelijk zijn.

    Begonnen met de gaten (3 mm, voorboren) te boren voor het scharnierpunt van de boven en onderarmen.
    De 3 mm boor opgespannen een spantang van 3 mm. (geen boorkop gebruikt, niet nauwkeurig genoeg).
    Begonnen met de 20 onderarmen.
    De onderarmen digitaal uitgeklokt in de machineklem.
    Eerst voorgeboord met een nieuwe HSS 3 mm boor.
    IMG_3462.jpg

    IMG_3464.jpg

    IMG_3468.jpg

    IMG_3471.jpg

    De 3 gaten in de 20 onderarmen zijn voorgeboord met een 3 mm HSS boor.
    IMG_3568 - kopie.jpg

    Daarna de juiste gaten 4 mm, 5 mm en 6 mmm gaten geboord, steeds even de spantang met de boor verwisselen met de juiste boor.
    Het verwisselen van de spantangen met de boor is best wel veel werk, maar zo weet je zeker dat de gaten vlak en haaks zijn geboord in de samen gesoldeerde onderarmen.
    De 20 onderarmen steeds weer opnieuw digitaal uitgeklokt, wel veel werk, maar het is belangrijk dat de gaten perfect zijn/worden geboord.
    Begonnen met de 4mm ga(ten) te boren, die zijn bestemd woord cilinderstangen.
    IMG_3690.jpg

    Daarna de 5 mm gat(en) geboord voor het scharnierpunt met de bovenarmen.
    IMG_3701.jpg

    Daarna het laatste gat(en) van 6 mm geboord voor de assen van de pendelassen.
    De 20 samen gesoldeerde onderarmen bij het gat van 6mm extra met 2 snel spanklemmen vastgeklemd, omdat bij het gat van 6 mm boren het risico uit te sluiten dat de solderingen loslaten, want er wordt best veel kracht uitgeoefend met een boor van 6 mm. die best wel wil happen in het messing, als je niet uitkijkt.
    Het boren dan ook met de verticaal voeding geboord, zodat je de voeding zeer nauwkeurig kan regelen, dit lukt niet met verticaal te boren met de hand hefboom.
    IMG_3703.jpg



    Tot zover deze update.
     
    Catwoman, MarlinNavigator, vwforum en 5 anderen vinden dit leuk.
  16. hobbyvanrobbie

    hobbyvanrobbie

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Nissewaard
    Ha Pieter,

    Heel mooi te zien dit allemaal.
    En leuk te zien die duidelijke stift cijfers 4,5 en 6, zodat je je echt NIET kan vergissen, Want ja ..even niet opletten...en je gooit .tig uur arbeit weg.


    Vraagje:
    Jij zei:
    Het boren dan ook met de verticaal voeding geboord, zodat je de voeding zeer nauwkeurig kan regelen, dit lukt niet met verticaal te boren met de hand hefboom.

    Ik doe het dan juist soms wel met de hand hefboom om er gevoel in te houden, maar waarschijnlijk geef je elke keer een heel klein beetje verticale voeding, dan even wachten, tot de boor zich er dan door heen "gevreten" hebt, dan weer een beetje extra voeding, dan even weer wachten , etc En zo ga je stapje voor stapje naar beneden?

    mvrgrob
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  17. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Dat lijkt me niet erg zinvol Rob, een auto voeding is er toch niet voor niets?
    Niet op een freesbank, automatisch gevoede boor, of op een draaibank?
    Die hebben dit allemaal als groot voordeel.
    Dacht ik
    Cor
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rob,

    In het verleden wel eens "leergeld" betaald, sindsdien schrijf ik, of merk ik altijd op het werkstuk met een viltstift wat de (be)handeling moet zijn, om zeker te weten dat het niet fout gaat !

    Als je met de hand hefboom boort, zit er altijd wat verticale speling op de verticale freesspindel en kan de boor plotseling in het messing happen, dit wil je niet hebben, want dit geeft meestal schade in het boorgat.
    Met de verticale voeding geef ik een contante voeding, zodat de boor rustig door het messing heen boort..
    Dit zelfde pas ik ook toe, als ik met een spiespaanfrees in messing plaat frees, of in messing rond of messing plat frees, geef ik op dezelfde manier verticale voeding.
    (dit geldt natuurlijk ook voor staal, aluminium en kunststof)

    Tja, en ervaring van de prutser speelt natuurlijk ook wel een beetje mee, om mooi werk te kunnen afleveren. :) :)
     
    hobbyvanrobbie vindt dit leuk.
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    Helemaal met jou eens ! :thumbsup:
     
  20. hobbyvanrobbie

    hobbyvanrobbie

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Nissewaard
    Dank voor de uitleg, eenieder.

    Ik heb op mijn freesbankje inderdaad de "hand hefboom"en daarnaast kan ik de gehelekop laten zakken middels nonius wiel.
    En ik begrijp, dat je dus op die "nonius" nu een auto-voeding hebt zitten , dus die kan je instellen, dat hij per seconde zoveel omwentelingen draait :)
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina